کارشناسان محیط زیست هشدار داده‌اند که صید بی‌رویه و آلودگی‌های پلاستیکیِ آب‌ها، کوسه‌های دریای مدیترانه را که در معرض خطر انقراض‌اند با خطر ناپدید شدن مواجه کرده است.

هشدارِ کوسه‌ها منقرض می شوند
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش ایسنا، صندوق جهانی حیات وحش (WWF) اعلام کرده است که بیش از نیمی از گونه‌های کوسه‌ها و پرتو ماهی‌ها در دریای مدیترانه در معرض تهدید قرار داشته و تقریبا یک سوم از آن‌ها تا مرز انقراض صید شده‌اند.

در گزارشی از این صندوق که به مناسبت روز آگاهی از کوسه‌ها منتشر شده، لیبی و تونس هر کدام با سالیانه حدود 4200 تُن صید کوسه، مقصران اصلی این معضل شناخته شده‌اند که سه برابر بیشتر از مقصر بعدی یعنی ایتالیا، صید کوسه دارند.

در حالی که برخی از این گونه‌ها به دلایل مصرف خوراکی صید می‌شوند، بسیاری از کوسه‌های صید شده در دریای مدیترانه در حقیقت به طور اشتباهی در کنار دیگر گونه‌های ماهی گرفتار تورهای بزرگ ماهیگیری می‌شوند.

صندوق جهانی حیات وحش اعلام کرده بیش از 60 گونه کوسه در سراسر دریای مدیترانه گرفتار تورهای ماهیگیری می‌شوند.

علاوه بر آن انفجار آلودگی‌های پلاستیکی جمعیت کوسه‌های مدیترانه را به خطر انداخته است، چرا که کوسه‌ها اغلب به طور اشتباهی پلاستیک‌ها را بلعیده یا گرفتار وسایل پلاستیکی شناور در آب می‌شوند.

کوسه‌ها بیش از 400 میلیون سال قدمت داشته و به دلیل تولید مثل آهسته و دوران بارداری طولانی، به طور خاصی نسبت به کاهش جمعیت گونه‌های خود آسیب‌پذیر هستند.

صندوق جهانی حیات وحش اعلام کرده که فقدان همکاری و قوانین بین‌المللی به این معناست که نظارت فعال بر تلاش‌هایی برای حفظ کوسه‌ها تقریبا غیرممکن است.

79 گونه از کوسه‌ها و 120 گونه‌ از پرتوماهی‌ها در فهرست قرمز گونه‌های در معرض خطر اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت (IUCN) قرار گرفته‌اند.

یکی دیگر از مشکلات ردیابی این آبزیان آن است که به گفته اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت در حال حاضر اطلاعات کافی درباره تقریبا 200 گونه کوسه برای طبقه‌بندی آن‌ها وجود ندارد.

بنا بر گزارش خبرگزاری فرانسه، نماینده مدیترانه در صندوق جهانی حیات وحش (WWF) همه کشورهای حاشیه مدیترانه را مسوول کاهش جمعیت کوسه‌های این دریا دانسته و خواستار اقدامات هر چه سریع‌تر برای حفظ این گونه‌های ارزشمند شده‌ است.