مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران با اشاره به افزایش دو برابری متوسط بارندگی طی بهار امسال نسبت به متوسط نرمال اول تا 30 اردیبهشت ماه گفت: هیچ ارگانی این افزایش را پیش بینی نکرده بود. همچنین با توجه به این بارندگی‌ها رهاسازی آب از حوضه سد بوکان به دریاچه ارومیه 104 درصد رشد داشت.

رشد 104 درصد رهاسازی آب به دریاچه ارومیه از سد بوکان
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش مثلث آنلاین به نقل از  ایسنا، محمد حاج رسولی‌ها در نشست تخصصی نقد و بررسی چگونگی مدیریت تامین منابع آب لازم برای احیای دریاچه ارومیه گفت: پیش بینی بارش، متولیان مختلفی از جمله سازمان هواشناسی دارد. طی سال آبی گذشته با توجه به بارندگی‌ها در اردیبهشت ماه در سطح کشور دو برابر متوسط بارندگی در طول متوسط نرمال فقط از تاریخ اول تا 30 اردیبهشت ماه اتفاق افتاد که هیچ ارگانی این را پیش بینی نکرده بود.

وی ادامه داد: سازمان هواشناسی با ارسال متنی اعلام کرده بود که در فروردین ماه سال 97 میانگین بارش در غرب و شمال کشور کمتر از نرمال و دمای هوا افزایش نسبتا شدیدی خواهد داشت و میانگین بارش فصل بهار در سطح کشور کمتر از نرمال بلندمدت پیش بینی می‌شود.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران با بیان اینکه پیش بینی‌های سازمان هواشناسی یکی از سندهای ما برای مدیریت منابع آب است تصریح کرد: اتفاقی که در ورودی سدهای حوضه آبریز دریاچه ارومیه طی اردیبهشت ماه افتاد دو برابر شرایط نرمال بود و بر این اساس تا اواسط اردیبهشت ماه امکان رهاسازی آب برای ما وجود داشت.

حاج رسولی‌ها افزود: قرار بود طی سال آبی گذشته 170 میلیون متر مکعب از سد بوکان آب به دریاچه ارومیه رهاسازی کنیم که با توجه به بارندگی‌ها 177 میلیون متر مکعب آب رهاسازی شد. طی اردیبهشت ماه و در مرحله دوم رهاسازی نیز مجددا 170 میلیون متر مکعب آب رهاسازی شد.

وی در پایان گفت: این ارقام نشان می‌دهد که رهاسازی آب به دریاچه ارومیه در حوضه سد بوکان 104 درصد رشد داشته و به طور کلی در سطح حوضه 69 درصد افزایش رهاسازی داشتیم.