پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 

 
      

آبفشان استروکور ایسلند | Strokkur

کشور ایسلند برای مردم بسیاری در جهان جایی مرموز و عجیب است و این حس به دلایل زیادی است، مثلا مردم به دلیل اسم این کشور که از دو کلمه Ice به معنی یخ و Land به معنای زمین است، همیشه فکر می کنند که سرما و برف و یخ تمام این سرزمین را گرفته است. اما الی گشت در این متن، کاری با سرد بودن یا نبودن این کشور کاری ندارد. می خواهیم در مورد یکی از پدیده های جغرافیایی صحبت کنیم که بسیار دیدنی، هولناک و شاید خطرناک می باشد و آن هم آبفشان استروکور ایسلند است. با ما در ادامه همراه باشید تا اطلاعات خوبی را در مورد این فواره یا آبفشان به شما ارائه دهیم.

آبفشان استروکور ایسلند

آبفشان استروکور ایسلند


 

دایره طلایی یا Golden Circle، یکی از مسیرهای محبوب گردشگران در جنوب ایسلند است که حدودا ۳۰۰ کیلومتر طول دارد. این جا همان جایی است که درسفر به ایسلند همیشه پیشنهاد می شود. یکی از جاذبه های دیدنی که در این مسیر خواهید دید، چشمه های آب گرم گیسیر (Geysir) با حفره هایی است که گل های جوشان دارد و در کنار آن یکی از خطرناک ترین فواره های جهان یعنی آبفشان استروکور ایسلند دیده می شود.

این آبفشان بسیار جالب و دیدنی است و همیشه گردشگران زیادی را از سراسر جهان به خود جذب کرده است. آبشفان استروکور به گونه ای است که هر چند دقیقه یک بار، آب را به ارتفاع ۳۰ متر به بیرون پرتاب می کند. در حال حاضر یک مرکز نمایشگاهی به همین نام افتتاح شده که ارائه های گوناگونی در سراسر جهان فراهم کرده است.

اعتقاد بر این است که این میدان زمین گرمایی مساحتی حدود ۳ کیلومتر مربع دارد. بیشتر چشمه های آب گرم این منطقه در یک لاین ۱۰۰ متری قرار گرفته اند و به همان جهتی می ریزند که خطوط تکتونیکی منطقه قرار گرفته، یعنی آن ها از جنوب به سمت جنوب غربی می روند. این لاین با عرض ۱۰۰ متر، تا ۵۰۰ متر ادامه می یابد و در جایی که گفته می شود زمانی جایگاه ارباب هاکادالور بوده، به اوج خود می رسد.

منطقه گیسیر

این منطقه برای بیش از ۱۰۰۰ سال فعال بوده است و بیش از ۱۲ چشمه آب گرن دارد. با اینکه گیسیر امروزه فعالیت کمتری دارد، اما به خاطر معروفیتش توانسته نامش را به چشمه های آب گرم سراسر جهان بدهد. گیسیر یا آبفشان، اولین آبفشانی بود که در سراسر جهان به طور کتبی ثبت شد و اولین آبفشان طبیعی در اروپای مدرن نیز محسوب می شد.

قدمت قدیمی ترین بخش گیسر در دره هاکادالور (Haukadalur Valley) به سال ۱۲۹۴ برمی گردد. در آن سال، زمین لرزه ای در بخش های جنوبی ایسلند باعث شد که زمین های این منطقه تغییرات محسوسی را به خود ببینند و به همین دلیل هم چشمه های آب گرم زیادی در این منطقه به وجود آمد.

تحقیقاتی در قرن ۱۹ حقیقت جالب و البته حیرت انگیزی را نشان داد. طبق مطالعات صورت گرفته آبفشان استروکور ایسلند می تواند به ارتفاعی حدود ۱۷۰ متر برسد و این موضوع سوال بسیاری از دانشمندان بود. چیزی که در طول سال ها روی این آبفشان تاثیر زیادی گذاشته، فعالیت های لرزه ای بود که در مناطق اطراف آن همواره رخ می داد. این لرزه ها باعث شدند که این آبفشان برای سال ها خاموش بماند، اما این انتهای آن نبود.

آبفشان استروکور ایسلند | گیسیر

در سال ۲۰۰۰ یکی از زمین لرزه های جهان در ایسلند صورت گرفت و باعث شد که آبفشان استروکور ایسلند برای چند سال، روزی چندین بار فوران کند. در حال حاضر این آبفشان در بیشتر مواقع خاموش است، اما دیگر چشمه های آب گرم اطراف آن به طور محسوسی فعالند و دیده می شوند و آبفشان استروکور ایسلند از همه فعال تر است.

اگر به دنبال تجربه ای خاص در این منطقه هستید، باید یک سرآشپز استخدام کنید! یک تجربه واقعا منحصر به فردی که این آبفشان به شما ارائه می دهد «نان چشمه آب گرم» است که در آن بازدید کنندگان با کمک یک آشپز تلاش می کنند که در بیرون چشمه ها یک تخم مرغ را بپزند و یا نان چاوداری را که در زیر زمین برای ۲۴ ساعت پخته بود را استخراج کنند.

در این منطقه آبفشان های زیادی وجود دارند که آبفشان استروکور ایسلند همانطور که گفته شد فعالترین آن هاست و آب داغی را به اندازه ۳۰ متر هر چند دقیقه یک بار به سمت هوا پرتاب می کند.

چشمه های منطقه گیسیر

آبفشان ها چطور کار می کنند؟

آبفشان های دره هاکادالور در یک منطقه ای قرار گرفته اند که به اصطلاح تخصصی به آن ها منطقه های زمین گرمایی می گویند. طبق سیستمی شبیه به لوله کشی که در زیر زمین قرار دارد، آب های زیر زمینی به سطح داغ زمین می رسند، گرم شده و فشار تولید می کنند. زمانی که آب به بالاترین دمای خود رسید، فشار تا حدی زیاد می شود که آب تا حدودا ۳۰ متر به هوا پرتاب می شود. البته این ارتفاع در گذشته بسیار بیشتر نیز بوده است. اگر برای دیدن این آبفشان رفتید، در نظر بگیرید که آب آن بسیار جوش است و برای امنیت و سلامت خودتان، بهتر است از آن فاصله بگیرید. حتی چشمه ها نیز بهتر است که از فاصله دورتری دیده شوند و از لمس آب آن ها خودداری شود.

چشمه های آب گرم منطقه گیسیر

آیا بازدید از آبفشان استروکور ایسلند هزینه دارد؟

گردشگران نیازی به پرداخت هزینه ورودی برای ورود به منطقه گیسیر نخواهند داشت. به آن ها توصیه می شود که در بخش های مشخص شده در اطراف چشمه ها، ایستاده و آن ها را مشاهده کنند. همچنین پیشنهاد می شود که از فوران این آبفشان دور بمانند، زیرا آب به شدت داغ است و امکان سوختگی وجود دارد.

چطور به گیسیر برویم؟

این منطقه تقریبا در فاصله ۱۰۰ کیلومتری از ریکجاویک، پایتخت ایسلند در مسیر ۳۵ یا ۳۷ جاده ریکجاویک- دینگوتلیر قرار گرفته است. از پایتخت تورهای گوناگونی به این مقصد برگزار می شود که می توانید برای دیدن آن ها یکی از این تورها را انتخاب کرده و به راحتی از آبفشان استروکور ایسلند بازدید کنید. برخی از این تورها دیگر جاذبه های مسیر گلدن سیرکل را نیز با این آبفشان ترکیب می کنند.