​هفته گذشته بود که بحث خرید تضمینی ملخ زنده از سوی فرماندار بند عباس مطرح شد و با نقدهای مثبت ومنفی زیادی مواجه شد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

هرچند بسیاری از روستاییان از اجرای این طرح استقبال کردند و معتقد بودند با زنده گیری ملخ های مهاجم می توانند به اقتصاد خانواده شان کمک کنند، اما در مقابل بسیاری از کارشناسان اجرای چنین طرحی را کاملا غیر کارشناسی و خام خواندند تا جاییکه سازمان حفظ نباتات کشور به عنوان متولی مبارزه با ملخ های صحرایی نیز به مطرح شدن این طرح واکنش نشان داد و اعلام کرد که اجرای چنین طرحی مورد تایید این سازمان نیست. زیرا با توجه به دستجات میلیونی ملخ صحرایی در برخی از نقاط کشور مبارزه ای جز سمپاشی هوایی جواب نمی دهد .حال پس از گذشت یک هفته از اجرای این طرح به سراغ «عزیز الله کناری» فرماندار بندرعباس رفتیم تا ببینیم چقدر از اجرای طرح خرید تضمینی ملخ زنده راضی است ؟

هفته گذشته بود که جنابعالی به عنوان فرماندار بندرعباس از اجرای طرح خرید تضمینی ملخ زنده از روز یازدهم خرداد ماه خبردادید ، در این چند روزه ملخی از مردم خریداری شده است ؟

بله تقریبا روزی 70 کیلو گرم ملخ صحرایی که زنده گیری شده بودند توسط دهیاری ها خریداری شد و مردم پول آنرا نقدا به ازای هر کیلو گرم 8 هزار تومان دریافت کردند .

پیشتر گفته شده بود که قرار است از ملخ های خریداری شده برای تولید خوراک دام استفاده شود، آیا این اتفاق افتاد ؟

البته ما با چند تولید کننده خوراک دام مذاکراتی داشتیم و قرار شد اگر میزان خرید روزانه به یک تن برسد خط تولید خوراک دام از ملخ راه اندازی شود که میزان خرید به این حد نرسیده و جوابگوی  راه اندازی خط تولید نیست .

به هرجهت منتقدین بسیاری اجرای چنین طرحی را مورد نقد قرار دادند و آنرا غیر عملی خواندند، نظر شما چیست ؟

در وهله اول باید از زحماتی که جهاد کشاورزی برای مبارزه با ملخ صحرایی مهاجم انجام داده تشکر کنم و به هر جهت هم در هرمزگان هم دیگر استان های در بسیاری از نقاط برای مبارزه با ملخ ها از سمپاشی هوایی با غلضت صددرصد سم کمک گرفته شد که نه تنها موجب از بین رفتن ملخ ها بلکه دیگر حشرات مانند زنبور عسل نیز شد و ما در این طرح می خواستیم هم از محیط زیست نگهداری کنیم همه اشتغالی برای مردم فراهم کنیم و اصلا جنبه اقتصادی مطرح نبود . ضمن اینکه ملخ سرشار از مواد غذایی است و در برخی از کشورها به عنوان خوراک انسان مصرف می شود و اگر بتوانیم از این ملخ در خوراک دام استفاده کنیم امتیاز خوبی محسوب می شود .

آیا این ملخ ها در شهرستان بندر عباس خسارتی به مزارع کشاورزی زدند؟

بله ولی هنوز در حال جمع بندی میزان خسارت هستیم؛ در بسیاری از نقاط شهرستان دستجات ملخ حتی به پوست و تنه درختان هم رحم نکرده اند .