مثلث آنلاین: کهرم : وقت اعلام ترسالی نیست، اقیانوس اطلس تعیین کننده است / بهروش : ترسالی نیاز به مدیریت درست دارد

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 

دو فعال محیط زیستی در گفتگو با برنا :

 

اسماعیل کهرم گفت : در 20 سال گذشته جبهه هوای کشور از سمت دریای سرخ، احمر و خلیج فارس که جبهه گرم و خشک است بود و به خشک سالی مبتلا شده‌ایم؛ چنان چه ما یک تابستان پر باران و خنک داشته باشیم، نشان می دهد که جبهه هوای ما از اقیانوس اطلس می آید و آن زمان است که می توان بیان داشت وارد ترسالی شده ایم .

به گزارش خبرنگار  گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ کشور ما سالهاست که با مسئله کم آبی و خشکسالی مواجه شده است ؛ اگر بخواهیم به  بارندگی های سیل آسای امسال نگاه مثبت داشته باشیم می توانیم امیدوارباشیم که کشور از خشکسالی به ترسالی وارد شده است . ورود به ترسالی در چند روز گذشته از سوی بعضی مسئولان نیز بیان شد.

حال در همین رابطه که آیا این بارش ها باعث می‌شود، تا از خشکسالی به سمت تر سالی  برویم با دو فعال محیط زیستی به گفت‌وگو نشسته ایم.

کشور به سمت ترسالی رفته است

مهدی بهروش، فعال محیط زیستی و مدرس دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا؛ درباره سیل های جاری شده در کشور و کمک آنها به رفتن به سمت تر سالی مطرح کرد: کشور ما به سمت ترسالی رفته است؛ اما ترسالی  زمانی رخ می‌دهد که آبها بتوانند به لایه های زیر زمینی رفته و یا به پشت سد های ما برسند که متاسفانه هنوز این اتفاق ها به صورت کامل رخ نداده است.

وی افزود: سیل، آب تمیز را به یک آب آلوده تبدیل می‌کند که نمی‌توان از آن بهره برداری کرد؛ اگر مدیریت ما به گونه درستی بود، قبل از تبدیل شدن این آب ها به سیل، می‌توانستیم از آنها استفاده کنیم؛ ابتدا نیاز است تا ما بافت خاک، مرتع و جنگل خود را دوباره احیا کنیم. چرا که همین امروز جنگل های زاگرس در حال از بین رفتن هستند.

تابستان مشخص می شود وارد ترسالی شده ایم یا خیر

اسماعیل کهرم فعال محیط زیستی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا؛ درباره سیل های اخیر در کشور و کمک آن به ترسالی با تاکید بر اینکه این مسئله تابستان مشخص می شودگفت : در 20 سال گذشته جبهه هوای کشور   از سمت دریای سرخ، احمر و خلیج فارس که جبهه گرم و خشک است  بود و به خشک سالی مبتلا شده‌ایم؛ چنان چه ما یک تابستان پر باران و خنک داشته باشیم، نشان می دهد که جبهه هوای ما از اقیانوس اطلس می آید و آن زمان است که می توان بیان داشت وارد ترسالی شده ایم .

او اضافه کرد: اگر جبهه هوای ما به طرف اقیانوس اطلس متمایل شده باشد و پدیده علمی نو برای ما رخ دهد؛ ما یک تابستان سرد، خنک و بسیار پر باران خواهیم داشت. نوید این است که خشک سالی به پایان رسیده و ما وارد دوره ترسالی شده‌ایم.

 کهرم با بیان اینکه این حجم از باران یک باره بر ایران فرو بریزد ربطی به وارد شدن ما به دوره ترسالی نیست اظهار کرد: این بارش ها یک پدیده است که به زودی از بین خواهد رفت؛ اما به دلیل اینکه ما آمادگی لازم برای مواجهه با آن را نداشته و نتوانسته ایم آبخیز ها را کنترل کنیم، آثار مخرب آن تا مدت ها به جای خواهد ماند.

وی گفت: ما پوشش های جنگلی را از بین برده‌ایم و حد مرز بین جنگل ها و خشکی ها را تبدیل به ساختمان کرده، رودخانه ها را لایروبی نکرده و خط ساحلی رودخانه ها را اجاره داده‌ایم تا ساختمان، هتل و ساختمان های چند مرتبه بسازند

کهرم با گفتن این مسئله که رودخانه را در شیراز تبدیل به پارکینگ کرده ایم اذعان کرد: برای پهنه بزرگی مثل دروازه قرآن یک لوله کوچکی گذاشته ؛فکر کرده ایم این لوله ها؛ توان بردن آب را به دریاچه بختگان دارند و بر روی آنها نیز  آسفالت کشیده ایم. لوله ها  توان حمل آب زیاد را نداشتخ و در نهایت شاهد اتفاقی بودیم رخ داد.

او افزود: این اتفاق ها ربطی به ترسالی و خشکسالی ندارد بلکه یک واقعه ناگهانی بوده است که یک باره حجم زیادی آب به این رودها وارد شده اما مکانی را برای هدایت آن به وجود نیاورده ایم.

این فعال محیط زیست با اشاره به این مسئله که خاک ما به خاطر خشک سالی تشنه مانده است تصریح کرد: این مسئله باعث می‌شود خاک آب را جذب کرده و به طبقات پایین زمین هدایت کند؛ این یک نعمت بزرگ است اما آب در این مناطق در صورتی بیشتر جذب می‌شود که خاک ما پوشش گیاهی مناسبی داشته باشد.