مثلث آنلاین: به گفته محققان، زنانی که بلوغ دیرهنگام دارند و زنانی که زودتر از موعد وارد دوره یائسگی می شوند، در معرض ریسک بالا ابتلا به دمانس (زوال عقل) قرار دارند.

ارتباط بلوغ دیرهنگام دختران با افزایش ریسک ابتلا به زوال عقل
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش خبرنگار مهر ، یافته‌های تحقیقاتی نشان می‌دهد زنانی که در سن 16 سالگی یا بالاتر اولین سیکل ماهیانه شأن اتفاق می‌افتد 23 درصد بیش از زنانی که اولین سیکل ماهیانه شأن در سن 13 سالگی روی می‌دهد در معرض ریسک ابتلاء به زوال عقل در سنین بالاتر قرار دارند.

همچنین زنانی که قبل از سن 47 سال یائسه می‌شوند 19 درصد بیش از زنانی که در سن بالای 47 سال یائسه می‌شوند، در معرض ریسک زوال عقل قرار دارند.

بعلاوه زنانی که کل یا بخشی از رحم شأن را با عمل جراحی برداشته اند ، 8 درصد بیشتر از زنان دیگر در معرض ابتلاء به زوال عقل قرار دارند.

« پائولا گیلسانز »، از مؤسسه تحقیقاتی کایسر آمریکا، در این باره می‌گوید: «میزان هورمون استروژن در طول زندگی زنان، بالا و پایین می‌شود. نتایج ما نشان می‌دهد قرارگیری کمتر در معرض هورمون استروژن در طول زندگی با افزایش ریسک زوال عقل مرتبط است.»

در این مطالعه، محققان وضعیت 6137 زن را مورد بررسی قرار دادند که 42 درصدشان در سنین بالا مبتلا به زوال عقل شدند.

محققان اذعان می‌کنند از آنجائیکه احتمال ابتلاء به زوال عقل در زنان نسبت به مردان 50 درصد بیشتر است، تشخیص فاکتورهای پرخطر مربوط به زنان مهم است.