پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

کره زمین زیستگاهی متعلق به تمام جانداران به شمار می رود و ساکنان بسیاری را در خود جای داده است. ما انسان ها تنها گروهی از ساکنان این کره خاکی هستیم و البته گاهی کاملا بی رحمانه مدعی تصاحب تمام آن می شویم. همین زیاده خواهی انسان باعث می شود تا جای دیگر ساکنان زمین تنگ و تنگ تر شود و حیات شان در بسیاری از نقاط این کره به خطر افتد. 

امروز می خواهیم سری به یکی از جانداران در دنیای حیات وحش بزنیم که در گوشه هایی از قاره آفریقا برای بقا تلاش می کند. نامش گوریل کوهی است و براساس گزارش اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت در سال ۲۰۱۶، حدود ۸۸۰ قلاده از آن در حیات وحش باقی مانده است. این گوریل ها در معرض خطر انقراض قرار دارند و در چهار پارک ملی در کشورهای آفریقایی شامل اوگاندا، رواندا (Rwanda) و جمهوری دموکراتیک کنگو محافظت می شوند. فعالیت های انسانی تاثیر بسیار بدی بر زندگی این جانداران جالب و بامزه گذاشته و کشاورزی، جنگ و ناآرامی آسیب هایی جدی به زیستگاه های آنها وارد کرده است. بازار شکار این حیوانات نیز داغ است و بسیاری با تله گذاری سعی می کنند آنها را به چنگ آورده و پول خوبی از فروش شان به جیب بزنند.

گروه های بسیاری در تلاشند تا این گونه را از انقراض در امان دارند و البته تا به امروز نتایج دلگرم کننده ای نیز به دست آورده اند چرا که جمعیت گوریل های کوهستان در اوایل دهه ۱۹۸۰ تنها ۲۵۴ عدد در کوه های ویرونگا (Virunga) بود اما حالا تعداد قابل توجهی از آنها در نقاط مختلف آفریقا زندگی می کنند.

کارناوال می خواهد فرصت تماشای این جانور خاص را به شما بدهد و تصاویری را از زیستگاه های کنونی این گوریل با شما به اشتراک بگذارد. برای لحظاتی همراه مان شوید و از دیدن این تصاویر لذت ببرید.

 
گوریل کوهی
photo by Brent Stirton

۱- گوریل کوچولو!

یک بچه گوریل کوهی را می بینید که در پارک ملی ویرونگا (Virunga National Park) زندگی می کند. ویرونگا قدیمی ترین پارک ملی در جمهوری دموکراتیک کنگو است.

گوریل کوهستان
photo by LMspencer

۲- به دنبال غذا | ۴ سپتامبر ۲۰۱۵

گوریلی از خانواده گوریل های کوهی به نام آماهورو (Amahoro) برای به دست آوردن غذا به سراغ شاخه های درختان می رود. آماهورو در زبان رواندایی معنای صلح می دهد. این تصویر در دامنه کوه آتشفشانی بایسوک (Mount Bisoke) در پارک ملی آتشفشان ها در شمال کشور رواندا به ثبت رسیده است.

گوریل کوهی
photo by Ben Curtis

۳- کمی استراحت | ۴ سپتامبر ۲۰۱۵

گوریلی از خانواده گوریل های کوهی آماهورو در دامنه کوه آتشفشانی بایسوک به استراحت مشغول است.

گوریل کوهی
photo by Ben Curtis

۴- خانم گوریل! | ۲۳ سپتامبر ۲۰۰۹

این تصویر در پارک ملی بویندی ایمپنتریبل (Bwindi Impenetrable National Park) در مرز جمهوری دموکراتیک کنگو و رواندا به ثبت رسیده است. بد نیست بدانید که این پارک ملی در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارد.

گوریل کوهی ماده
photo by Simon Maina

۵- مادر و فرزند | ۴ سپتامبر ۲۰۱۵

نوزاد گوریل کوهی را می بینید که در دامنه آتشفشان بایسوک به مادرش چسبیده است. در سپتامبر ۲۰۱۵، کشور رواندا، ۲۴ بچه گوریل کوهی را در یک مراسم سالانه نامگذاری کرد تا تلاش کشورهای آفریقایی را برای حفاظت از حیوانات در خطر انقراض نشان دهد. این کار باعث شد که تعداد زیادی از گردشگران خارجی به جنگل های آتشفشانی و محل زندگی گوریل ها بروند.

گوریل کوهی در آفریقا
photo by Ben Curtis

۶- در کمال آرامش | ۱۹ آگوست ۲۰۱۰

گوریل کوهی ماده بر روی صخره ای در پارک ملی ویرونگا نشسته است. این مکان در شمال شهر گوما (Goma) در جمهوری دموکراتیک کنگو قرار دارد.

گوریل کوهی ماده
photo by Finbarr O'Reilly

۷- در حال پیاده روی | مرز جمهوری دموکراتیک کنگو و رواندا

گوریل کوهی در آفریقا
photo by Gudkov Andrey

۸- بازی های گوریلی | ۲۴ می ۲۰۱۳

گوریل های کوهی از خانواده بیتوکورا (Bitukura) در حال بازی هستند. این تصویر در بخش روهیجا (Ruhija) در پارک ملی بویندی ایمپنتریبل به ثبت رسیده است.

گوریل کوهی
photo by Thomas Mukoya

۹- کمی شیطنت! | ۱۲ دسامبر ۲۰۰۸

گوریل کوهی
photo by Peter Andrews

۱۰- در حال خوش گذرانی | ۳۰ سپتامبر ۲۰۰۶

گوریل های کوهی پشت نقره ای را می بینید که در پارک ملی ویرونگا خوش می گذرانند.

گوریل کوهی پشت نقره ای
photo by Per-Anders Pettersson

۱۱- باید دلی از عزا در بیارم! | ۲۸ نوامبر ۲۰۰۸

این تصویر در پارک ملی ویرونگا به ثبت رسیده است.

گوریل کوهی در آفریقا
photo by Roberto Schmidt

۱۲- یه کوچولوی دیگه | ۲۸ نوامبر ۲۰۰۸

این تصویر در کوه میکنو (Mount Mikeno) در پارک ملی ویرونگا به ثبت رسیده است.

بچه گوریل کوهی
photo by Roberto Schmidt

۱۳- چه خبره؟ | ۳۰ سپتامبر ۲۰۰۶

گوریل کوهی پشت نقره ای در پارک ملی ویرونگا استراحت می کند.

گوریل کوهی پشت نقره ای
photo by Per-Anders Pettersson

۱۴- چه خوشمزه است! | ۴ سپتامبر ۲۰۱۵

گوریل کوهی خانواده آماهورو از جویدن برگ ها در کنار بامبوهای بلند دامنه کوه بایسوک لذت می برد. 

گوریل کوهی
photo by Ben Curtis

۱۵- اولین ملاقات! | ۲۵ نوامبر ۲۰۰۸

جنبش شورشی کنگره ملی حفاظت از مردم (CNDP) تحت تظاهرات شورشی به سرکردگی ژنرال لورن نکنادا (General Laurent Nkunda)، بیش از یک سال این منطقه را تحت اشغال خود درآورد و این مساله باعث شد تقریبا تمام محافظان جنگل از آن بگریزند. این تصویر اولین دیدار با یک گوریل کوهی توسط مقامات حفاظت از کنگو در استان کیوو شمالی (North Kivu) کنگو، را نشان می دهد. امانوئل د مرود (Emmanuel De Merode) مدیر پارک ملی ویرونگا، با کنگره ملی حفاظت از مردم و ژنرال نکنادا مذاکره کرد تا محافظان را به پارک برگرداند.