مدیرکل محیط زیست آذربایجان غربی گفت: اسلحه های غیرمجاز شکاری و جنگی در دست مردم حیات وحش استان را تهدید می کند.

تهدیداسحله های غیرمجاز مردم درآذربایجان غربی
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش خبرنگار مهر ، مهران نظری پیش از ظهر یکشنبه در گفتگو با خبرنگاران اظهارداشت: وجود اسلحه‌های غیرمجاز شکاری و جنگی در دست مردم تهدید جدی برای حیات وحش استان به خصوص در منطقه حفاظت شده مراکان به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: تلاش رسانه‌ها و مطالبه گری مردمی باعث تقویت روند احیای دریاچه ارومیه شد که امیدواریم در خصوص سایر تهدیدات زیست محیطی نیز مردم و تشکل‌های زیست محیطی با مطالبه گری ورود پیدا کنند.

نظری با اشاره به آخرین وضعیت دریاچه ارومیه عنوان کرد: هم اکنون سطح تراز دریاچه ارومیه ۱۲۷۱.۲۷ سانتیمتر است که یک متر و 64 سانتیمتر نسبت به مدت زمان مشابه پارسال افزایش نشان می‌دهد.

وی با اشاره به افزایش وسعت و آب دریاچه ارومیه خاطرنشان کرد: در حال حاضر وسعت دریاچه ارومیه به سه هزار و 246 کیلومتر مربع و حجم آب نیز به بالای ۵.۳ میلیارد مترمکعب رسیده است که نوید بخش مناسب شدن حال این تالاب ارزشمند است.

مدیرکل محیط زیست آذربایجان غربی در خصوص پسماندهای شهری و روستایی در استان نیز اظهارداشت: سازمانها و شهرداری‌ها برای اجرایی کردن مصوبات کارگروه پسماند و ساماندهی پسماندها در کنار جاده‌ها با محیط زیست استان مشارکت و همکاری لازم را داشته باشند.

نظری با اشاره به اینکه سرانه تولید زباله شهری 710 تا 730 گرم در روز است افزود: سرانه تولید زباله روستایی نیز به 430 گرم در روز رسیده که افزایش قابل توجهی دارد و باید مردم روستایی به این امر توجه ویژه داشته باشند.

مدیرکل محیط زیست آذربایجان غربی از ساماندهی سایت های دفن زباله در شهرهای سلماس، ماکو، شاهین دژ، مهاباد، ارومیه، میاندوآب و تازه شهر سلماس خبر داد و افزود: پایش مستمر زباله های بیمارستانی، صدور مجوز ورود و خروج پسماندهای خارجی و اخذ برنامه پایش پسماندهای استانی نیز از اولویت های این اداره کل در سالجاری است.

نظری در خصوص مشاهده یک قلاده پلنگ در جزایر دریاچه ارومیه نیز گفت: در حال حاضر این پلنگ در جزیره کبودان دریاچه ارومیه مشاهده شده و بررسی ها برای نحوه ورود و نگهداری آن در حال انجام است.