مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران با بیان اینکه طرح تفکیک زباله از مبدأ و کاهش پسماند نیازمند زیرساخت، فرهنگسازی و مشارکت مردم است گفت: شهرداری موظف به اجرای طرح تفکیک زباله از مبدأ است.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش خبرگزاری تسنیم از تهران ، کیومرث کلانتری امروز به مناسبت گرامیداشت هفته محیط زیست در حاشیه مراسم پاکسازی محور سولقان و رودخانه کن که با حضور جمعی از تشکل‌های مردم‌نهاد و جوامع محلی دوستدار محیط زیست برگزار شد، با اشاره به مردم‌محور بودن این‌گونه برنامه‌ها اظهار داشت: براساس قانون، حفظ محیط زیست وظیفه‌ای عمومی است و همه آحاد جامعه در قبال محیط زیست و طبیعت مسئولیت دارند.

وی با بیان اینکه برنامه‌های نمادینی همچون پاکسازی حاشیه رودخانه‌ها پیام به کسانی است که زباله‌های خود را در طبیعت رها می‌کنند افزود: اجرای این برنامه‌ها در واقع تحقق اصل 50 قانون اساسی است که حفظ محیط زیست را وظیفه عمومی می‌داند و همه آحاد جامعه باید نسبت به محیط زیست احساس مسئولیت داشته باشند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران افزود: اقدام امروز این پیام را دارد که هیج جا دور نیست و هیچ چیز هم دور ریختنی نیست و حق نداریم که پسماندهایمان را در طبیعت رها کنیم.

تهران| حاشیه رودخانه کن از زباله پاکسازی می‌شود
خطر آلودگی زیست محیطی در کهگیلویه و بویراحمد؛ «تفکیک زباله از مبدأ» راه نجات
تفکیک زباله از مبدأ مهمترین هدف شهرداری ارومیه در فرهنگ‌سازی پاکیزگی شهری است

کلانتری ادامه داد: پسماند یک کالای اقتصادی است و درصد زیادی از آن قابلیت بازیافت دارد که باید به چرخه بازیافت برگردد.

وی با بیان اینکه شهرداری موظف به اجرای طرح تفکیک زباله از مبدأ است تصریح کرد: باید با تفکیک زباله از مبدأ و کاهش پسماند کمترین میزان پسماند را به سایت‌های دفن زباله انتقال دهیم و این نیازمند زیرساخت، فرهنگسازی و مشارکت مردم است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران در پایان با اشاره به اینکه خوشبختانه فرهنگ زیست محیطی و مسئولیت‌پذیری مردم در قبال محیط زیست نسبت به گذشته بسیار بهتر شده است خاطرنشان کرد: در هر جایی که زیست باشد پسماند هم وجود دارد و بنابراین تنها راهکار آن مدیریت درست بر پسماند است.