باداب‌سورت، دومین چشمه طبیعی آب شور جهان در آستانه خشک شدن قرار دارد.

چشمه سورت به عنوان دومین اثر طبیعی در حال خشکیدن است
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش مثلث آنلاین به نقل از ایسنا،  سورت چشمه ای پلکانی که از چندین حوضچه با آب‌هایی به رنگ‌ها و با خاصیت‌های درمانی گوناگون تشکیل شده است، در روستای ارست از توابع بخش چهاردانگه ساری قرار دارد.

بومیان منطقه با اعتقاد به این که آب این حوضچه‌ها برای برطرف کردن خستگی و درمان بیماری‌هایی مانند روماتیسم، بیماری‌های پوستی وغیره خاصیت درمانی دارد، از روستاهای اطراف به اندک آب باقی در حوضچه‌ها پناه می‌برند که این روند در گذر زمان در خشک شدن و نابودی تدریجی چشمه‌های باداب‌سورت اثر منفی گذاشته است.

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان مازندران از اختصاص بیش از 2 میلیارد تومان اعتبار برای زیرساخت های چشمه سوت در سال جاری خبر داد.

سیف الله فرزانه در جمع خبرنگاران به چشمه سورت به عنوان دومین اثر طبیعی ثبت شده در لیست آثار ملی میراث طبیعی کشور اشاره کرد و گفت: در سال جاری بیش از 2 میلیارد ریال اعتبار جهت تامین زیرساخت های چشمه سورت همچون راه دسترسی، خط انتقال آب و روشنایی با پنل های خورشدی محوطه هزینه خواهد شد.

وی افزود: این اثر ارزشمند که در سال 1387 با شماره 2 پس از کوه دماوند در فهرست میراث طبیعی کشور به ثبت رسیده بود، دومین اثر طبیعی ایران است که در لیست آثار ملی به ثبت رسیده و حریم آن هم مشخص شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران یادآور شد: مدیریت چشمه سورت با منابع طبیعی و مدیریت منابع آبی آن نیز با آب منطقه‌ای استان است و اداره کل میراث فرهنگی مازندران نیز بر اجرای درست ضوابط میراثی این اثر منحصر به فرد ملی در کشور نظارت می‌کند.

وی گفت: با ثبت عرصه و حریم حفاظتی، تمام امور عمرانی و گردشگری در حریم این چشمه ها ضابطه مند شده و هر گونه اقدامی از سوی اشخاص و دستگاه های اجرایی نیازمند رعایت قوانین لازم الاجرای حرایم و منظر اثار ثبت شده در لیست آثار ملی است.

چشمه های سورت در جنوب شرقی شهرستان ساری و بر فراز ارتفاعات رشته کوه های البرز قرار دارد. این چشمه بی نظیر که یکی از ظرفیت های گردشگری سلامت نیز به شمار می آید به دو شکل گسلی و درزه ای و به فاصله کمتر از 20 متر از یکدیگر تشکیل شده اند و دارای حوضچه های مختلف با طعم های متفاوت است.

آب یکی از چشمه‌ها بسیارتلخ و شور و دیگری کمی ترش مزه و به دلیل فشار لایه‌های زمین، اندکی گازدار است، این چشمه ها در شیب دامنه کوه، در طی میلیون ها سال، ده ها حوضچه کم عمق و زیبا به رنگ های کرم، نارنجی، زرد و قرمز را به وجود آورده و املاح آب آن حاوی سدیم، یون های کلر، آهن، گوگرد و گچ است.
انتهای پیام