نخستین نیروگاه هسته‌ای شناور جهان که در روسیه ساخته شده است مجوز فعالیت گرفت و به آب انداخته شد.

روسیه اولین نیروگاه هسته‌ای شناور جهان با عمر مفید 50 سال را به آب انداخت
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش خبرنگار اقتصاد بین الملل خبرگزاری فارس به نقل از راشاتودی ، نخستین نیروگاه هسته‌ای شناور جهان با نام "آکادمیک لومونوسوف" که در روسیه ساخته شده، مجوز فعالیت گرفت.

قرار است این نیروگاه برق و گرمای مورد نیاز سرزمین های دوردست روسیه در قطب شمال را تأمین کند.

این نیروگاه شناور در ماه آگوست توسط یک کشتی دیگر به بندر پوک روسیه که شمالی ترین نقطه این کشور محسوب می‌شود منتقل خواهد شد و این نیروگاه به شمالی‌ترین نیروگاه‌ هسته‌ای جهان نیز تبدیل خواهد شد.

روسیه اولین نیروگاه هسته‌ای شناور جهان را به آب انداخت + عکس

در ماه دسامبر، این نیروگاه هسته‌ای تأمین برق بندر پوک را آغاز خواهد کرد که در سایه این اقدام دونیروگاه قدیمی این بندر از مدار خارج خواهند شد.

مناطق شمالی روسیه که بخش قابل توجهی از آنها در قطب شمال واقع است به دلیل مشکل سرمای شدید و شبکه حمل و نقل بسیار ضعیف یکی از دور افتاده ترین و ایزوله‌ترین مناطق این کشور به حساب می‌آید و این نیروگاه‌هسته ای به طور قطع می‌تواند یکی از اصلی‌ترین تأسیسات زیر ساختی در این مناطق باشد.

نیروگاه شناور هسته‌ای روسیه دارای دو رآکتور است و می‌تواند تا 70 مگاوات برق تولید کند. این نیروگاه در عین حال 50 گیگاکالری در ساعت گرما نیز برای مردم منطقه فراهم خواهد کرد.

هر یک از این رآکتورها توانایی تأمین برق لازم برای یک شهر 100 هزارنفره را دارند.

عمر مفید این رآکتورها 40 سال برآورد شده که تا 50 سال قابل افزایش است و نکته مهم اینکه پس از پایان عمر مفید آنها شناور می تواند بدون باقی گذاشتن مواد مضر و خطرناک منطقه را ترک کرده و برای سوخت‌گیری دوباره یا تعویض رآکتور به محل دیگری منتقل شود.

انتهای پیام/