شاهرود- مدیر کل حفاظت محیط زیست سمنان از ثبت تصویر پلنگ و توله اش توسط دوربین های تله ای پارک ملی توران خبر داد و گفت: دوربین های تله ای تاکنون بیش از 10 بار تصاویر پلنگ را ثبت کردند.

تصویر پلنگ و توله اش در پارک ملی توران ثبت شد
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

عباسعلی دامنگیر  ، با بیان اینکه پلنگ در پارک ملی توران بارها به صورت مستقیم و غیر مستقیم مشاهده شده است، ابراز داشت:دوربین های تله ای پارک ملی توران توانستند طی روزهای گذشته تصویر پلنگ و توله اش را در محل آبشخور ثبت کنند.

وی با بیان اینکه تصاویر پلنگ در منطقه زمان آباد خارتوران نیز در دوربین های تله ای ثبت شده است، افزود: به‌صورت مستقیم و توسط دوربین تاکنون هفت مورد پلنگ در منطقه توران مشاهده و در قاب دوربین‌ها به ثبت رسید .

تصویر پلنگ و توله اش در پارک ملی توران ثبت شد

تجهیزات به روز را برای محیط بان ها لازم است

مدیر کل حفاظت محیط زیست سمنان به رویت مستقیم پلنگ طی اوایل تابستان سال جاری در دامنه شرقی کوه قلعه بالا اشاره کرد و ابراز داشت: محیط بان های دلبر به همراه سه مهمان طبیعت دوست از مشهد ضمن گشت و پایش متوجه حضور یک قلاده پلنگ می شوند این گونه ارزشمند که در حال خوردن قوچ شکار شده بود با مشاهده محیط بان ها از محل دور و پس از چند دقیقه در ارتفاعات صخره‌ای همان محل مجدد روئیت شد.

دامنگیر وجود تجهیزات به روز را برای محیط بان ها لازم و ضروری خواند و تصریح کرد: استفاده از فنّاوری‌های نوین مانند هلی شات یا تصویربرداری هوایی می‌تواند به افزایش جمعیت گونه‌های در معرض انقراض کمک کند .

وی افزود: با توجه به اینکه ذخیره گاه زیستکره توران یکی از غنی ترین مناطق حیات وحش در استان سمنان به شمار می رود لذا از ساکنان روستاهای حاشیه پارک ملی توران تقاضا داریم با مشاهده ردپا یا نشانی از حیوانات گوشتخوار بلافاصله مراتب را به محیط زیست اطلاع دهند تا نسبت به پایش محیط در اسرع وقت اقدام شود.