احداث اسکلت 19 طبقه‌ در عرصه‌ تنها بخش باقیمانده از موقوفه‌ قاجاری «انستیتو فرمانفرما»، منظر این بخش از بنای تاریخی را مخدوش کرد.

مجتمع 19 طبقه‌ در عرصه سردر قاجاری انستیتو فرمانفرما
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش مثلث آنلاین ، نخست ساختمان موقوفه به مرور تخریب شد و زور میراث فرهنگی فقط به سردر این بنای تاریخی در ضلع شرقی ساختمان که نبش خیابان دکتر شریعتی است رسید؛ در ادامه بیش از 50 درصد از درختان باغ که فضا را در قالب یک باغ ایرانی در شمال تهران نشان می‌دادند از فضا حذف شدند و حالا با پایان مرمت سردر باغ، تنها بخش باقیمانده از آن مجموعه‌ی تاریخی، کار اسکلت‌بندی ساختمان 19 طبقه‌ای پروژه‌ی اداری تجاری این مکان وقفی در عرصه‌ سردر قاجاری انستیتو نیز به پایان رسیده است.

می‌توان از مهمترین دلایل به وجود آمدن این وضعیت را کارگاه متروی ایجاد شده در پشت سردر تاریخی «باغ فرمانفرما» دانست. این کارگاه تا اوایل سال ۱۳۹۰، با تخریب باغ به جلو می‌آمد و سرانجام بخشی از باغ را در اختیار گرفت و شاید گسترش کارگاه مترو، نیز یکی از عوامل خشک شدن درختان داخل باغ بودند.

اما ساخت این مجتمع غول‌پیکر در عرصه‌ی این بنای تاریخی در ضلع جنوبی دست‌کم یکی دو سال است توسط میراث‌فرهنگی پیگیری می‌شود، اما تاکنون هیچ نتیجه‌ای از آن‌ها نگرفته‌اند. حالا بی‌نتیجه ماندن این پروژه با پایان کار اسکلت‌بندی 19 طبقه ساختمان که 11 طبقه آن زیر زمین است و قرار است هشت طبقه دیگرش روی زمین و در عرصه‌ی سردر تاریخی ساخته شود، به چشم می‌آید.

مجتمع 19 طبقه‌ در عرصه سردر قاجاری انستیتو فرمانفرما

رجبعلی خسروآبادی، مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران در این زمینه به ایسنا توضیح می‌دهد: «شهرداری بدون اخذ مجوز با تقاضای سال ٩٣ مالکان پلاکِ مجاور انستیتو پاستور، نسبت به صدور مجوز اقدام کرد که با شکایت اداره کل میراثفرهنگی استان تهران، پرونده آن در دادسرا باز و بعد از پیگیری و ارسال دفاعیات و به دلیل نداشتن ادله‌ی کافی قرار منع تعقیب صادر شد.»

به گزارش ایسنا، با این وجود خسروآبادی، در 30 مرداد سال گذشته در نامه‌ای به دادسرای عمومی و انقلاب ناحیه هفت تهران نسبت به نگرفتن استعلام از میراث فرهنگی در ساخت‌وساز در عرصه سردر انستیتو فرمانفرما اعتراض کرد و درخواست توقف عملیات اجرائی و اعمال قانون علیه مرتکب این اقدام را داشت، اما آن چه امروز به وضوح دیده می‌شود، بی‌توجهی نسبت به این درخواست و تکمیل پروژه‌ی ساخت است.

نخستین مالک باغ فرمانفرما، «عبدالحسین میرزا» یکی از رجال قاجار بود و باغ پس از او به فرزندش «صبار فرمانفرما» رسید. صبار فرمانفرما در زمان حیات خود، باغ را وقف «انستیتو پاستور ایران» کرد. محدوده‌ی باغ اصلی از شرق به خیابان شریعتی‌، از شمال به پلاک‌های هم‌جوار، از جنوب به کوچه‌ی «سلیمان‌زاده» و از غرب به کوچه‌ای دیگر و پلاک هم‌جوار آن محدود می‌شود.

محدوده‌ی خانه‌ی صبار فرمانفرما که در بخش انتهایی شرق باغ اصلی قرار دارد، از شرق به خیابان شریعتی، از جنوب به کوچه‌ی «سلیمان‌زاده» و از شمال و غرب به پلاک‌های هم‌جوار محدود می‌شود.

مجتمع 19 طبقه‌ در عرصه سردر قاجاری انستیتو فرمانفرما