تصرف اراضی و ساخت‌وساز غیرمجاز در یکی از محلات حاشیه‌نشین شهر سنندج در حالی صورت می‌گیرد که ساکنان نسبت به این وضعیت نابسامان و تبانی نیروهای شهرداری با متخلفان بارها اعتراض‌ کرده‌اند.

ماجرای تاخت‌و‌تاز زمین‌خواران در حاشیه شهر سنندج
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:
- اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سنندج ، در سال‌های اخیر ساخت‌و‌سازهای غیرمجاز در حاشیه شهر سنندج که به‌طور عمده دامنه ارتفاعات و تپه‌های شمال، شمال شرقی، شرق و جنوب شهر را در‌برمی‌گیرد روند فزاینده‌ای به خود گرفته است.

شهر سنندج به‌دلیل وضعیت توپوگرافی از هر طرف در میان کوه‌ها و تپه‌ها محصور و در نتیجه، زمین مسطح و هموار برای ساخت‌و‌ساز به سختی پیدا و از سوی دیگر آماده‌سازی یک زمین مستلزم هزینه زیادی است و همین دلیل سبب شده که افراد بی‌بضاعت از لحاظ مالی به ناچار به مناطق حاشیه‌نشین پناه آورده و برای داشتن مسکن و سرپناهی اقدام به ساخت‌و‌ساز کنند و این شرایط فرصت را برای افراد سودجو فراهم و با تصرف اراضی در این مناطق و با تغییر کاربری اقدام به خریدو‌فروش زمین با قیمت‌های نازل می‌کنند.

«تپه شب‌بو» یکی از تپه‌های خیابان کارگر در محدوده کمربندی 17 شهریور است که در سال‌های اخیر به‌شدت با ساخت‌و‌ساز غیرمجاز دست‌و‌پنجه نرم می‌کند؛ خانه‌هایی که همچون قوطی‌های کبریت بر روی هم تلنبار شده و معابر و کوچه‌هایی که در نتیجه تصرف‌های غیرقانونی و عدم نظارت مسئولان چنان باریک بوده که قدم زدن یک نفر هم در میان آنها به سختی انجام می‌شود، نمای آشفته‌ای را به این تپه در شهر داده است.

براساس اعلام اهالی محله «تپه شب‌بو» تصرف اراضی این منطقه و ساخت‌و‌سازها به‌ویژه در یک سال اخیر به اوج رسیده و با وجود اعتراض‌های پی‌در‌پی به شهرداری منطقه یک تاکنون مسئولان شهرداری هیچ اقدام موثری برای جلوگیری از این تخلفات نکرده و همچنان پاسکاری و از زیر بار مسئولیت شانه خالی می‌کنند!

خبرنگار تسنیم در این گزارش میدانی میان اهالی محله «تپه شب‌بو» حضور یافت تا برای یک‌بار دیگر اعتراضات و مطالبات مردم را به گوش مسئولان برساند تا بلکه این متولیان به‌خواب رفته از خواب غفلت بیدار شده و قدمی در جهت رفع نگرانی شهروندان از خود نشان دهند.

افراد سودجو اراضی دارای کاربری فضای سبز «تپه شب‌بو» سنندج را تصرف کرده‌اند

کریمی، از ساکنان اهالی محله «تپه شب‌بو» است با اشاره به اعتراض‌های متمادی که در این سال‌ها به شهرداری سنندج کرده و جوابی نگرفته‌‌اند، به خبرنگار تسنیم می‌گوید: در سال 96 به شهرداری منطقه یک مراجعه کردیم و ساخت‌و‌سازهای غیرمجاز و تصرف اراضی توسط افراد سودجو را اطلاع دادیم اما متاسفانه شهردار وقت منطقه یک هیچ جوابی نداشت و موضوع را با بهانه پیچیدگی به شهرداری مرکزی ارجاع داد.

وی افزود: متاسفانه شهرداری منطقه یک همواره در مدیریت حوزه زیر مجموعه خود ناتوان بوده و شکایت‌ها را به بخش‌ها و جاهای دیگر ارجاع می‌دهد.

این شهروند سنندجی با بیان اینکه مناطق مورد تصرف افراد سودجو، دارای کاربری فضای سبز هستند، گفت: با پیگیری‌های متعدد اهالی محل در نهایت در همان سال طبق مدرک و اسناد کاربری فضای سبز آن زمین‌ها را ثابت کردیم.

کریمی به نقشه روی کاغذ در دستش اشاره می‌کند و می‌گوید: این همان مدرکی است که کاربری فضای سبز زمین‌ها را نشان می‌دهد. در آن زمان بر اساس همین مدرک ماموران شهرداری چند ماشین خاک و نخاله آوردند و در زمین‌های متصرف‌شده خالی کردند تا از ساخت‌و‌ساز در آن جلوگیری شود، اما متاسفانه چندی نگذشت که باز افراد سودجو به جان همین زمین‌های پوشیده از نخاله افتادند و حتی زمین‌های مجاور آن را نیز تصرف کردند.

محمد شریف سعیدی یکی دیگر از ساکنان قدیمی این محله است که به خبرنگار تسنیم می‌گوید: از 40 سال گذشته همراه با خانواده‌ام در این محل سکونت داشته و می‌دانم کدام قسمت از زمین‌های خالی این اطراف متعلق به دولت هست یا افراد شخصی.»

وی افزود: افرادی به تازگی پیدایشان شده و ادعای مالکیت این زمین‌ها را دارند در صورتیکه بخشی از این زمین‌ها در سال 64 توسط اداره منابع طبیعی با درخت‌های بلوط درختکاری شده که به‌دلیل عدم رسیدگی، درخت‌ها از بین رفته و حالا بعد از چند سال افرادی سودجو آمده و ادعای مالکیت آنها را دارند.

این شهروند سنندجی می‌گوید: زمانیکه ساکنان محل به این افراد جدید معترض شده مدعی می‌شوند که قولنامه و مدرک دارند. تعجب‌آور است زمینی که قبلاً در اختیار منابع طبیعی بوده، اکنون قولنامه آن به نام افراد شخصی زده شده باشد!

اهالی محله مدعی‌اند قولنامه‌های افراد برای این اراضی جعلی است

بهزاد از دیگر اهالی محله «تپه شب‌بو»، مدعی است که افراد سودجو با تهیه کردن قولنامه‌های جعلی، سعی در اثبات مالکیت دروغین خود بر اراضی این منطقه را دارند؛ وی به خبرنگار تسنیم می‌گوید: این قولنامه‌ها واقعی نیستند چراکه طبق مدارکی که اهالی محل با پیگیری‌های خود از شهرداری دریافت کردند کاربری فضای سبز این زمین‌ها محرز شد. پس جای شکی باقی نمی‌ماند که قولنامه‌های این افراد جعلی است.

سیروس صاحب مغازه سوپرمارکت در این محله است؛ وی با اشاره به دعوا و مجادله اخیر خود با یکی از مدعیان مالکیت زمین می‌گوید: متأسفانه چون هیچ نظارتی از سوی شهرداری نمی‌شود به‌راحتی هر فردی از هر جایی بلند شده و مدعی گوشه‌ای از این اراضی می‌شود. به عنوان مثال چند روز اخیر یک فرد غیربومی به همراه چند نفر دیگر اقدام به گچ‌ریزی و قواره‌بندی زمین‌ها می‌کردند که با آنها دست به یقه شدم ولی نتیجه‌ای هم نداشت.

وی با بیان اینکه تصرف اراضی و ساخت‌و‌سازها فقط مختص به روی تپه نبوده و پشت تپه منتهی به بلوار نیمه کاره مرزبانان نیز مورد هجوم زمین‌خواران قرار گرفته، می‌گوید: به‌راحتی حاشیه‌های اطراف بلوار که متعلق به فضای سبز است را تغییر کاربری داده و ساختمان‌های مسکونی و مغازه‌های زیادی را ساخته‌اند.

تداوم بی‌توجهی فرمانداران و شهرداران کردستان به دستور وزیر کشور؛ ساخت و سازهای غیرمجاز همچنان ادامه دارد
جلوگیری از "ساخت و ساز غیرمجاز" در سنندج بدون همکاری نیروی انتظامی امکان‌پذیر نیست
واکنش استانداری کردستان به گزارش تسنیم؛ برای 20 درصد ساخت و سازهای غیرمجاز حکم تخریب صادر شد

صالح یکی دیگر از اهالی محله «تپه شب‌بو» با انتقاد از عملکرد ماموران شهرداری در بی‌توجهی به ساخت‌وسازهای غیرمجاز به خبرنگار تسنیم می‌گوید: در روز روشن و در مقابل چشمان ماموران شهرداری ستون‌ها و اسکلت یک ساختمان سه طبقه بالا می‌رود و در عرض سه شبانه‌روز آن را می‌سازند اما ماموران شهرداری هیچ اقدامی نکرده و وانمود می‌کنند که چیزی ندیده‌اند!

وی خاطرنشان کرد: وقتی هم اهالی محل با ماموران همکاری کرده و تخلف را گزارش می‌دهند به یکی دو بار تذکر اکتفا کرده و سپس فرد متخلف را رها کرده تا با خیال راحت ساختمان را بسازد.

این شهروند سنندجی مدعی است که بی‌توجهی‌ها و اقدامات سهل‌انگارانه ماموران شهرداری در برخورد با متخلفان ساخت‌وساز های غیرمجاز، تبانی آنها با متخلفان و رشوه‌گیری را در ذهن اهالی محل تداعی می‌کند.

شهردار منطقه یک سنندج از زیر بار مسئولیت شانه خالی کرد!

خبرنگار تسنیم وضعیت نابسامان تصرف اراضی و ساخت‌و‌سازهای غیرمجاز در محله «تپه شب‌بو» را از شهردار منطقه یک سنندج که متولی این منطقه است، پیگیری کرد که وی همانند همیشه از زیر بار مسئولیت شانه خالی کرد!

آرش رخزادی شهردار منطقه یک سنندج با بیان اینکه مدیریت و کنترل تخلفات در حوزه ساخت‌و‌سازهای غیرمجاز به واحد اجرائیات مربوط است و دخالتی در این حوزه نمی‌کنم، از پاسخ‌گویی خودداری کرد.

زمین‌های متصرف‌شده توسط افراد سودجو را تحویل اداره راه‌و‌شهرسازی دادیم

در نهایت وضعیت تخلفات در این منطقه را از واحد مدیریت پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری سنندج پیگیری کردیم. عبدالله صالحی سرپرست مدیریت پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری سنندج به خبرنگار تسنیم گفت: بخشی از زمین‌های موجود در تپه شب‌بو متعلق به اداره اوقاف‌و امور خیریه و بخشی دیگر متعلق به اداره راه‌و‌شهرسازی است.

صالحی با اشاره به همکاری این واحد با گشت حفاظت اداره راه‌وشهرسازی عنوان کرد: زمین‌های متعلق به اداره راه‌و‌شهرسازی که توسط افراد غیر به قصد تصرف گچ‌ریزی شده بود شناسایی کرده و بعد از پلاک‌بندی تحویل آن اداره داده شد تا اقدامات لازم را در جهت جلوگیری از تصرف زمین‌های متعلق به خود انجام دهند.

وی با بیان اینکه واحد مدیریت پیشگیری و رفع تخلفات شهری در گذشته در چارت سازمانی شهرداری سنندج وجود نداشت و اخیراً ایجاد شده بیان کرد: در خصوص برخورد با ساخت‌و‌سازهای غیرمجاز، در حال تنظیم قراردادهایی با نیروی انتظامی و مراجع قضایی هستیم.

سرپرست مدیریت پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری سنندج به معضل زمین‌های قولنامه‌ای در دامن زدن به ساخت‌وسازهای غیرمجاز در این محله اشاره کرد و افزود: در گذشته شهرداری برای زمین‌های قولنامه‌ای مجوز ساخت صادر نمی­­کرد اما در حال حاضر وضعیت این زمین‌ها در کمیسیون‌های مربوطه در شهرداری بررسی شده و اگر در تصرف دولت نبوده و دارای کاربری مسکونی باشد مجوز ساخت تعلق می‌گیرد.

وی در پاسخ به این سؤال که چرا آرای کمیسیون ماده صد به‌طور کامل اجرا نشده و جریمه جای تخریب را گرفته به خبرنگار تسنیم گفت: اعضای کمیسیون ماده صد متشکل از نماینده دادستان، یک قاضی، نماینده فرماندار، یکی از اعضای شورای شهر و دبیر کمیسیون است که نیروهای شهرداری و اجرائیات در آن دخالتی ندارند.

سرپرست مدیریت پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری سنندج ادامه داد: نیروهای اجرائیات طبق آرای کمیسیون ماده صد فقط می‌توانند عملیات اجرایی غیرمجاز در زمین تصرف شده را متوقف کنند و تصمیم‌گیری نهایی مبنی بر تخریب و یا جریمه در اختیار کمیسیون بوده و رأی آن برای ما نافذ است.

صالحی در واکنش به ادعای اهالی این محله مبنی بر اینکه برخی از متخلفان اقدام به پرداخت رشوه به ماموران شهرداری می‌کنند، اظهار کرد: اگر چنین گزارش‌هایی مبنی بر دریافت رشوه توسط ماموران اجراییات بر اساس مستندات به ما گزارش شود، قطعاً در کمیته‌های انضباطی مطرح کرده و با آنها برخورد می‌کنیم.

به گزارش تسنیم؛ از آنجا که بخش وسیعی از محلات حاشیه‌نشین و بیشترین تخلفات مربوط به تصرف اراضی و ساخت‌و‌سازهای غیرمجاز سنندج در حوزه مدیریت شهرداری منطقه یک بوده اما مسئولان این حوزه در پاسخ و رسیدگی به اعتراض‌های مردمی مبنی بر وقوع تخلفات اصلاً پاسخ‌گو نبوده و از دستگاه‌های نظارتی انتظار می‌رود تخلفات مسئولان شهرداری منطقه یک که از زبان شهروندان مطرح ‌شده را در این مجموعه بررسی کنند.

خبرنگار تسنیم همچنان موضوع این گزارش و تخلفات مسئولان شهرداری منطقه یک را تا حصول نتیجه پیگیری کرده و در گزارش‌های بعدی منعکس می‌کند.

ماجرای تاخت‌و‌تاز زمین‌خواران در حاشیه شهر سنندج+تصاویر ماجرای تاخت‌و‌تاز زمین‌خواران در حاشیه شهر سنندج+تصاویر ماجرای تاخت‌و‌تاز زمین‌خواران در حاشیه شهر سنندج+تصاویر ماجرای تاخت‌و‌تاز زمین‌خواران در حاشیه شهر سنندج+تصاویر ماجرای تاخت‌و‌تاز زمین‌خواران در حاشیه شهر سنندج+تصاویر ماجرای تاخت‌و‌تاز زمین‌خواران در حاشیه شهر سنندج+تصاویر ماجرای تاخت‌و‌تاز زمین‌خواران در حاشیه شهر سنندج+تصاویر ماجرای تاخت‌و‌تاز زمین‌خواران در حاشیه شهر سنندج+تصاویر ماجرای تاخت‌و‌تاز زمین‌خواران در حاشیه شهر سنندج+تصاویر