برای برخورداری از بدنی سالم باید تغذیه‌ای سالم داشت و مقادیر لازم و کافی از همه مواد غذایی به بدن رساند تا تمام نیازهای جسمی و روحی‌اش تأمین شود، اما برخی افراد با برگزیدن نوع خاصی از رژیم غذایی، بخش مهمی از مواد غذایی را از رژیم خود حذف می‌کنند.

امروز جشن خام خواران با هزاران باور غلط
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

من حیوانات را دوست دارم، پس نمی‌خورم‌شان .

برای یک بار هم که شده این جمله را از برخی افراد شنیده‌اید یا مثلاً در قسمت بیوگرافی برخی پیج‌های اینستاگرام دیده‌اید، جمله‌ای که فارغ از شعار و شاید هم در برخی موارد پُز روشنفکرانه برای بعضی افراد، برای برخی دیگر آغازگر تغییرات اساسی در سبک زندگی و رژیم غذایی بوده و پس از آن، آنان را به جمع خام‌خواران یا با چند درجه ارفاق در زمره گیاه‌خواران وارد کرده است.

زندگی صنعتی و مدرن امروز، سبک زندگی را کاملاً دگرگون کرده است و در این بین افرادی هستند که برای حفظ سلامت خود روش‌های دیگری را در پیش می‌گیرند که یکی از این روش‌های ایجاد تغییرات بنیادین در نوع تغذیه است، روشی که حتی یک روز را در تقویم سلامت ایران به خود اختصاص داده است.

امروز 15 تیرماه روز "جشن خام‌خواری" است. روشی از تغذیه که حتی ابوریحان بیرونی در کتاب آثارالباقیه خود به آن اشاره کرده است و گفته مردمان ایران باستان در چنین روزی از خوراک حیوانی و پختنی‌ها دوری می‌کردند. ولی این جشن یکروزه ، امروز به یک سبک و رژیم غذایی همیشگی برای برخی از افراد تبدیل شده است.

این افراد که به شدت طرفدار حیوانات هستند، مصرانه دیگران را به این سبک زندگی و تغذیه دعوت می‌کنند، آنها از محاسن بسیار زیاد این نوع رژیم غذایی می‌گویند، اما کارشناسان معتقدند که خام‌خواری و گیاه‌خواری معایبی هم دارد که نمی‌توان ساده از کنار آن گذشت.

باور غلط خام‌خواران / خام‌خواری نیاز بدن را تأمین نمی‌کند

کارشناس مسئول واحد تغذیه مرکز بهداشت استان مرکزی با اشاره به اینکه خام‌خواری نوعی رژیم غذایی است که در آن تمامی مواد غذایی به صورت نپخته استفاده می‌شود، گفت: در این سبک غذایی افراد بر این باورند که پخته شدن مواد غذایی، باعث از بین رفتن یک سری ویتامین‌ها و مواد مغذی می‌شود، به همین دلیل مواد غذایی را خام مصرف می‌کنند در حالی که این تصور اشتباه است.

نسرین یادگاری با تاکید بر اینکه خام‌خواری نمی‌تواند تمام نیاز بدن را برآورده کند، چراکه برخی از مواد غذایی باید یک مرحله پخت یا تغییرات را پشت سر بگذارند تا آنزیم‌های موجود در بدن بتوانند آن مواد را هضم و جذب کنند، افزود: به عنوان مثال حبوبات منبعی غنی از پروتئین هستند که تا پخته نشوند، توسط آنزیم‌های بدن جذب نمی‌شوند و همین امر باعث شده است که خام‌خواران این مواد که حتماً باید یک مرحله پخت را بگذرانند را از رژیم غذایی خود حذف کنند.

دریافت نشدن پروتئین مورد نیاز بدن با خام‌خواری

وی اشکال بزرگ رژیم خام‌خواری را از دست دادن منابع پروتئینی و کربوهیدرات مورد نیاز بدن دانست و گفت: خام‌خواران بر این باورند که اگر به عنوان مثال تخم‌مرغ را خام بخورند، مواد مغذی آن به بدن می‌رسد در حالی که از نظر بهداشتی تخم ‎ مرغ خام می‌تواند برخی مواد مضر را نیز به بدن برساند و سلامتی را در معرض خطر قرار دهد و تنها در صورت پخته شدن این ماده غذایی است که آنزیم‌های بدن پروتئین موجود در تخم‌مرغ را دریافت می‌کنند.

یادگاری در خصوص تفاوت‌های خام‌خواری و گیاه‌خواری بیان کرد: در رژیم گیاه‌خواری مواد غذایی گیاهی مصرف می‌شود و حسن آن در مقایسه با خام‌خواری این است که فرد گیاه‌خوار بواسطه فیبر زیادی که وارد بدن می‌کند، عملکرد تصفیه‌گرانه در بدن، سلامت عروق و قلب را شاهد خواهد بود.

اصل تنوع و تعادل تغذیه‌ای را جدی بگیریم / مصرف فیبر اضافی ممنوع

وی تاکید کرد: بدن روزانه به 30 تا 35 گرم فیبر نیاز دارد و مصرف بیش از این مقدار، تعادل بدن را به هم می‌زند. در اصل "رعایت تنوع و تعادل برای تغذیه صحیح" اصرار بر این است که مواد غذایی براساس نیاز وارد بدن شوند تا تعادل بدن برقرار شود. در واقع عدم تعادل در مصرف مواد غذایی جذب آنها در بدن را دچار اختلال کرده و اثرات منفی و عکس ایجاد می‌کند، به همین دلیل در رژیم گیاه‌خواری نیز نباید بیش از نیاز به بدن فیبر وارد شود.

به گفته وی، در حالت تعادل، روزانه باید 2 تا 4 واحد میوه و 3 تا 5 واحد سبزیجات استفاده شود و با مصرف بیش از این مقدار تعادل بدن به هم می‌ریزد و در حالت عدم تعادل نیز، دریافت ویتامین‌های مختلف دچار اشکال می‌شود.

این کارشناس ارشد تغذیه با بیان اینکه رژیم‌های غذایی گیاه‌خواری و خام‌خواری تمام نیاز بدن به مواد مغذی را تأمین نمی‌کنند، گفت: افرادی که در رژیم غذایی خود فقط گیاه را جای داده‌اند، مواد فیبری، ویتامینی و برخی از املاح را بیش از دیگر مواد مغذی دریافت می‌کنند و از نظر مواد پروتئینی، کربوهیدرات‌ها و ویتامین‌های محلول در چربی دچار کمبود می‌شوند.

وی تصریح کرد: علاوه بر کمبود مواد مذکور، دیدگاه گیاه‌خواران این است که شیر از حیوان گرفته می‌شود پس آن‌را مصرف نمی‌کنیم. این دیدگاه باعث می‌شود، تنها منبع خوب کلسیم برای بدن از دست برود به همین دلیل گیاه‌خواران دچار کمبود کلسیم، پتاسیم، سلنیوم، ویتامین‌های گروه B ، آهن و روی می‌شوند چراکه مواد غذایی حیوانی در رژیم غذایی آنها جایی ندارد.

فقر مواد مغذی نتیجه خام خواری

یادگاری با بیان اینکه خام خواری در واقع منجر به بروز بیماری‌های مرتبط با کمبود مواد مغذی در افراد می‌شود، گفت: کمبود آهن و روی، کم خونی را رقم می‌زند، کمبود B12 و B1 مشکلات روحی و عصبی را به دنبال دارد و کمبود کلسیم مشکلات استخوانی را ایجاد می‌کند.

وی بیان کرد: طبق بررسی‌های انجام شده در زمینه ریزمغذی‌ها، نتایج حاصل شده حاکی از آن بود که حدود 80 درصد مردم بویژه گروه نوجوانان، مبتلا به کمبود ویتامین D هستند و حدود 79 درصد کمبود ویتامین‌های گروه B دارند که این امر مشکلات عصبی جامعه را بالا برده و در زمینه کلسیم که کمبود آن در اکثریت جامعه مشاهده می‌شود، حدود 80 درصد کمبود در گروه سنی 60 سال به بالا گزارش شده است.

کارشناس مسئول واحد تغذیه مرکز بهداشت استان مرکزی با اشاره به اینکه این کمبودها در جامعه وجود دارد و توصیه نمی‌شود که افراد خودسرانه به سمت خام‌خواری یا گیاه‌خواری بروند چون این کار کمبودهای بدن را به دلیل نرسیدن همه مواد مورد نیاز و مغذی تشدید می‌کند، گفت: به هیچ عنوان به کسی توصیه نمی‌شود که صرفاً رژیم گیاه‌خواری یا خام‌خواری را دنبال کند چون مضرات این نوع رژیم‌ها بیشتر از محاسن آنهاست و حتی متخصصان تغذیه هم گیاه‌خواری و خام‌خواری صرف را توصیه نمی‌کنند.

رژیم‌های خودسرانه عامل مشکلات عصبی و پوستی

وی پرداختن خودسرانه به رژیم‌های گیاه‌خواری یا خام‌خواری را عامل ریزش مو، مشکلات پوستی و عصبی و دیگر مشکلاتی عنوان کرد که بدنبال کمبود مواد مغذی در بدن ایجاد می‌شود و در خصوص گرایش افراد به این نوع رژیم جهت لاغری اظهار کرد: گیاه‌خواری می‌تواند به لاغری و تناسب اندام کمک کند و حتی متخصصان برای لاغر شدن افراد آنها را به دریافت بیشتر منابع فیبری و کاهش میزان مصرف کربوهیدرات سوق می‌دهند، اما هیچگاه برای فردی که می‌خواهد رژیم لاغری سخت هم بگیرد، ممنوعیت مصرف منابع حاوی پروتئین و کربوهیدرات لحاظ نمی‌شود و حتماً باید از شیر و لبنیات کم چرب نیز استفاده شود.

یادگاری افزود: در گروه نوجوانان که در مرحله رشد جسمی و قدی هستند نیز باید توجه ویژه‌ای به رژیم غذایی شود. دوران نوجوانی در واقع زمان گذر از کودکی به نوجوانی است که در کنار علائم بلوغ، تعداد سلول‌های مختلف بدن در حال افزایش است و در این مرحله بدن به پروتئین، کربوهیدات و ویتامین‌ها نیاز دارد و باید از طریق تنوع موجود در هرم غذایی این نیازها تأمین شود. گرایش به رژیم غذایی خام‌خواری یا گیاه‌خواری در این سنین بدن را دچار کمبودهای جدی می‌کند و در روند رشد نیز اثرات منفی به دنبال دارد.

کاهش ٣٠ درصدی سموم کشاورزی تا سال ١٤٠٠

وی رژیم غذایی خوب را رژیمی دارای مواد غذایی از جمله میوه و سبزیجات دانست و گفت: در حال حاضر تولید و کشت میوه و سبزیجات همراه با انواع سموم صورت می‌گیرد. البته وزارت جهاد کشاورزی و وزارت بهداشت تفاهم‌نامه همکاری منعقد کرده‌اند که تا پایان سال 1400 سموم موجود در تولیدات کشاورزی را 30 درصد کاهش دهند، اما این کاهش به معنی صفر شدن استفاده از سموم نیست.

این کارشناس ارشد تغذیه بیان کرد: متأسفانه خیلی از سموم مصرفی در حوزه کشاورزی در میوه و سبزیجات باقی می‌ماند، به عنوان مثال براق بدن میوه یکی از نشانه‌هایی است که بیان می‌کند در تولید و رشد میوه از سموم استفاده شده است.

سلامت جسمی و روحی ارتباط مستقیم با تغذیه دارد، هرآنچه اعتدال در خورد و خوراک رعایت شود مسلماً سلامت بدن تضمین می‌شود و به تبع آن بیماری و هزینه‌های درمان کاهش می‌یابد.

در دنیای صنعتی امروز که افراد مشغله‌های فراوانی دارند، گاهی تغذیه در اولویت قرار نمی‌گیرد و همین امر باعث می‌شود که در بین فعالیت‌های روزانه تنها دقایقی کوتاه را آن‌هم بدون آرامش جسمی و فکری به خوردن اختصاص دهیم درحالی که تغذیه از اهمیت ویژه ای برخوردار است و باید برای آن زمان گذاشت و طبق برنامه‌ای درست و رژیمی همه جانبه و جامع همراه با تمامی مواد غذایی مورد نیاز بدن پیش رفت تا حداقل سلامت جسم حفظ شود.

خام خواری شاید عنوان جذابی برای رژیم غذایی افراد باشد، اما قطعاً براساس آنچه کارشناسان می‌گویند، رژیم جذابی برای بدن نیست.