پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

جنگنده «میگ-۲۱ فیش‌بد / MiG-21 Fishbed» یکی از موفق‌ترین جنگنده‌های تاریخ هوانوردی است و اکنون پس از گذشت بیش از نیم قرن از ساخت آن، هنوز در نیروهای هوایی بسیاری از کشورها فعال است.

موفق‌ترین جنگنده دوران جنگ سرد

به گزارش مثلث آنلاین به نقل از  افکارنیوز، جنگنده «میگ-۲۱ فیش‌بد / MiG-21 Fishbed» یکی از موفق‌ترین جنگنده‌های تاریخ هوانوردی است و اکنون پس از گذشت بیش از نیم قرن از ساخت آن، هنوز در نیروهای هوایی بسیاری از کشورها فعال است.

این جنگنده چابک که در دوران جنگ سرد رقیب اف-۴ فانتوم بود کمتر از نیمی از این هواپیما قیمت داشت و با اینکه سال‌ها از ساخت آن می‌گذرد ولی طرح ساده و بادوام این جنگنده کوتاه‌برد از طریق بارها ارتقا و اصلاح رادار، بدنه، ایویونیک، سلاح‌ها و موتور بهینه‌سازی شده و کارایی خود را حفظ کرده است.

این جنگنده که در دوران هشت سال دفاع مقدس مهم‌ترین رقیب اف-۴های ایرانی بود در برابر مهارت خلبانان ایرانی توفیق چندانی پیدا نکرد اما کم هزینه بودن ساخت و سهولت نگهداری آن، باعث شد بسیاری از کشورها از جمله هند به استفاده از آن را تا به امروز ادامه دهند. در این ویدیو با تاریخچه و مشخصات فنی این جنگنده تاثیرگذار بیشتر آشنا شوید.