پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

احادیث درباره ناخن گرفتن:
- در حدیث است که کسى به امام کاظم علیه السلام عرض کرد: اصحاب و دوستان ما معتقدند ناخن را باید در روز جمعه گرفت. حضرت فرمود: «اگر بخواهید در روز جمعه بگیرید و اگر نمى‌توانید تا جمعه صبر کنید، هرگاه بلند شد بگیرید».

- از امام صادق علیه السلام روایت شده است که فرمود: «ناخن گرفتن در روز جمعه انسان را در برابر بیمارى‌هاى خوره، کورى وپیسى بیمه مى‌کند. واگر در روز جمعه نیاز به گرفتن ناخن‌ها نباشد آن را سوهان بکش تا ریزه‌هایى از آن جدا شود».

- در حدیث است که کسى به امام صادق علیه السلام عرض کرد: شنیده‌ام اشتغال به تعقیبات نماز صبح تا هنگام طلوع آفتاب، سودمندتر از سفر به شهرها براى گشایش وافزایش رزق وروزى است. فرمود: «دوست دارى چیزى به تو بیاموزم که از همه اینها نافع‌تر باشد؟» گفت: آرى.
فرمود: «ناخن وشارب خود را در هر جمعه بگیر، هر چند به ساییدن باشد».

- از امام باقر علیه السلام روایت شده است که فرمود: «هر کس ناخن‌هاى خود را روز پنجشنبه بگیرد ویک ناخن را براى روز جمعه بگذارد، خداوند پریشانى را از وى زایل مى‌کند».

 


روش گرفتن ناخن:
کیفیت ناخن گرفتن دستورالعمل های مختلفی رسیده است که به نمونه ای از آن اشاره می شود:
حضرت رسول صلّی اللّه علیه و آله و سلّم هنگام ناخن گرفتن از مسبّحه (سبّابه یا انگشت شهادت) دست راست (که شریفترین انگشت است) شروع می‏ کرد و به شست (انگشت بزرگ) راست پایان می ‏داد، یعنی از سبّابه تا انگشت کوچک راست و سپس از انگشت کوچک چپ تا شست راست.

دعاى هنگام ناخن گرفتن:
در روایتى آمده است که به هنگام گرفتن ناخن وشارب این دعا را بخوانید : «بِسْمِ اللهِ وَبِاللهِ وَعَلى سُنَّةِ مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ».

آیا گرفتن ناخن در شب کراهت دارد؟
در نتیجه گرفتن ناخن در هر وقت از شب یا روز باشد، جایز است، و بنا بر جست و جویی که صورت گرفت، روایتی مبنی بر کراهت گرفتن ناخن در شب یافت نشد. برخی اعلام نموده اند در گذشته بعلت تاریکی (عدم وجود نور در شب) و جراحت احتمالی ناخن ها را روز می گرفتند. پس دیگر بحث از علّت کراهت مطرح شده، معنا ندارد.

محل دفن کردن ناخن:
- در حدیث معتبر از حضرت امیرالمؤمنین علیه السّلام منقول است که حضرت رسول صلّى اللّه علیه وآله وسلّم امرفرمود، ما را که چهار چیز را در خاک پنهان کنیم ، مو و ناخن و دندان و خون.

- از حضرت امام جعفر صادق علیه السّلام منقول است در تفسیر این آیه کریمه که اَلَمْ نَجْعَلِ اْلاَرْضَ کِفاتا اَحْیاءً وَ اَمْواتا یعنى آیا نگردانیده ایم ، زمین را محل انضمام و اجتماع و پنهان شدن در حالتی که زنده اند، در حالتی که مرده اند حضرت فرمود که مراد از حال زندگى دفن کردن ، مو و ناخن است.

- از حضرت رسول صلّى اللّه علیه وآله وسلّم منقول است که هفت چیز است که از آدمى جدا می شود و آنها در دفن می باید کرد، مو و ناخن و خون و خون حیض و بچه دان و دندان و نطفه که پاره خون شده باشد.

گردآوری: بخش مذهبی بیتوته