مثلث آنلاین: دانشمندان با روشی جدید دی ان ای سلول های تومور سرطانی را بررسی می کنند تا عوامل سرطانزا را بیابند.

جعبه سیاه تومورهای سرطانی کشف شد
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 به نقل از تلگراف، دانشمندان کشف کرده اند دلیل سرطان در دی ان ای تومورها نوشته شده است. این کشف نشان می‌دهد چه میزان از بیماری به عواملی مانند آلودگی و آفت کش‌ها مرتبط است.

تا به امروز ریشه بسیاری از سرطان‌ها مبهم بوده است و پزشکان نمی‌توانستند تأثیر عوامل سرطانزا رأیی را ردیابی کنند که در زندگی روزمره وجود دارد.

حتی در سرطان ریه هنوز مشخص نیست سیگار کشیدن تا چه حد در این روند تأثیر می‌گذارد و عوامل دیگر مانند زندگی در خیابان‌های شلوغ یا تنفس آلاینده‌ها را چطور می‌تواند با سرطان ریه مرتبط باشد. اما اکنون گروهی از دانشمندان دانشگاه کمبریج و کالج کینگ لندن نشان داده اند تومورها اطلاعاتی در خود دارند و مانند «جعبه سیاه» هواپیماها به عوامل بیماری اشاره می‌کنند.

در این پژوهش محققان سلول‌های بنیادی را در معرض عوامل بیماری زا قرار دادند و تغییر دی ان ای آنها حین تشکیل سرطان را ثبت کردند. این روند نشانگر جهشی عوامل اصلی را نشان می‌دهد و حتی نشان می‌دهد کدام عوامل تأثیر بیشتری در ایجاد سرطان داشته اند .

در همین راستا محققان کاتالوگی از علائم 41 عامل محیطی مرتبط با سرطان را منتشر کرده اند و به این ترتیب پزشکان می‌توانند ریشه این بیماری‌ها را دریابند.

سرنا نیک زاینال محقق ارشد این پژوهش می‌گوید: علائم جهشی در حقیقت شبیه اثر انگشت عوامل سرطان زا هستند که از دی ان ای به جا می‌مانند و هرکدام در نوع خود یگانه به شمار می‌روند.

کدهای ژنتیک انسان در مولکول‌هایی به نام نوکلئوتیدها نوشته شده که با حروف A، C، G و T نشان داده می‌شوند. این روش جدید با مطالعه جهش‌ها در دی ان ای انجام می‌شود. همزمان با تقسیم شدن سلول‌ها آنها دی ان ای خود را کپی می‌کنند بنابراین جهش‌های متعددی با گذر زمان به وجود می‌آید. تعداد اشتباهات روی هم تلنبار می‌شود و به رشد بی رویه سلول یا همان توسعه تومورها منجر می‌شود.

همچنین هریک از عوامل سرطانزا به شیوه‌ای متفاوت تغییر می‌کند.

این روش چنان دقیق است که حتی نشان می‌دهد کدام مواد شیمیایی در دود تنباکو عامل ایجاد تومورهای سرطان ریه هستند.