شهردار تهران با بیان اینکه پلاسکو ساختمانی بود که کسی فکر نمی‌کرد به آن شکل فرو بریزد، گفت: اما فروریختن آن به یک فاجعه ملی تبدیل شد؛ این از ویژگی‌های تهران است، خوشبختانه گزارش ملی و رسمی پلاسکو دیروز به دست ما رسید.

گزارش پلاسکو روی میز حناچی
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:
- اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم ، جلسه فصلی شورای هماهنگی مدیریت بحران شهر تهران با هدف بررسی گزارش عملکرد کارگروه‌های تخصصی و تصمیم‌گیری در خصوص وضعیت تصویب لایحه آبرسانی اضطراری در زمان بحران در دفتر شهردار تهران برگزار شد.

در این جلسه که با حضور شهردار تهران، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور، رئیس شورای اسلامی شهر تهران، رئیس سازمان مدیریت بحران تهران و روسای کارگروه‌های تخصصی برگزار شد، پیروز حناچی ضمن تبریک ولادت امام رضا (ع) اظهار کرد: برگزاری جلسات مدیریت بحران از نتایج پرشمار تجربیاتی است که زلزله «کوبه» ژاپن برای دنیا به ارمغان آورد؛ زلزله‌ای که در تاریخ هفدهم ژانویه 1995 اتفاق افتاد و شدت آن 7.3 ریشتر بود. این زمین‌لرزه در ساعت 5:46 صبح شهر کوبه ژاپن را لرزاند؛ ساعتی که مردم در منازل خود حضور دارند. آن چه که در آن ساعت و روز در آن شهر رخ داد، تبدیل به یک آزمایشگاه جهانی کامل برای زلزله‌های شهری شد.

وی ادامه داد: ژاپنی‌ها قطعاً به نسبت بسیاری از کشورهای دیگر، آمادگی زیادی برای آن اتفاق داشتند، اما بیش از 6‌هزار و 400 نفر جان خود را به تبع این زلزله از دست دادند؛ شهردار کوبه نیز بعد از این اتفاق خودکشی کرد.

حناچی گفت: زلزله کوبه خیلی زود به عنوان یک آزمایشگاه بزرگ جهانی برای زمین‌لرزه شهری شناخته شد و نتایج بسیار عمیقی داشت. از جمله این‌که استانداردهای ایمنی در ژاپن پس از این اتفاق به طور ملموسی افزایش پیدا کرد؛ شبکه‌های حیاتی از قبیل مترو، خطوط ارتباطی آب، برق و گاز تقویت شدند، یکی از محورهای اصلی مطالعات جایکا در تهران نیز همین موضوعات بود.

شهردار تهران افزود: این زلزله زیرساخت‌های زیرزمینی را نیز تحت تاثیر قرار داد به طوری که پل‌های تک‌پایه به شدت صدمه دیدند، آتش‌سوزی‌های گسترده‌ای بعد از زلزله رخ داد و در نهایت حدود ٧‌هزار ساختمان آسیب دید.

حناچی با بیان اینکه در این زلزله موضوع کمک‌رسانی به ساختمان‌های بلند چالشی جدی بود، عنوان کرد: براثر این حادثه ژاپنی‌ها متوجه شدند آن‌طور که لازم است آمادگی لازم را ندارند. آسیب‌های مربوط به فقدان هماهنگی بین نیروهای کمک‌رسان نیز از تجربیات این زلزله بود.

وی با بیان اینکه هماهنگی میان نیروهای دخیل و کمک‌رسان همان چیزی است که برای نیل به آن در این جلسه گرد آمده‌ایم، ادامه داد: افزایش اضطراب، خودکشی، استفاده بیش از حد از الکل و طلاق از جمله تبعات اجتماعی زلزله کوبه ژاپن بود. یکی از اقدامات مهمی که ژاپنی‌ها بعد از این زلزله انجام دادند این بود که هزینه زیادی برای سرپیچی از قوانین در نظر گرفتند؛ در واقع از آن تاریخ رعایت استانداردهای ساخت‌وساز و ایمنی سیستم‌های گرمایشی به شکل خاص در اولویت قرار گرفت؛ انجام مانورهای گسترده پس از وقوع این زلزله اهمیت فراوان پیدا کرد و موضوع استفاده از مصالح سبک و مقاوم در سازه‌های شهری در دستور کار قرار گرفت.

شهردار تهران تأکید کرد: ژاپن بر روی 4 گسل بزرگ و شناخته‌شده قرار گرفته و به همین خاطر است که همواره خطر تکرار چنین حادثه‌ای را در نظر می‌گیرد.

حناچی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: درست است که زلزله اصلی‌ترین خطر در تهران است، اما به هیچ وجه تنها خطر نیست، ما در تهران با خطراتی روبرو هستیم که به ظاهر با یک اتفاق کوچک شروع می‌شوند، اما می‌توانند خیلی زود به یک فاجعه ملی تبدیل شوند.

وی با بیان اینکه پلاسکو ساختمانی بود که کسی فکر نمی‌کرد به آن شکل فرو بریزد، گفت: اما فروریختن آن به یک فاجعه ملی تبدیل شد؛ این از ویژگی‌های تهران است، خوشبختانه گزارش ملی و رسمی پلاسکو دیروز به دست ما رسید. در چنین گزارشی ممکن است دستگاه‌های مسئول به راحتی نقش خود را نپذیرند یا این‌که دستگاه مخاطب اساسا نمی‌تواند یک گزارش بی‌طرف تدوین کند. اما دولت یک مبنای خوب گذاشت؛ اینکه برای تهیه و تدوین چنین گزارشی، یک مجموعه کاملا بی‌طرف و متخصص تشکیل شود. این یک اقدام منحصربه‌فرد بود.

شهردارتهران با اشاره به اهداف برگزاری جلسه امروز عنوان کرد: هدف ما در این جلسه افزایش تاب‌آوری شهر تهران است؛ این‌که تهران باید در مقابل هر حادثه‌ای، حتی بحران‌های اجتماعی، تاب‌آوری خود را حفظ کند. شهر باید به سطحی از آمادگی برسد که در برابر هیچ فاجعه‌ای از هم فرو نپاشد.

حناچی گفت: شهرداری تهران حاضر است برای گسترش ایستگاه‌های شبکه ارتباطی اضطراری همکاری کند و برای آن فضاهای لازم را در نظر بگیرد.

وی موضوع استان‌های معین را در مدیریت بحران بسیار مهم دانست و یادآور شد: یکی از تجربیات زلزله شهر کوبه ژاپن این بود افرادی که خود در حادثه درگیر شده‌اند، نمی‌توانند به دیگران کمک‌رسانی کنند؛ در این موارد دستگاه‌هایی که درگیر نیستند باید کمک کنند.

شهردار تهران در پایان سخنانش خاطرنشان کرد: امیدوارم این فعالیت‌ها به نتایج مثبت ختم شود. امیدوارم تهران بحران گسترده‌ای را تجربه نکند، اما اگر هم اتفاق افتاد، تلاش می‌کنیم با آمادگی‌ که از قبل به دست می‌آوریم آن را به بهترین شکل ممکن مدیریت کنیم.

در بخش دیگری از این جلسه اسماعیل نجار رئیس سازمان مدیریت بحران کشور نیز ضمن قدردانی از اعضای شورای هماهنگی مدیریت بحران تهران گفت: در تهران تنها زلزله نیست که اهمیت دارد و باید مخاطرات دیگر از قبیل سیلاب را نیز مورد توجه قرار دهیم.

وی خاطرنشان نشان کرد: همان‌طور که می‌دانید وزیر کشور موضوع تعیین استان‌های معین را به‌عنوان یک اولویت مطرح کردند. پس از جلسات متراکم، دستورالعمل جامعی در همین مورد تدوین شد که بر اساس آن استاندار تهران متولی هماهنگی کلی در این فرآیند شده است و بسیاری از استان‌ها نیز ارتباطشان را با تهران برقرار کرده‌اند. این اقدام بسیار خوب و ارزشمند است.

در این جلسه همچنین رضا کرمی محمدی رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با اشاره به اهمیت جایگاه شورای هماهنگی مدیریت بحران گفت: شورای هماهنگی حلقه مفقوده همیشگی بحران هاست. به همین دلیل است که برخی بر این عقیده اند که ما به جای مدیریت بحران، بحران مدیریت داریم، رفع این بحران نیز در گرو هماهنگی بیبشتر و همکاری افزون است که خوشبختانه در این شورا به خوبی جا افتاده و وجود دارد.

وی در ادامه با اشاره به فعالیت کارگروه های 14 گانه تخصصی در شورای هماهنگی یادآور شد: از بین 14 کارگروه، وظایف 11 کارگروه تخصصی مشخص شده که امیدوارم در ادامه با مشخص شدن وظایف باقی مانده دیگر کارگروه ها در شورای هماهنگی مدیریت بحران شاهد همکاری و هم افزایی بیشتری باشیم.

بنابراین گزارش، ارائه گزارش عملکرد کارگروه‌های تخصصی در خصوص اجرای مصوبات شورای هماهنگی مدیریت بحران شهر تهران، ارائه گزارش عملکرد مدیریتی در خصوص تصویب لایحه آبرسانی اضطراری شهر تهران در شرایط بحران، نحوه تصویب شرح وظایف کارگروه‌های تخصصی شورای هماهنگی و ارائه گزارشی در خصوص وضعیت شبکه ارتباطات پایدار شهر تهران در زمان بحران بخشی از مواردی بود که در این جلسه مورد بررسی قرار گرفت.

دادستانی برنامه پیشگیرانه‌ برای زمینه‌های مخاطره‌آمیزی مثل پلاسکو ندارد
انتقاد نجار از ایجاد بار روانی گسترده در حادثه پلاسکو
زمان بهره‌برداری از ساختمان جدید "پلاسکو" اعلام شد
آتش‌نشان تهرانی به جمع شهدای آتش‌نشان پلاسکو پیوست