معاون حفاظت و امور اراضی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری اظهار کرد: با توجه به اجراشدن طرح کاداستر در عرصه های ملی مرتعی ، عرصه های جنگلی کشور نیز تحت پوشش این طرح قرار می گیرند.

عرصه های جنگلی کشور تحت پوشش طرح کاداستر قرار می گیرند
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش مثلث آنلاین به نقل از ایرنا، مسعود منصور روز چهارشنبه در نخستین گردهمایی و کارگاه آموزشی معاونان حفاظت و امور اراضی سراسر کشور در ایلام بر اهمیت و ضرورت اجرای این طرح در عرصه های جنگلی تاکید کرد و گفت: درصورت تامین اعتبار امسال طرح کاداستر در عرصه های جنگلی کشور اجرایی می شود. وی یاد اوری کرد: تاکنون طرح کاداستر در 30 میلیون هکتار از اراضی ملی کشور انجام شده است.
وی افزود: با انجام این فرایند دست رانت خواران و زمین خواران و معارضان از اراضی ملی کوتاه خواهد شد و مدیریت و ساماندهی این اراضی بهتر صورت می گیرد.
منصور شناسایی و تثبیت اراضی ملی را از مهم ترین برنامه ها و اهداف سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور برشمرد و تاکید کرد: این شاخص ها بهره برداری از اراضی و انجام فعالیت های مربوط به حفاظت و ساماندهی را تسریع می بخشد.
وی گفت: در زمینه کاداستر اراضی ملی و نیز شناسایی و تثبیت انها 89 دستگاه و وزارتخانه از جمله محیط زیست، اوقاف و امور خیریه، نیرو، قضایی، صنعت معدن و تجارت، راه و شهرسازی، و ... دخیل هستند.
وی گفت: طبق بررسی های انجام شده ایران تنها کشوری است که فرایند کاداستر برای عرصه های طبیعی را به اتمام نرسانده و باید با تامین اعتبارات ملی این موضوع هرچه زودتر به سرانجام برسد.
منصور افزود: برای جلوگیری از سوء استفاده سودجویان و متصرفان عرصه های طبیعی، اتمام عملیات کاداستر اراضی ملی اعم از جنگل، مرتع، بیشه، آبها، بیابان در کل کشور بسیار مهم است.
با اشاره به اهمیت مشارکت مردم در طرح های منابع طبیعی اظهار کرد: حفاظت و صیانت از عرصه های ملی تنها با مشارکت و حضور مردم و جوامع محلی امکان پذیر است و البته باید رویکرد سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور بر پایه توسعه درختکاری اقتصادی و گیاهان دارویی برای بهره برداران باشد.
وی تاکید کرد: مساله جنگل ارتباط مستقیم با مباحث اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، فنی، اقتصادی، حقوقی و قضایی دارد و همه طیف های اجتماع را در بر می گیرد و به همین علت برای پیشبرد طرح ها و برنامه ها حضور اقشار مختلف مردم در برنامه های منابع طبیعی الزام آور است.
به گزارش ایرنا، این نشست با حضور مدیران ستادی سازمان جنگل هاف مراتع و آبخیزداری و معاونان حفاظت و اموراراضی منابع طبیعی سراسر کشور، مدیران برخی دستگاه های اجرایی استان ایلام در سالن نشست های استانداری ایلام برگزار شد.
کارگاه اموزشی معاونان حفاظت و اموراراضی منابع طبیعی استان های مختلف کشور هر سه ماه یکبار با هدف اشتراک گذاری و تبادل اطلاعات به میزبانی یک استان برگزار می شود.
7172/6034