پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 

 
راز عجیب سلامت  مرد ۱۶۰ ساله ایرانی! +عکس
هنگامی که از راز طول عمر و سلامتی‌اش از او پرسیدند، زارو آغا در پاسخ گفت که او هر روز ماست و خیار می‌خورد.

به گزارش مثلث آنلاین به نقل از  ثریا به رغم اختلاف‌نظری که درمورد تاریخ دقیق تولد او وجود دارد، او یکی از مسن‌ترین انسان‌ها در دوران معاصر به شمار می‌رود. او بیش از ۱۶۰ سال عمر کرد.

 
داستان مردی که ۱۶۰ سال عمر کرد
 

 در ۲۰ ژوئیه ۱۹۳۰، روزنامه نیویورک تایمز درباره سفر زارو آغا به نیویورک و جنجالی که در پی آن بوجود آمد گزارشی منتشر کرد. طول عمر غیرعادی زارو آغا توجه مردم نیویورک را به خود جلب کرد. به گفته این روزنامه، این مرد ۱۵۶ ساله، بنا به ادعای خودش، مسن‌ترین انسان جهان به شمار می‌رود. در ادامه گزارش روزنامه مزبور آمده است که بیشترین چیزی که زارو آغاز از آن لذت برد، حوضچه حمام هتل کومودور بود به طوری که همراهانش به سختی او را از آنجا خارج کردند.

در سال ۲۰۰۹، در استانبول کتابی به زبان ترکی منتشر شد که عنوان آن این بود: «زارو آغا؛ مسن‌ترین مرد جهان». در این کتاب آمده زارو آغا، متولد شهر عمدتا کردنشین بدلیس واقع در جنوب شرق ترکیه، مسن‌ترین انسان دوران خود بود و در ده سال آخر عمرش، توجه محافل بین المللی را جلب کرده بود.

رسانه‌ها به تمام جزئیات زندگی این مرد و خبر مرگ او پرداختند. زندگی زارو آغا، تغذیه او و ازدواج‌های متعددش برای رسانه‌های بین المللی سوژه جذابی بود.

بنا به گفته وبگاه «اخبار بدلیس»، زارو آغا بین سال‌های ۱۷۷۷ و ۱۷۷۴ در عشیره بزرگ ظاظا دیده به جهان گشود. او در ۱۸ سالگی به استانبول مهاجرت کرد و در محله «توپ خانه» سکونت کرد و باقی عمرش را در آنجا گذراند.
 
داستان مردی که ۱۶۰ سال عمر کرد
 

۱۱ ازدواج
زارو آغا ۱۱ بار ازدواج کرد و در ۹۶ سالگی هم صاحب فرزند شد. او مجموعا ۳۶ فرزند داشت که جز یکی از آنها، همه‌شان در دوره حیات زارو آغا از دنیا رفتند. زمانی که زارو آغا فوت کرد، کوچک‌ترین فرزند او، که یک دختر بود، ۶۰ سال سن داشت.

زارو آغا در سال ۱۷۹۸ تحت رهبری احمد پاشا در عکا علیه سپاه ناپلئون جنگید. در جنگ سال ۱۸۲۸ ترکیه و روسیه هم شرکت کرد و از ناحیه پا مجروح شد و تا مدتی در بدلیس اقامت کرد. علاوه بر این، در احداث مسجد اورتاکوی استانبول در سال ۱۸۵۳ مشارکت کرد.

در سال‌های آخر عمرش، شهرت زارو آغا در سرتاسر جهان پیچید. او به عنوان مسن‌ترین مرد، دعواتنامه‌هایی برای سفر به چندین کشور، از جمله بریتانیا و آمریکا، دریافت کرد. از او در این سفر‌ها عکس‌هایی گرفته شد و حتی یک ویدئوی بی صدا از سفرش به آمریکا وجود دارد.

زارو آغار در جریان سفر به آمریکا، برای نخستین بار سوار هواپیما شد و این تجربه را پس از مشارکتش در نبرد دفاع از عکا، لذت‌بخش‌ترین تجربه زندگی‌اش دانست. زمانی که او سوار هواپیما شد، ۱۵۶ سال سن داشت.

او برای مشارکت در برخی فیلم‌ها و نمایشگاه‌ها به آمریکا رفت. پزشکان آمریکایی او را معاینه کردند و سالم بودنش را هم تایید کردند. او به برخی رسانه‌ها گفته است که «تا ابد زنده خواهم ماند.»
 
داستان مردی که ۱۶۰ سال عمر کرد
 

سخن گفتن به زبان ترکی برای زارو آغا دشوار بود. به همین دلیل در گفتگو‌های رسانه‌ای که در آمریکا انجام داد معمولا به زبان مادری‌اش، زبان کردی، سخن می‌گفت. از زارو آغا تصویری وجود دارد که نشان می‌دهد او در جریان سفر به نیویورک یک هنرپیشه را حمل می‌کند.

ماست و خیار
هنگامی که از راز طول عمر و سلامتی‌اش از او پرسیدند، زارو آغا در پاسخ گفت که او هر روز ماست و خیار می‌خورد.

زارو آغا به سبب عادت نکردن به وجود خودرو‌های زیاد در استانبول، در نیوریوک دچار سانحه شد. یک خودرو با او برخورد کرد و مرد مسن را از ناحیه سر به شدت مجروح کرد. پزشکان گفتند که امکان ندارد زارو آغا برای مدت طولانی زنده بماند.

پس از سفر به آمریکا، در سال ۱۹۳۱ به بریتانیا رفت. پس از این سفر، زارو مدت زیادی زنده نماند. سلامت جسمی و عقلی او دچار آسیب‌هایی شد. سرانجام در ژوئیه ۱۹۳۴ در بیمارستان شیشلی استانبول به دیدار حق شتافت و در قبرستان ایوب پاشا خاکسپاری شد. پزشکان پس از تشریح جنازه‌اش، نارسایی کلیه را علت مرگ زارو آغا اعلام کردند.
 
منبع: فرارو