معاون عمرانی استاندار خراسان شمالی از مسدود شدن تمامی چاه های آب غیر مجاز تا سه سال آینده در این استان خبر داد.

مسدود شدن تمامی چاه‌های آب غیر مجاز در خراسان شمالی تا سه سال آینده
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش مثلث آنلاین محمد حسین علی نیا در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به اینکه کمبود آب و نزاع بر روی به دست آوردن آن موضوع تازه ای نبوده از زمان های گذشته نیز در کل کشور وجود داشته است، گفت: در سال جاری هیچ گزارشی مبنی بر نزاع بر روی آب در این استان به استانداری واصل نشده است.

وی با اشاره به کاهش بارندگی های شدید در سال گذشته و بروز خشکسالی اظهار کرد: بارش های طی دو سه هفته اخیر در این استان مطلوب بوده است اما این مقدار نیاز آبی استان را برطرف نکرده است و باید اقدامات جدی درباره نحوه صحیح مصرف اب انجام شود.

علی نیا با بیان اینکه 88 درصد مصرف آب در این استان در بخش کشاورزی استفاده می شود، افزود: از سوی دیگر حدود سه هزار چاه آب غیرمجاز در این استان حفر شده که در سال گذشته 267 حلقه مسدود شده است و این رقم 10 درصد چاه های غیرمجاز موجود در استان را تشکیل داده است.

وی ادامه داد: یکی از برنامه های اساسی شرکت آب منطقه ای استان که در شورای حفاظت از آب نیز مصوب شده است این است که تا سه سال آینده تمامی چاه های آب غیرمجاز موجود در استان مسدود شود.

این مقام مسئول تصریح کرد: همراه با اجرای این مصوبه موضوع برخورد با خاطیان اضافه برداشت از چاه های مجاز نیز در دستور کار قرار دارد.

وی بیان کرد: تعدیل برداشت آب از چاه های آب نیز آخرین اقدامی است که قرار است انجام شود.

معاون عمرانی استانداری خراسان شمالی در ادامه خاطرنشان کرد: همچنین قرار بر این است تا طی دو هفته آینده برنامه جامع سند مدیریت منابع اب تنظیم و در شورای حفاظت از آب تایید و مصوب شوند و همه ملزم به اجرای آن هستند.

وی در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا بر تعداد روستاهایی که به صورت سیار به آن ها آبرسانی می شود، افزوده خواهد شد و یا خیر؟ گفت: در سال 92 به 148 روستا به صورت سیار آبرسانی می شد این درحالیست که این تعداد در سال گذشته به 50 روستا رسید.

علی نیا افزود: با توجه به خشکسالی و کاهش شدید بارندگی پیش بینی می شود حدود 10 روستا به روستاهای سال گذشته افزوده شود.


انتهای پیام