مثلث آنلاین: مدیرعامل شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه «مترو» گفت: با توجه به افتتاح بخشی از خط 7 در روزهای پایانی سال 97 و همچنین افتتاح 9 کیلومتر از خط 6 با حضور رئیس جمهور در مراسم فردا این نوید را می‌دهد که اتفاقات خوبی در حوزه مترو در حال رخ دادن است.

فردا؛ افتتاح 9 کیلومتر خط 6 با حضور روحانی
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:
علی امام در نشست خبری خود در جمع خبرنگاران اظهار کرد: بخش جنوبی خط شش متروی تهران با 3 ایستگاه دولت‌آباد، بعثت و میدان شهدا با حضور رئیس جمهور و شهردار تهران و سایر مسئولان شهری به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی تصریح کرد: با توجه به افتتاح بخشی از خط 7 در روزهای پایانی سال 97 و همچنین افتتاح 9 کیلومتر از خط 6 با حضور رئیس جمهور در مراسم فردا این نوید را می‌دهد که اتفاقات خوبی در حوزه مترو در حال رخ دادن است و امیدواریم اتفاقات در ادامه سال 98 رخ دهد.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه «مترو» تصریح کرد: قطعا در سال 98 با پشتیبانی مدیریت ارشد شهرداری تهران و دولت اتفاقات خوبی خواهد افتاد ضمن اینکه در روزهای پایانی سال 97 (28 اسفند) دولت مجوز انتشار هزار و 300 میلیارد اوراق مشارکت را از بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه صادر کرد که از این رقم 890 میلیارد تومان به خط 6 و 7 و 390 میلیارد تومان به طور خاص به خط 6 اختصاص داده خواهد شد و انشاءالله اقدامات اجرایی و تبدیل این اوراق به نقدینگی در روزهای آینده انجام خواهد شد و این اوراق پشتیبان خوبی برای خط 6 و 7 متروی تهران خواهد بود.

امام ادامه داد: در لایحه بودجه 98 شهرداری تهران نیز شاهد افزایش اعتبارات بخش مترو نسبت به سال 97 بوده‌ایم و با حمایت‌های کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران، کمیسیون برنامه و بودجه شورا و ریاست شورای شهر تهران بودجه مترو در سال 98 به 2060 میلیارد تومان رسیده است.

وی ادامه داد: در بودجه دولت در سال 98 نیز شاهد افزایش بودجه در بحث مترو نسبت به سال 97 بوده‌ایم به طوری که در سال گذشته رقمی که برای مترو از سوی دولت در بودجه کشور تعیین شده بود، 45 میلیارد تومان بود که این رقم در سال 98 به 55 میلیارد تومان رسیده است که البته انتظار داریم دولت در بحث تامین منابع خط 6 و 7 مترو و همچنین صدور اوراق مشارکت در سالجاری برای این دو خط، شهرداری را حمایت کند.

امام ادامه داد: در بودجه مصوبه کشور در سال 98 نیز ظرفیت انتشار اوراق مشارکت نسبت به سال 96 و 97 افزایش یافته است به طوری که در سالهای گذشته این رقم 50 هزار و 50 میلیارد تومان بود که این رقم در سال 98 به 8 هزار میلیارد تومان رسیده است که البته این رقم برای تمام خطوط قطار شهری در کلانشهرهای کشور است. امیدواریم بتوانیم از این ظرفیت در سال 98 استفاده کنیم. براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته در متروی تهران انشاءالله در سال 98 با راه‌اندازی ایستگاه اقدسیه در خط 3 متروی تهران پرونده این خط بسته خواهد شد.

عماد افزود: یکی دیگر از موضوعاتی که در خط 3 متروی تهران بطور ویژه مورد توجه قرار گرفته است احداث و راه‌اندازی پایانه و دپوی پارکینگ جنوبی خط 3 در حاشیه بزرگراه آزادگان است که در روزهای پایانی سال گذشته فرایند انتقال پیمانکار به این مجموعه آغاز شده است و ان‌شاءالله ظرف یک ماه آینده عملیات اجرایی پایانه جنوبی خط 3 مترو آغاز خواهد شد که البته راه‌اندازی این پایانه در چند فاز خواهد بود و در صورتی که منابع مالی تأمین شود فاز یک پایانه جنوبی خط 3 تا پایان سال به بهره‌برداری خواهد رسید.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه در ارتباط با خط 4 و پایانه شهید کلاهدوز نیز گفت: فاز یک این پایانه به بهره‌برداری رسیده است و تلاش می‌شود تا پایان سال فاز دوم این پایانه به بهره‌برداری برسد.

وی همچنین در ارتباط با پایانه اکباتان نیز گفت: این پایانه نخستین پایانه زیرسطحی است که فعالیت و عملیات اجرایی آن در حال انجام است و انشاءالله فاز نخست آن به بهره‌برداری خواهد رسید.

امام همچنین در ارتباط با توسعه غربی خط 4 متروی تهران نیز گفت: این موضوع مربوط می‌شود به ارتباط تقاطعی بین ایستگاه ارم سبز و جنت‌آباد که حدود یک و نیم کیلومتر است که امیدواریم تا پایان سال نیز این بخش به بهره‌برداری برسد.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه در ادامه نشست خبری با اشاره مجدد به راه‌اندازی و بهره‌برداری از 9 کیلومتر از خط 6 مترو تهران گفت: با راه‌اندازی این 9 کیلومتر با سه ایستگاه دولت‌آباد، بعثت و میدان شهدا؛ 15 کیلومتر باقیمانده با 6 ایستگاه تا پایان سال به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی در ادامه به آخرین وضعیت خط 7 مترو اشاره کرد و گفت: در این بخش تلاش می‌شود از ایستگاه مهدیه تا ایستگاه بسیج به طول 9 کیلومتر تا پایان سال به بهره‌برداری برسد.

امام در ادامه با اشاره به اینکه با تمام اقدامات و برنامه‌ریزیهای صورت گرفته در سال 98، پرونده خطوط متروی تهران بسته نخواهد شد گفت: براساس طرح جامع حمل و نقل ریلی باید تا سال 1420 پرونده خطوط مترو بسته شود. در تیرماه سال گذشته 5 ایستگاه از خط 7 و در اسفند ماه گذشته 3 ایستگاه خط 7 مترو وارد مدار بهره‌برداری شد که تا به حال 15 کیلومتر از 22 کیلومتر خط 7 به بهره‌برداری رسیده است.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه «مترو» گفت: بازنگری طرح جامع حمل و نقل ریلی در سال گذشته آماده و در بهمن‌ماه به شورای عالی ترافیک ارسال شد که به غیر از اتمام خطوط 6 و 7 در سال جاری و آینده؛ 4 خط جدید (8، 9، 10 و 11) به خطوط متروی تهران اضافه شود که البته این موضوع باید در شورای عالی ترافیک به تایید برسد که پس از آن شرکت مترو براساس اولویت‌بندی یکی از خطوط جدید را امسال یا سال آینده در دستور کاری خود قرار خواهد داد.

وی افزود: همچنین دو خط اکسپرس به 4 خط جدید مترو اضافه خواهد شد. با توجه به ظرفیتی که در شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه «مترو» وجود دارد قطعا می‌توانیم قبل از افق 1420؛ تکمیل خطوط مترو را به پایان برسانیم که البته این موضوع بسته به منابع مالی و تامین آن دارد. ظرفیت‌های مالی از سوی دولت و البته شهرداری تهران برای مترو محدود است اما تلاش می‌شود که خطوط جدید در دستور کار قرار بگیرد.

وی با اشاره به اینکه در راه‌اندازی خطوط جدید مترو توجه ویژه‌ای به مناطق 21 و 22 خواهد شد گفت: قطعا یکی از موضوعات پوشش خدمت‌رسانی در مناطق خواهد بود که البته در خطوط جدید سایر مناطق را نیز پوشش خواهیم داد.

امام در ادامه با تاکید مجدد بر اینکه در خط 7 همه موارد اعم از اطفای حریق، هواکش، سینگالینگ برای ایمنی شهروندان رعایت شده است گفت: در روزهای پایانی سال و همزمان با افتتاح بخشی از خط 7 موضوعاتی در ارتباط با ناایمن بودن خط 7 مترو از سوی برخی از اعضای شورای شهر تهران مطرح شد که البته مجالی برای پاسخگویی آنها وجود نداشت که امیدواریم فرصت فراهم شود و بتوانیم این موضوع را در کمیسیون عمران و حمل و نقل شهر تهران مطرح کنیم اما باید عنوان کرد همه موارد ایمنی در خط 7 مترو براساس استانداردها رعایت شده است.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه «مترو» تصریح کرد: شرکت متروی تهران متعهد به فراهم کردن ایمنی خطوط مترو است و این موضوع در خط 7 نیز مورد توجه قرار گرفته است. ضمن اینکه در خط 6 متروی تهران نیز که با حضور رئیس جمهور به بهره‌برداری خواهد رسید توجه ویژه‌ای به موضوع تخلیه، سینگنالینگ، اطفای حریق، برق و هواکش و... شده است و همه موارد در حد استاندارد رعایت شده است.

وی گفت: دولت در بخش پشتیبانی از قطار شهری در کلانشهرها به‌ویژه تهران، کمکهایی را داشته است که این کمکها یا در بخش بودجه‌ای و یا در بخش اوراق مشارکت و فاینانس بوده که امیدواریم این روند در سال 98 نیز ادامه پیدا کند.

امام با اشاره به تخصیص 55 میلیارد تومان اعتبار از سوی دولت در بودجه 98 کشور در بخش توسعه خطوط مترو در تهران گفت: با توجه به تغییرات ارزی این عدد ناچیز است چرا که لااقل برای راه‌اندازی یک کیلومتر از خط مترو به 400 میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم. دولت در بخش فاینانس و همچنین بازپرداخت سهم 50 درصد خود عملکرد خوبی را داشته است و سهم خود را در این بخش پرداخت کرده است.

وی با اشاره به اینکه مشارکت دولت در بحث پرداخت سهم خود در فاینانس و اوراق مشارکت نسبت به سالهای گذشته افزایش داشته است گفت: هماکنون دولت سهم 50 درصدی خود را پرداخت کرده است که البته باید بگوییم کفایت نمی‌کند و امیدواری در این بخش دولت توجه ویژه‌ای را نسبت به مترو داشته باشد.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه افزود: با توجه به دغدغه‌های آقای حافظی عضو اسبق شورای شهر تهران در ارتباط با عدم ایمنی خط 7 مترو؛ شرکت مترو اطلاعات لازم را در اختیار وی قرار داد و این در حالی است که سینگالینگ‌ها و هواکش و اطفای حریق در بخش فعلی خط 7 پاسخگوی این خط و خدمت‌رسانی آن است. قطعا با راه‌اندازی دیگر ایستگاه‌های خط 7، سایر هواکش‌ها و اطفای حریق در این خط ساخته خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه در خط 7 به اتفاق نظر همه پیمانکاران و مشاورین، ایمنی مورد توجه قرار گرفته است گفت: در سایر خطوط مترو این موضوع به صورت جدی در دستور کار قرار خواهد گرفت و شرکت مترو هیچگونه کار شتابزده‌ای انجام نخواهد داد. هماکنون روزانه یک میلیون و 700 هزار نفر از طریق متروی تهران جابه‌جا می‌شوند و ان‌شاءالله با راه‌اندازی دیگر خطوط و ایستگاه‌ها این تعداد افزایش خواهد یافت.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه «مترو» همچنین در ارتباط با راه‌اندازی خط متروی تهران به شهر پرند نیز گفت:‌ در خط یک که ایستگاه فرودگاه حضرت امام مستقر است در مدیریت گذشته به بهره‌برداری رسید و هم‌اینک 19 کیلومتر از این خط تا رسیدن به پرند باقیمانده است که با توافقی که شرکت عمران پرند و همچنین استاندار تهران سابق شده است شهرداری آمادگی خود را برای اتمام این 19 کیلومتر تا پایان سال اعلام کرده است و در صورتی که منابع آن از سوی دولت تامین شود این اتفاق خواهد افتاد.

امام در ارتباط با آخرین وضعیت خطوط و ا یستگاه‌هیا متروی تهران گفت: تا امروز 230 کیلومتر خط مترو با 115 ایستگاه به بهره‌برداری رسیده است .

وی گفت: تا پایان سال 8 کیلومتر از خط 7 مترو؛ 15 کیلومتر از خط 6، 19 کیلومتر از خط یک به سمت پرند و 6 کیلومتر از خط 9 به بهره‌برداری خواهد رسید و در کل 51 کیلومتر مترو به خطوط گذشته مترو اضافه خواهد شد.

منبع: تسنیم