رئیس دانشگاه تهران درباره اقدام به خودکشی ۲ دانشجو در کمتر از یک هفته توضیحاتی ارائه کرد.

توضیح رئیس دانشگاه تهران درباره اقدام به خودکشی ۲ دانشجو این دانشگاه
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش مشرق، دکتر سید محمد مقیمی رییس دانشگاه تهران در مورد نقش مراکز مشاوره دانشگاه‌ها در پیشگیری از بروز اتفاقاتی مثل خودکشی‌های دانشجویی گفت: در مراکز مشاوره باید به ریشه‌ها بپردازیم و صرفاً گفتار درمانی دردی را دوا نمی‌کند و ما نیز با این رویکرد جلو می‌رویم. این یکی از کارهای مهمی است که اگر غفلت کنیم و یک نفر صدمه ببیند، جبران‌ناپذیر است.

دکتر مقیمی در خصوص نقش مراکز مشاوره دانشگاه‌ها در پیشگیری از آسیب‌ها گفت: این مراکز نقش ویژه‌ای دارند و مرکز مشاوره دانشگاه تهران نیز در این زمینه عملکرد موفقی داشته است. البته من همیشه توصیه می‌کنم که ما نباید منتظر باشیم که الزاماً دانشجو به ما مراجعه کند، ما باید به خوابگاه‌ها و محیط‌های دانشجویی مراجعه و موارد نیازمند پیگیری را پیدا کنیم.

وی افزود: من تاکید کردم که حتی برخی دانشجویانی که مشکلات خاص دارند را شخصاً ببینم و چند روز گذشته نیز در مورد یکی از دانشجویان شخصاً ورود کردم.

رییس دانشگاه تهران در مورد اهمیت پیگیری نتایج مشاوره اظهار کرد: گاهی ما در مراکز مشاوره درد دل دانشجو را می‌شنویم ولی مشکل را ریشه‌یابی نمی‌کنیم و با مشکل برخورد نمی‌کنیم. بر همین اساس باید یک ضمانت اجرایی نیز در مراکز مشاوره ایجاد شود که اگر دانشجو مشکل آموزشی، مشکل پژوهشی، پایان‌نامه، مالی یا خوابگاهی دارد، در این زمینه به او کمک کنیم. گاهی اوقات یک کمک مالی اندک می‌تواند خیلی از دغدغه‌های دانشجویان را رفع کند.

مقیمی با بیان این‌که متاسفانه در حال حاضر ما با موارد متعددی ار آسیب‌ها مواجه هستیم و امکانات هم محدود است، گفت: البته حل بخشی از مسائل همکاری دانشجو و خانواده را می‌طلبد. اما آنها گاهی مایل به همکاری نیستند. ما به سهم خودمان تلاش می‌کنیم مشکلات را حل کنیم. بخشی دیگر نیز مسائل اجتماعی و خانوادگی است و در کنترل ما نیست. ولی بخش‌هایی که در کنترل ما باشد را حتما پیگیری می‌کنیم.

رییس دانشگاه تهران در مورد نتایج بررسی‌های کمیته حقیقت‌یاب پیگیری خودکشی دانشجوی دکتری این دانشگاه گفت: بخشی از حقایق مشخص شده ولی ما به دنبال پیدا کردن مقصر نیستیم و می‌خواهیم آسیب‌شناسی انجام دهیم که چگونه می‌توانیم از این موضوعات پیشگیری کنیم. به بخشی از این نتایج رسیدیم و در حال عملیاتی کردن آن هستیم، بخش دیگری نیز مسائل انضباطی است که حتماً آن را پیگیری می‌کنیم.

گفتنی است در دو هفته گذشته ۲ دانشجوی دانشگاه تهران به فاصله یک هفته خودکشی کردند. یکی از دانشجویان، دختری ۳۰ ساله و مشغول تحصیل در مقطع دکتری رشته برق بوده و و به دلیل اختلافاتی که با استادش داشته، دست به این اقدام زد و با آنکه به بیمارستان منتقل شد، اما به علت شدت صدمات واردشده یک روز بعد جان باخت. به فاصله کوتاهی در ۱۹ آذر خبر دیگری از اقدام به خودکشی دانشجوی دیگری از دانشکده متالوژی این دانشگاه به گوش رسید که خوشبختانه اقدام به موقع مدیریت دانشگاه از مرگ این دانشجو جلوگیری کرد.