پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:
احتمال مرگ مردان در اثر بیماری‌های قلبی ۵۰ درصد بیشتر از زنان است و احتمال خودکشی مردان هم به طور چشمگیری از زنان بیشتر است.
 
چرا مردان زودتر از زنان می‌میرند؟

به گزارش مثلث آنلاین به نقل از فرارو- طول عمر مردان به طور فزاینده نسبت به زنان کاهش می‌یابد. مخاطرات شغلی و فقدان خدمات درمانی مناسب دو دلیل عمده مرگ زودهنگام مردان است.
 مردان، جوان می‌میرند و در حال حاضر زنان در سراسر جهان به طور متوسط هفت سال بیشتر از مردان عمر می‌کنند؛ زیست شناسی و ژنتیک به تنهایی نمی‌توانند این اختلاف را توضیح دهند که به عنوان شکاف طول عمر شناخته می‌شود. بخشی از مشکل به این دلیل است که مردان نسبت به زنان به طور قابل‌توجهی شغل‌های پرخطرتری را دنبال می‌کنند و در آن شغل‌ها جان‌شان را هم از دست می‌دهند. اما آمار‌ها نشان می‌دهد که خطرات محیط کار شکاف طول عمر را تبیین نمی‌کند. یک احتمال آزاردهنده این است که نظام بهداشتی به سلامت مردان، از جمله سرطان پروستات، توجه لازم نمی‌کند و به نحو شایسته خدمات درمانی شخصی هم ارائه نمی‌کند.

آمار‌ها اطمینان بخش نیست. در اینجا تنها مسئله امیدوارکننده این است که مردان مجبور نخواهند بود زنان‌شان را خاکسپاری کنند. با این حال همین آمار‌ها خیانت موسسات دولتی به مردان را نشان می‌دهد.

شکاف طول عمر میان زنان و مردان در حال افزایش است. اما این شکاف یک پدیده نسبتا مدرن است. آمار‌های وبگاه «آور ورلد این دیتا» نشان می‌دهد که در گذشته زنان از مردان عمر بیشتری نداشته‌اند. امروزه در همه جهان زنان از مردان عمر طولانی‌تری دارند، اما این همیشه اینگونه نبوده است. آمار‌های کشور‌های ثروتمند نشان می‌دهد که در قرن ۱۹ میلادی زنان از مردان عمر طولانی‌تری نداشته‌اند.

تا سال ۱۸۵۰ میلادی، زنان و مردان تقریبا امید به زندگی یکسانی داشته‌اند. از این سال به بعد، شکاف طول عمر به طور پیوسته بیشتر شده است. آمار‌ها نشان می‌دهد که مقصر دانستن فیزیولوژی مردان در بوجود آمدن شکاف طول عمر منصفانه نیست. چرا که فیزیولوژی از سال ۱۸۵۰ تاکنون تغییری نکرده، اما امید به زندگی تغییر کرده است. مردان و زنان هر کدام مشکلات فیزیوژیکی مشابهی دارند. این درست است که هورمون جنسی تسترون در مردان با رفتار پرخطر آن‌ها و مقدار بالای کلسترول ارتباط دارد. اما این نیز صادق است که هر سال ۲۸۷ هزار زن به دلیل مشکلات ناشی از حاملگی و زایمان جانشان را از دست می‌دهند.

پس چرا مردان زودتر می‌میرند؟ به گفته وبگاه آمریکایی «فادرلی» پژوهشگران در پاسخ به این پرسش دو عامل بزرگ را دلیل مرگ زودهنگام مردان معرفی کرده‌اند: نخست دنبال کردن مشاغل مخاطره‌آمیزتر و دوم دسترسی ضعیف‌تر به خدمات بهداشتی باکیفیت.
 
چرا مردان زودتر از زنان می‌میرند؟
افزایش پیوسته طول عمر زنان نسبت به مردان

مرگ در محیط کار
احتمال مرگ مردان در کار از زنان بیشتر است. مردان در محیط کار از مزایایی برخوردار هستند، اما زمانی که بحث زنده ماندن مطرح می‌شود، آن‌ها با خطرات جدی مواجه هستند. داده‌های اداره آمار کار آمریکا نشان می‌دهد که سالانه مردان از بیش از ۹۰ درصد جراحت‌های مرگبار شغلی رنج می‌برند؛ و این به این دلیل نیست که مردان ساعت‌های بیشتری از زنان کار می‌کنند. در سال ۲۰۱۷، به ازای هر ۱۰۰ هزار ساعت کار ۵.۷ مرد جان‌شان را سر کار از دست داده‌اند. این در حالی است که در ازای هر ۱۰۰ هزار ساعت کار، فقط ۰.۶ زن مرده‌اند. احتمال مرگ مردان در کار بیشتر است، چون آن‌ها به طور غیرمتناسبی شغل‌های مخاطره‌آمیزتری را انتخاب می‌کنند. خطرناکترین مشاغل شامل قطع درختان، ماهیگری، سقف‌سازی و ساخت‌وساز می‌شود که همگی تحت سیطره مردان هستند.

فقدان خدمات درمانی
زمانی که مردان به طور زودهنگام سر کار نمی‌میرند، در منزل یا بمیارستان از این دنیا می‌روند. احتمال مرگ مردان در اثر بیماری‌های قلبی ۵۰ درصد بیشتر از زنان است و احتمال خودکشی مردان هم به طور چشمگیری از زنان بیشتر است. سرطان پروستات، سومین دلیل اصلی مرگ‌ومیر مردان در آمریکاست. هر سال حدود ۱۰ هزار مرد در آمریکا به سرطان بیضه مبتلا می‌شوند. با این حال، هیچ اداره فدرال آمریکایی وجود ندارد که مخصوص سلامت مردان باشد و برای معالجه سرطان مردان هم تامین مالی وجود ندارد. انستیتوی ملی سرطان آمریکا، درباره پژوهش‌های سرطان سینه دو برابر بیشتر از پژوهش درباره سرطان پروستات هزینه می‌کند. انستیتوی ملی سلامت هم سه برابر بیشتر هزینه می‌کند. البته سرطان سینه سالانه ۱۰ هزار نفر بیشتر از سرطان پروستان می‌کشد و به همین دلیل تخصیص اعتبارات بیشتر برای آن منطقی است. اما آیا واقعا باید اینقدر بهتر تامین مالی شود؟

در پایان گفتنی است که اگر چه برخی از این آمار مربوط به وضعیت مردان در آمریکا است، اما وضعیت فیزیولوژیکی مردان در آمریکا با سایر کشور‌های جهان شبیه است. با توجه به رفاه اقتصادی و پیشرفت علم پزشکی در آمریکا نسبت به سایر کشور‌های در حال توسعه، احتمالا وضعیت مردان در سایر کشور‌ها از مردان آمریکا هم بدتر است.