رئیس مرکز تحقیقات اعتیاد و علوم رفتاری دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: یکی از بزرگترین مشکلاتی که در مرکز ترک اعتیاد کشور و این استان وجود دارد، رابطه مالی میان بیمار و درمان گر است.

درمان معتاد با مشکلات فراوان
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

دکتر کاوه حجت در گفت و گو با خبرنگار ایسنا توضیح داد: در اکثر کشورهای دنیا به جز ایران این رابطه مالی وجود ندارد؛ در بیشتر کشورها، سازمان‌های بیمه گر مسئول پرداخت هزینه‌های درمان هستند و بیمار به صورت مستقیم پول را به درمان گر پرداخت نمی‌کند.

وی ادامه داد: وجود رابطه مالی مستقیم میان بیمار و درمان گر سبب می‌شود که درمان گر تلاش کند تا رضایت بیمار را جلب کند و پروتکل درمان اعتیاد به سمت و سویی پیش رود که بیشتر مورد انتظار بیمار باشد تا درخواست‌هایی که ممکن است از لحاظ علمی نادرست باشد، تأمین شود.

حجت با بیان اینکه این مشکل به علت وجود نقص در سیستم بیمه‌ای است و بیمه‌ها، درمان اعتیاد را تحت پوشش خود قرار نمی‌دهند و هزینه‌های درمان اعتیاد تماماً بر روی دوش خود بیماران است، اظهار کرد: هر زمان که موضوع رابطه پرداخت و دریافت بین بیمار و درمان گر وجود داشته باشد، موضوع جلب رضایت بیمار نقش پر رنگتری پیدا می‌کند و این جلب رضایت در مورد بیماری‌های پیچیده‌ای نظیر اعتیاد می‌تواند مشکل ساز شود.

وی تصریح کرد: طرح پزشک خانواده یکی از طرح‌های موفق است که به دلیل نبود ارتباط مالی میان بیمار و درمان گر، پزشک در انتخاب نوع درمان و برنامه درمانی استقلال دارد.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: رفت و آمد بیماران معتاد یکی دیگر از مهمترین مشکلات پروتکل کشوری ترک اعتیاد در این استان است.

وی توضیح داد: طبق پروتکل بیماران باید طی دو ماه هر روز به مراکز ترک اعتیاد مراجعه و در آنجا، داروی مورد نظر را دریافت و مصرف کنند، در نتیجه هر فرد باید تحت پوشش مرکزی قرار گیرد که بتواند بدون هزینه رفت و آمد به مرکز درمان خود مراجعه کند اما متأسفانه در این استان پراکندگی جغرافیایی وسیعی وجود دارد که رفت و آمد بیماران را با مشکل مواجه می‌کند.

رئیس مرکز تحقیقات اعتیاد و علوم رفتاری دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی تصریح کرد: به عنوان مثال معتادان شهرستان راز و جرگلان مجبور هستند فاصله‌ای حدود 140 کیلومتر را به بجنورد برای دریافت دارو طی کنند که این امر عملاً اجرای پروتکل کشوری درمان اعتیاد را زیر سوال می‌برد.

وی گفت: بیماران مجبور هستند هزینه‌های زیادی را برای رفت و آمد پرداخت کنند در نتیجه این امر سبب می‌شود تا این بیماران تحت فشار قرار گیرند.

وی با تصریح بر اینکه بیماران مبتلا به اعتیاد به واسطه ماهیت این بیماری اغلب از توصیه‌های پزشک در مورد میزان مصرف داروها تبعیت نمی‌کنند، تاکید کرد: تحویل دارو به صورت مدت دار به این افراد سبب می‌شود که خود آنها میزان مصرف دارو را کم و زیاد کنند که خود آن سبب ایجاد مسمومیت و تشدید عوارض می‌شود.