پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

سال ۲۰۱۵ میلادی یکی از بهترین سال ها برای دیرینه شناسان و باستان شناسان جهان بود. چرا که استخوان های فسیل شده بزرگترین موجودی که تا به حال بر روی کره زمین راه رفته در این سال در کشور آرژانتین کشف شد. موجودی عظیم الجثه به نام Dreadnoughtus که وزنی معادل هفت تیراناسوروس (Tyrannosaurus Rex) بالغ یا ۱۵ فیل آفریقایی داشت. با الی گشت همراه شوید تا با هم به میلیون ها سال قبل و زمان زندگی دایناسورها برویم و با بزرگترین دایناسور جهان که در کشور آرژانتین کشف شده آشنا شویم.

بزرگترین دایناسور جهان
تصور کنید در زمانی زندگی می کردید که دایناسورها وجود داشتند و هنگام راه رفتن در جنگل با موجودی مواجه می شدید که فقط گردنش حدود ۱۲ متر طول دارد! همانطور که گفتیم دایناسور Dreadnoughtus با گردنی به طول حدود ۱۲ متر و وزنی معادل ۷۷ تن، رکورد سنگین ترین موجود را که در اختیار Argentinosaurus بود شکست. اگر هفت دایناسور وحشتناک Tyrannosaurus Rex را بر روی هم بگذارید، تازه به وزن دایناسور کشف شده در آرژانتین می رسید! کارشناسان این موجود را یک گونه جدید از titanosaur می دانند. جانوری گیاه خوار که در دوره زمین شناسی کرتاسه زندگی می کرد.
بزرگترین دایناسور دنیا

بقایای آنچه که امروز آن را به عنوان بزرگترین حیوان کره زمین می شناسیم، توسط یک کارگر مزرعه محلی در صحرایی در نزدیکی La Flecha در ۲۵۰ کیلومتری غرب پاتاگونیا (Patagonia) کشف شد. حدود ۵ سال تمام طول کشید تا تیمی از محققان آمریکایی و آرژانتینی بقایای این حیوان عظیم را از دل خاک بیرون بیاورند. محققان بلافاصله بعد از خارج کردن این دایناسور، محاسبات دقیق خود را برای تعیین اندازه این حیوان با توجه به پیدا شدن ۷۰ درصد استخوان های آن شروع کردند. پروفسور کنت لاکووارا (Professor Kenneth Lacovara) استاد دانشگاه درکسل و کسی که رهبری تیم تحقیقاتی را به عهده داشت در این باره گفت:

Dreadnoughtus به طرز عجیبی غول پیکر است. این موجود وزنی بیشتر از ۱۲ عدد فیل بالغ آفریقایی یا بیش از هفت تیراناسوروس دارد! بسیار شوکه کننده است، شواهد اسکلتی یافت شده نشان می دهد که تازه این موجود در زمان مرگش هنوز به رشد کامل نرسیده بوده است. این کشف با فاصله، بهترین نمونه از بزرگترین دایناسور جهان است که تا به حال روی سیاره ما قدم برداشته است.

دایناسور غول پیکر

دانشمندان معتقدند که Dreadnoughtus حدود ۷۷ میلیون سال قبل در جنگل های معتدل و بارانی آمریکای جنوبی زندگی می کرده و آنقدر بزرگ بوده که حتی خطرناک ترین شکارچیان آن دوران از جمله تیراناسوروس هم نمی توانسته به او آسیبی وارد کند. پروفسور لاکووارا در ادامه صحبت هایش این جانور را اینگونه توصیف کرده است:

با بدنی به اندازه یک خانه، وزنی به اندازه یک گله فیل و دمی به شکل یک سلاح مرگبار، این جانور از هیچ موجودی نمی ترسیده است. نام این دایناسور را از یک کشتی جنگی بزرگ به نام dreadnoughts که تقریبا در زمانش غیر قابل شکست بود گرفته اند.

کشف بزرگترین دایناسور جهان در آرژانتین

گویا بزرگترین دایناسور جهان هنگامی که در اثر سیلی شدید زمین ریزش کرد، به داخل زمین کشیده شده و همان جا مدفون شده و جان خود را از دست داده است تا ما امروزه اسکلت آن را به طور سالم از دل خاک بیرون بیاوریم. دلیل سالم بودن این اسکلت تا به امروز، دفن شدن بسیار سریع و عمیق آن بوده است. در واقع می توان اینگونه گفت که بدشانسی این موجود بزرگ، خوش شانسی ما انسان ها بوده که از وجود او آگاه شویم و بر روی آن مطالعات گسترده ای انجام دهیم.

دکتر پائول بارت (Dr Paul Barrett) متخصص دایناسور شناسی از موزه تاریخ طبیعی لندن، این را قبول دارد که این موجود، بزرگترین گونه ایست که تا به حال روی کره زمین بوده. ولی او می گوید که تعداد زیادی استخوان ران دایناسور sauropod که هم اندازه استخوان این موجود است، در همین منطقه پیدا شده است. نمونه پیدا شده Dreadnoughtus ما اولین و معتبرترین اطلاعات را درباره گونه های دایناسورهای sauropod به انسان ها ارائه کرده است. این اطلاعات به طورر قطع به دانشمندان کمک می کنند که ارتباط این غول ها با دنیای مجاور و دیگر جانوران را بهتر بفهمند و در کل به فهم بهتری نسبت به تاریخ دایناسورها برسند.

بزرگترین جانور گیاه خوار جهان

ویژگی منحصر به فردی که کشف بزرگترین دایناسور جهان داشت، این بود که استخوان بیشتر قسمت های بدنش کاملا سالم باقی مانده بودند. این چیزیست که در دیگر کشف های رخ داده در این زمینه نمی توانیم شاهدش باشیم. به همین خاطر این کشف باستانی و دیرینه شناسی، اهمیت بسیاری در عالم علم دارد و از بزرگترین اکتشافات بشری در طول تاریخ به شمار می رود. راهکارهای بسیاری برای تخمین وزن یک دایناسور از روی استخوان هایش وجود دارند. ولی هیچکدام از این روش ها نمی توانند وزن دقیق حیوان را ارائه دهند. بنابراین، وزنی که دانشمندان برای این دایناسورها از جمله بزرگترین دایناسور جهان بیان می کنند، وزنی تقریبیست.

منبع: thevintagenews.com