ذوالفقاری معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور صبح امروز دوشنبه با محمد بدر ناصر معاون امنیتی وزیر کشور عراق دیدار کرد.

مزایای حذف ویزای اربعین
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

برگزاری مراسم اربعین کاری بسیار بزرگ و دارای انعکاس جهانی بوده است و موجب اتحاد بیشتر جهان اسلام و خنثی سازی توطئه‌های دشمنان علیه ملت‌های دو کشور شد.

از هم اکنون باید به بررسی نقاط ضعف و یافتن راهکارهای لازم برای رفع مشکلات برگزاری این مراسم مذهبی از طریق نشست‌های مستمر با عراق  پرداخت و با به چالش کشیدن مشکلات سال‌های اخیر مراسمی بی‌نقص‌تر از هر سال در سال آینده برگزار کرد.

 

ویزای اربعین حذف شد

 

در کنار اخبار مربوط به تنش میان ایران و آمریکا، خبر سیاسی حذف ویزای اربعین دل بسیاری از ایرانیان را شاد کرد. ذوالفقاری معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور صبح امروز دوشنبه با محمد بدر ناصر معاون امنیتی وزیر کشور عراق دیدار کرد.

در پایان این نشست توافقی دو جانبه انجام شد که طبق آن برای ایام اربعین صدور ویزا حذف شد و زائران می توانند با داشتن برگه بیمه نامه از مرز عبور کند.

 

اقدامات ضروری بعد از لغو ویزای اربعین

 

تلاش برای لغو روادید و یا صدور آن به صورت الکترونیکی، حذف مهر اربعین بر روی روادید دارای سه ماه اعتبار، آغاز بکار به موقع دفاتر موقت صدور ویزا در کشور و دریافت اطلاعات و عملکرد این دفاتر برای توزیع مناسب دفاتر در شهرهای ایران می‌تواند به برگزاری هر چه با شکوهتر مراسم امسال و سال های آینده کمک کند.

بازگشایی مرز خسروی برای اعزام زائران اربعین در امسال ضرورت دارد چون مرز خسروی دارای زیرساخت مناسبی است و باید تلاش کرد که امسال این مرز برای تردد مسافر و زائر زودتر از ایام اربعین بازگشایی شود.

 

اهمیت برگزاری مراسم اربعین

 

اربعین در لغت به معنی چهلم است و در اصطلاح به بیستم صفر ۶۱ هجری قمری، چهلمین روز شهادت امام حسین است. اربعین، مطابق نظر شیخ مفید در مسارالشیعه و شاگردش شیخ طوسی در مصباح المتهجد، زمان بازگشت اهل حرم از شام (دمشق) به مدینه است. همچنین بنا بر نقل ایشان، جابر بن عبدالله انصاری صحابی برجسته محمد به عنوان نخستین زائر حسین بن علی، یا لااقل از نخستین زائران او، در این روز وارد کربلا شده و زیارت اربعین را بجا آورده‌است. ابراهیم آیتی نیز می‌نویسد: «جابر بن عبدالله انصاری … بیستم ماه صفر، درست چهل روز بعد از شهادت امام وارد کربلا شد و سنت زیارت اربعین امام به دست او تأسیس گردید».بر این اساس «شیعیان به حرمت آن، زیارت اربعین می‌خوانده‌اند.» زیارت اربعین تنها دربارهٔ حسین بن علی وارد شده و هیچ پیشینه‌ای را نمی‌توان برای اربعین و اعمال مربوط به این روز تا پیش از حادثه عاشورا تصدیق کرد.

 

پیاده‌روی اربعین حسینی

 

البته در باب علت اهمیت این روز نزد عرف شیعیان، برخی گزارش‌های تاریخی مبنی بر حضور بازماندگان اهل بیت امام در کربلا در روز اربعین از عوامل توجه خاص ایشان به اربعین است. بر همین اساس شیعیان جهان هر سال به مناسبت چهلمین روز شهادت امام حسین (ع) راهپیمایی اربعین را از نجف تا کربلا انجام می دهند.

 

 

بزرگترین گردهمایی سالانه

 

 
در سال‌های اخیر، جمعیت حاضر در مراسم سوگواری اربعین در عراق از بزرگترین اجتماعات مسالمت‌آمیز جهان بوده‌است. به گفته رئیس شورای استان کربلا، تعداد زائران اربعین حسینی در سال ۱۳۹۴ (۲۰۱۵ میلادی، ۱۴۳۷ قمری) به ۲۷ میلیون نفر رسیده است. این تعداد زائر در طول ۱۰ روز وارد کربلا شده و پس از زیارت خارج شده‌اند در دسامبر ۲۰۱۴ (۱۴۳۶ هـ. ق) حدود ۲۰ میلیون جمعیت در عراق مجتمع شدند.

 

میلیون‌ها نفر در روزهای منتهی به اربعین، مسیر نجف_کربلا را در حدود سه روز، پیاده طی می‌کنند و در موکب‌ها پذیرایی و اسکان داده می‌شوند.

 

اغلب زائران مسیرِ نجف به کربلا به طول ۸۰ کیلومتر را پیاده، در مدت سه روز در یک راهپیمایی مسالمت‌آمیز طی می‌کنند. دولت ایران در تلاش است تا مراسم اربعین حسینی را به‌طور مشترک با کشور عراق، به عنوان میراث معنوی در فهرست آثار معنوی یونسکو ثبت کند.

 

 

گام‌های مشترک ایران و عراق برای برگزاری باشکوه مراسم اربعین

 

سطح همکاری ایران و عراق در این زمینه در دنیا بی‌سابقه است و یکی از دلایل موفقیت در اعزام دو و نیم میلیون زائر در ایام اربعین همکاری صادقانه و محبت واقعی بین مسئولان دو کشور است چراکه مسئولان دو کشور به درک متقابلی از مسئولیت‌ها در قبال همدیگر دست یافته‌اند.