قایق‌سواری و ماهی‌گیری در دریاچه زیبای «گهر»، طبیعت‌گردی در دره معروف «نی گاه»، برف‌بازی در «تونل برفی آلپ ایران» و قطار سواری را با سفر به پایتخت طبیعت ایران تجربه کنید.

قایق‌سواری در «گهر» طبیعت‌گردی در «نی گاه» برف‌بازی در«آلپ ایران»
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: شهرستان دورود یکی از زیباترین شهرستان‌های ایران است که به دلیل طبیعتی دیدنی و سرسبز دارای شهرت زیادی در میان علاقه‌مندان به گردشگری طبیعی در جای‌جای دنیا است.

بیشتر شهر دورود در منطقه‌ای دشت مانند واقع‌شده و بخش کوچکی از آن بر کوهپایه قرار دارد. دورود در محل تلاقی دو رودخانه «تیره» و «ماربره» شکل گرفته است.

وجود رشته‌کوه عظیم اشترانکوه در این شهرستان با لقب «آلپ ایران»، وجود دریاچه پرطراوت گهر به‌عنوان یکی از زیباترین دریاچه‌های کوهستانی در ایران و جهان، قرارگیری آبشارهای متعدد، واقع‌شدن پریز کوه دورود که از زیبایی خاصی برخوردار است، وجود تالاب فصلی و زیبای «قارون»، وجود دره زیبا و شگفت‌انگیز «نی گاه» و همچنین وجود دشت‌های لاله واژگون دورود تنها بخشی از زیبایی‌های پایتخت طبیعت ایران است.

قایق‌سواری در «گهر» طبیعت‌گردی در «نی گاه» برف‌بازی در«آلپ ایران»

منطقه حفاظت‌شده اشترانکوه یکی از مناطق منحصربه‌فرد و پرجاذبه طبیعی غرب کشور است که به لحاظ برخورداری از شرایط زیست‌محیطی و ویژگی‌های زمین‌شناسی زیستگاه مناسب و مستعدی برای رشد و تکثیر وحوش به‌خصوص پستانداران محسوب می‌شود.

آلپ ایران را بشناسید

اشترانکوه به دلیل واقع‌شدن در قلب سلسله جبال زاگرس دارای قلل سرد مرتفع بالای سه هزار و 500 متر از سطح دریا و همچنین دره‌های نسبتاً گرم است. اشترانکوه رشته‌کوهی به طول تقریبی 50 کیلومتر است که در جهت شمال غربی-جنوب شرقی امتداد دارد.

یخچال‌های طبیعی و دائمی این رشته‌کوه که یکی از زیباترین کوه‌های کشور به شمار می‌رود، در تمام سال از برف و یخ پوشیده است. اشترانکوه در جنوب شهر دورود و ازنا قرار دارد و به «آلپ ایران» نیز معروف است؛ البته این نام تنها به خاطر بلند بودن آن به آن تعلق نگرفته است بلکه به دلیل شیب تند کوه‌هایش و دره‌های جوان و «وی» شکل و یخچال‌های طبیعی است. ارتفاع بلندترین قله آن سن بران 4150 است.

قایق‌سواری در «گهر» طبیعت‌گردی در «نی گاه» برف‌بازی در«آلپ ایران»

یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های این منطقه حفاظت‌شده وجود زیباترین دریاچه آب شیرین ایران است که سالانه گردشگرانی زیادی را میزبانی می‌کند و البته ظرفیت‌های موجود در منطقه پذیرای این حجم گردشگر نیست.

«نگین اشترانکوه» گردشگران را فرامی‌خواند

دریاچه گهر که به «نگین اشترانکوه» معروف است یکی از زیباترین دریاچه‌های طبیعی ایران به شمار می‌رود و با ارتفاع 2360 متر از سطح دریا در میان منطقه حفاظت‌شده اشترانکوه واقع‌شده است.

این دریاچه در منطقه حفاظت شده اشترانکوه و بین بخش زز و ماهرو الیگودرز و بخش مرکزی دورود قرار دارد.

دریاچه گهر به سبب نداشتن راه ماشین رو تا حد زیادی از خرابی و آلودگی به دست انسان به دور مانده‌است. نحوه دسترسی به این دریاچه از طریق شهرهای دورود و الیگودرز امکان‌پذیر است ولی آسان‌ترین راه برای دسترسی به این دریاچه از مسیر شهرستان دورود است.

کوهنوردانی که به قله‌های اشترانکوه صعود می‌کنند معمولاً برای رسیدن به گهر از مسیر روستای طیان و بی دستانه حرکت می‌کنند. برای رفتن از مسیر طیان می‌توان از راه‌آهن تهران-خرمشهر استفاده کرد و در ایستگاه دربند بعد از ایستگاه ازنا از قطار پیاده شد. از شهر دورود تا چشمه خیه (کله محمود) حدود 17 کیلومتر جاده آسفالت است و از چشمه خیه تا دریاچه گهر حدوداً 14 کیلومتر مسافت مالرو است.

قایق‌سواری در «گهر» طبیعت‌گردی در «نی گاه» برف‌بازی در«آلپ ایران»

کسانی هم که مایل باشند می‌توانند باچهارپاهایی مثل قاطر و الاغ که توسط افراد بومی جهت حمل بار و یا سواری کرایه می‌دهند، به دریاچه بروند.

پوشش گیاهی دریاچه گهر شامل درختان بلوط، بید، بادام، پسته وحشی، گلابی وحشی، چنار، نارون، بلوط مازو، گردو، انجیر، زبان گنجشک، سیب، زالزالک، ارژن، کنار کهور، و موی وحشی است. همچنین گل‌های لاله واژگون، شقایق، زنبق، لاله وحشی، تاج خروسی و اختر در منطقه موجود هستند.

حیات وحش دریاچهٔ گهر زیستگاه مناسبی برای آبزیان و دیگر حیوانات وحشی است.

طبیعت گردی در دره «نی گاه»

در امتداد دریاچه گهر، رودخانه‌ای به نام سفیدآب جریان دارد که پس از طی چند کیلومتر وارد یک درهٔ نیمه صخره‌ای با عرض تقربی 500 متر می‌شود. این تنگه باریک که رود سفیدآب در قعر آن جاری است دارای دیواره‌های صخره‌ای بلندی است که فقط پیاده می‌توان در آن راهپیمایی کرد.

در امتداد رودخانه انواع درختان میوه‌ای خودرو روئیده‌اند. این درهٔ صخره‌ای به درهٔ «نی گاه» معروف است و همراه با منطقه عمومی اشترانکوه و دریاچه گهر از سوی سازمان حفاظت محیط‌زیست به‌عنوان منطقه حفاظت‌شده حیات‌وحش اعلام‌شده است.

قایق‌سواری در «گهر» طبیعت‌گردی در «نی گاه» برف‌بازی در«آلپ ایران»

دره نی گاه کوچک مجموعه‌ای از دیواره‌های عظیم و ناشناخته و زیبا است.

کوه پریز هم در 10 کیلومتری جنوب شرقی دورود قرار دارد. جنوب پریز به دره معروف نی گاه متصل است. کوه پریز که با ارتفاع 3060 متر یکی از زیباترین کوه‌های ایران به شمار می‌رود. منطقه زیبای عمارت و چشمه وقت ساعت که از نوادر و زیبایی‌های طبیعت است نیز در جنوب این کوه قرار دارد. چشمه وقت ساعت در غاری قرار دارد که در زمان‌های مشخصی آب چشمه قطع و وصل می‌شود.

سرمای تونل برفی در روزهای گرم خرداد

تونل برفی از دیگر جاذبه‌های طبیعی لرستان در شهرستان ازنا است. این تونل برفی به‌صورت طبیعی در برف و یخ‌های دامنه زیبا و سر به فلک کشیده اشترانکوه در منطقه کمندان شهرستان ازنا به وجود آمده است که طول این تونل بالغ‌بر 800 متر وارتفاع آن از کف تونل تا سقف بین ۲.۵ تا 3 متر است.

قایق‌سواری در «گهر» طبیعت‌گردی در «نی گاه» برف‌بازی در«آلپ ایران»

سرمای این تونل رؤیایی به حدی است که تونل برفی را تنها می‌توان در فصول بهار و تابستان بازدید کرد.

سفری رؤیایی از مسیر ریلی گردشگری

احمد مرادپور معاون عمرانی استانداری لرستان در سخنانی با اشاره به جاذبه‌های طبیعی شهرستان دورود و همچنین راه اندازی قطار گردشگری در این منطقه، اظهار داشت: قطار گردشگری از ایستگاه‌های «قارون» و «چم چید» تردد می‌کند.

وی با اشاره به اینکه آنچه به بی نظیر بودن جاذبه‌های تفریحی و توریستی این مسیر ریلی کمک کرده عبور رودخانه سزار در امتداد ریل و ابنیه های فنی است، گفت: نکته قابل توجهی که در این مسیر رعایت شده توجه و احترام به حفظ طبیعت در جریان عملیات ساخت ابنیه بوده که حداقل خسارت را به طبیعت زده است.

معاون عمرانی استانداری لرستان با اشاره به ظرفیت توریستی راه آهن لرستان، عنوان کرد: تصویر ترانشه هایی که در مسیر قرار دارند و چشمه‌های فراوان و زلال که در امتداد مسیر ریل جاری هستند جز کم نظیر ترین منابع آبی منطقه به شمار می‌روند.

قایق‌سواری در «گهر» طبیعت‌گردی در «نی گاه» برف‌بازی در«آلپ ایران»

ایجاد زیرساخت‌های گردشگری در دریاچه گهر

مرادپور، جاذبه‌های صنعت توریسم منطقه را منحصر به فرد توصیف کرد و افزود: کوه‌های سر به فلک کشیده مسیر که در زمان واحد به واسطه تنوع آب و هوای مفرح در وضعیتی قرار دارند که در این فصل از سال یک سمت از آنها دارای جلوه‌ای بهاری و سمت دیگر پوشیده از برف است که هوای روح افزا و آسمان نیلگون با مردم مهربان در حاشیه راه آهن زندگی می‌کنند شرایط استثنایی برای سرمایه گذاری در امر شکوفایی ظرفیت‌های فراوان منطقه و رونق اشتغال و اقتصاد را فراهم ساخته است.

سیدامین قاسمی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان نیز در سخنانی با اشاره به جاذبه‌های طبیعی شهرستان دورود، از جمله دریاچه گهر، از اختصاص 15 میلیارد ریال برای احداث زیرساخت‌های گردشگری دریاچه گهر دورود خبر داد.

وی، گفت: با توجه به حجم بالای خسارت به زیرساخت‌های گردشگری دریاچه گهر دورود بر اثر سیل فروردین امسال نسبت جذب اعتبارات لازم اقدام و به زودی عملیات ایجاد زیرساخت‌ها آغاز می‌شود.

گردشگران از 15 خرداد تا پایان شهریور می‌توانند به دریاچه گهر بروند

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان هم در این خصوص، اظهار داشت: ارزیابی اولیه کارشناسان گردشگری استان برای ایجاد زیرساخت‌های گردشگری در این منطقه صورت گرفته است.

مهدی بهاروند با اشاره به اینکه از 15 خردادماه تا پایان شهریورماه گردشگران می‌توانند از دریاچه زیبای گهر دورود بازدید کنند، افزود: تلاش خواهیم کرد تا قبل از آغاز فصل گردشگری از این دریاچه، عملیات ایجاد زیرساخت‌های لازم برای تسهیل حضور گردشگران آغاز شود.

قایق‌سواری در «گهر» طبیعت‌گردی در «نی گاه» برف‌بازی در«آلپ ایران»

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان، همچنین از واگذاری بخش خدمات رسانی به گردشگران در دریاچه گهر شامل پارکینگ، سفره خانه، کمپ اقامتی، جمع آوری زباله و خدمات باربری به بخش خصوصی خبر داد و افزود: این اقدامات نیز تا قبل از حضور گردشگران انجام خواهد.

پیش بینی بازدید 30 هزار گردشگر از دریاچه گهر

باقر فهیم نیا مدیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان دورود نیز از آغاز فصل گردشگری دریاچه گهر دورود خبر داده است و گفت: هر ساله از 15 خردادماه لغایت 31 شهریور ماه دریاچه گهر آماده پذیرایی از گردشگران و طبیعت گردان می‌شود.

وی افزود: امسال نیز به منظور خدمات رسانی به گردشگران در محل این دریاچه امکانات رفاهی به گردشگران شامل کمپ اسکان موقت، رستوران، پارکینگ وسایط نقلیه، غرفه‌های عرضه مواد غذایی در طول مسیر، سرویس بهداشتی در چند نقطه از مسیر، پاسگاه محیط زیست، پاسگاه نیروی انتظامی، پایگاه امداد هلال احمر و پایگاه اطلاع رسانی گردشگران دایر شده است.

مدیر میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان دورود با اشاره به بازدید حدود 5 هزار نفر از دریاچه گهر در 15 خردادماه سال جاری تصریح کرد: پیش بینی می‌شود تا پایان شهریورماه 30 هزار نفر از این دریاچه بازدید کنند.

تالاب «ازگن» نقاشی بکر طبیعت

تالاب ازگن که به تالاب قارون نیز شناخته می‌شود در دامنه کوه پریز دورود، استان لرستان واقع شده است. این تالاب از طریق جمع شدن آب باران و یا ذوب شدن برف‌ها در دامنه کوه قارون شکل گرفته و چشم انداز زیبایی را بوجود آورده است.

سفرهای گردشگری یک روزه به این تالاب نیز از سوی مراکز و دفاتر گردشگری لرستان انجام می‌شود که با استقبال ویژه مردم و گردشگران سراسر کشور روبه رو بوده است.

قایق‌سواری در «گهر» طبیعت‌گردی در «نی گاه» برف‌بازی در«آلپ ایران»

تصاویر بیشتر از تالاب قارون را اینجا می‌توانید ببینید.

«تنگ عزیزآباد» با چشمه‌ها و آبشارهای دیدنی گردشگران را می‌خواند

اما در نقطه نقطه شهرستان دورود می‌توان جلوه‌های زیبایی از طبیعت را مشاهده کرد و فرصت را برای طبیعت گردی در این مناطق مغتنم شمرد.

تنگ عزیزآباد در نزدیکی چالانچولان و سه‌راهی دورود- بروجرد- خرم‌آباد در حاشیه دشت سیلاخور و کنار روستای عزیزآباد قرار دارد. چشمه‌های فراوان، آبشارهای دیدنی، رودخانه پرآب، درختان و پوشش گیاهی متنوع و کوهستان باشکوه تنگ عزیزآباد در کنار دسترسی آسان گردشگران و طبیعت‌دوستان این منطقه را به یکی از مقاصد گردشگری استان لرستان تبدیل کرده است.

مرورگر شما از ویدئو پشتیبانی نمی‌کند.
فایل آن‌را از اینجا دانلود کنید: video/mp4

چندین مزرعه پرورش ماهی و بخش عظیمی از کشاورزی منطقه به برکت چشمه‌های دائمی و رودخانه پرآب این منطقه رونق گرفته است و علاقمندان و گردشگران می‌توانند در همه فصول از طبیعت این منطقه استفاده کنند.

تصاویری از طبیعت زیبای دورود را در زیر می‌بینید:

قایق‌سواری در «گهر» طبیعت‌گردی در «نی گاه» برف‌بازی در«آلپ ایران»

قایق‌سواری در «گهر» طبیعت‌گردی در «نی گاه» برف‌بازی در«آلپ ایران»

قایق‌سواری در «گهر» طبیعت‌گردی در «نی گاه» برف‌بازی در«آلپ ایران»

قایق‌سواری در «گهر» طبیعت‌گردی در «نی گاه» برف‌بازی در«آلپ ایران»

قایق‌سواری در «گهر» طبیعت‌گردی در «نی گاه» برف‌بازی در«آلپ ایران»

قایق‌سواری در «گهر» طبیعت‌گردی در «نی گاه» برف‌بازی در«آلپ ایران»

قایق‌سواری در «گهر» طبیعت‌گردی در «نی گاه» برف‌بازی در«آلپ ایران»

قایق‌سواری در «گهر» طبیعت‌گردی در «نی گاه» برف‌بازی در«آلپ ایران»

قایق‌سواری در «گهر» طبیعت‌گردی در «نی گاه» برف‌بازی در«آلپ ایران»

قایق‌سواری در «گهر» طبیعت‌گردی در «نی گاه» برف‌بازی در«آلپ ایران»