اهواز پدر علم زلزله شناسی کشور با اشاره به اینکه برای ایمن بودن باید زلزله را جدی گرفته و پایتخت را جابجا کنیم، گفت: تهران روی گسل قرار دارد و باید این خطر را جدی بگیریم.

خطر زلزله تهران جدی است/ لزوم جابجایی پایتخت
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش مثلث آنلاین به نقل از  مهر ، پروفسور بهرام عکاشه صبح امروز در همایش پیشگیری از مخاطرات زلزله و لغزش های لایه زمین در گیت بوستان اهواز اظهار کرد: کشور ما زلزله خیز است و باید اقدامات پیشگیرانه را داشته باشیم چون همیشه زلزله خیز بوده و هست.

با اشاره به اینکه در اثر حرارت درون زمین که چند هزار درجه سانتیگراد است خشکی های زمین چند تکه و شروع به حرکت کردند، افزود: در اثر برخورد این تکه ها گسل هایی ایجاد می شوند که در نهایت با شکسته شدن این قطعات زلزله رخ می دهد.

وی با تأکید بر لزوم ایمن سازی در مقابل این حوادث تصریح کرد: 250 میلیون سال پیش همه قاره های زمین یک قطعه بودند و 65 میلیون سال قبل تقسیمات کره زمین به شکل امروزی درآمدند و به صورت متوسط هر سال یک زلزله بالای 8 تا 9 ریشتر را خواهیم داشت.

عکاشه با اشاره به زلزله خیز بودن ایران گفت: در کره زمین 41 بلای طبیعی وجود دارد که 31 مورد آن شامل حال کشور ایران می شود؛ از جمله 10 کشور اول دنیا از نظر بلاخیزی و حادثه خیزی هستیم.

پدر علم زلزله شناسی کشور با اشاره به اینکه سرزمین ما استعداد زلزله هایی با وسعت هشت ریشتر را هم دارد، خبر داد: 85 درصد کشور به میزان زیاد و خیلی زیاد در معرض زلزله هستند و نیمی از مردم کشور در 25 شهر زلزله خیز زندگی می کنند.

وی درجه مرکالی در زلزله ها مهم است، وگرنه درجه ریشتر خیلی اهمیت ندارد و در صورت مقاوم بودن سازه ها تخریب کمی صورت می گیرد. مقاوم بودن سازه ها برای درجه تخریب مهم است وگرنه درجه خروج حرارت یعنی ریشتر اصلا مهم نیست.

وی با اشاره به اینکه در گذشته زلزله هایی در شهرهای رامهرمز، اهواز، شوشتر، باغملک، مسجدسلیمان، شادگان و بهبهان رخ داده یادآور شد: در استان خوزستان شهرهای آغاجاری، امیدیه، ایذه، باغملک، بهبهان، دزآّب، دزفول، دهدز، رامهرمز، سردشت، قلعه تل، مسجدسلیمان، اندیمشک و صیدون در معرض خطر زیاد زلزله قرار دارند.

وی با اشاره به اینکه برای ایمن بودن باید زلزله را جدی گرفته و پایتخت را جابجا کنیم، گفت: تهران روی گسل قرار گرفته که در صورت فعال شدن آنها فاجعه قابل پیش بینی نیست؛ در صورت وقوع زلزله هفت ریشتری کل تهران تا چند سال تعطیل و تلفات جانی آن چند میلیونی خواهد بود.