دومین جلسه رسیدگی به پرونده قتل میترا استاد همسر دوم شهردار پیشین تهران دقایقی پیش در سالن اجتماعات امام خمینی (ره) به ریاست قاضی محمدی کشکولی رئیس شعبه نهم دادگاه کیفری یک تهران برگزار شد

سیر تا پیاز جلسه امروز دادگاه نجفی
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

همسر محمدعلی نجفی شهردار سابق تهران صبح روز سه شنبه ۷ خردادماه به ضرب گلوله به قتل رسید. از همان ساعات اولیه تحقیقات برای شناسایی و دستگیری قاتل آغاز شد و عصر همان روز قاضی شهریاری سرپرست دادسرای امور جنایی تهران از اعتراف نجفی به قتل همسرش خبر داد.

نجفی در دادسرای جنایی تهران انگیزه خود برای قتل را اختلافات خانوادگی عنوان کرد و گفت: این اواخر گفتم من حاضرم هر چه دارم بدهم تا مهریه‌اش را پرداخت کنم اما او می‌گفت می‌خواهم کاری کنم که از زندگی بیزار شوی.

در ادامه اخبار مربوط به این پرونده، پزشکی قانونی از محمدعلی نجفی تست روانشناسی و تست مواد مخدر و مصرف الکل اخذ کرد و طبق گفته صابری رئیس بخش معاینات روانپزشکی سازمان پزشکی قانونی کشور پرونده شخصیت برای محمدعلی نجفی تشکیل شد.

نهایتاً معاینات جسد همسر دوم محمدعلی نجفی شهردار پیشین تهران انجام و نتیجه به مرجع قضائی اعلام شد.

۱۳ خرداد ماه سال جاری علی القاصی مهر دادستان تهران گفت: با توجه به تکمیل تحقیقات در پرونده اتهامی آقای محمد علی نجفی دایر بر الف- قتل عمد خانم میترا استاد ب- حمل و نگهداری سلاح غیر مجاز ج- ایراد صدمه بدنی عمدی منتهی به جرح (غیر فوتی) با تقاضای اولیای دم مبنی بر قصاص نامبرده، پرونده با صدور کیفرخواست جهت رسیدگی به دادگاه کیفری ارسال شد و پرونده مطروحه از جهت قانونی یک پرونده قتل خانوادگی محسوب می‌شود که متأسفانه نظایر آن در طول سال اتفاق می‌افتد.

اولین کسانی که به دومین دادگاه نجفی وارد شدند چه کسانی بودند؟

دخترخوانده، داماد و برادر محمد علی نجفی اولین افرادی بودند که در دومین جلسه دادگاه پرونده قتل میترا استاد وارد دادگاه کیفری شدند.

دومین دادگاه نجفی

چه کسانی در دادگاه به ارائه توضیح پرداختند؟

در اولین جلسه رسیدگی به این پرونده در روز شنبه ۲۲ تیرماه قاضی محمد شهریاری سرپرست دادسرای جنایی تهران و نماینده  دادستان، کیفرخواست پرونده محمدعلی نجفی متهم پرونده را  قرایت کرد و  گفت که اعتقاد نجفی به مهدورالدم بودن میترا استاد بوده است. سپس مطلعین پرونده  از جمله زهرا نجفی (دختر نجفی) و علیرضا ببری(داماد نجفی) و فرهاد آقازاده (راننده نجفی) و معصومه رشیدیان خبرنگار انصاف نیوز به بیان توضیحاتی پرداختند. 

وکیل خانواده میترا استاد: ادعاهای نجفی ناجوانمردانه بود

دومین دادگاه نجفی

سپس قاضی کشکولی از وکلای اولیای دم خواست تا در صورت ارائه مطلب، در جایگاه حاضر شوند که حاجیلویی یکی از وکلای اولیای دم با حضور در جایگاه، گفت: در جلسه نخست، مواردی در این پرونده به عنوان حواشی روی داد که شما (قاضی کشکولی) دستور دادید حواشی ذکر نشود، اما بعد از جلسه مطالبی با عنوان مهدورالدم، تیتر روزنامه‌ها شد که به آبروی  خانواده  و اولیای دم خدشه وارد کرد.

دومین دادگاه نجفی

وی افزود: من و همکارم با مطالعه پرونده، دفاعیات ناجوانمردانه متهم را ملاحظه کردیم و در اینجا به ذکر مطالبی می‌پردازم.

حاجیلویی ادامه داد: متهم (محمدعلی نجفی) گفته بود که مقتوله وارد زندگی او شده و از اشتباه با وی پشیمان است، البته ما می‌دانیم آقای نجفی در دفترمهرشهر کرج چه هزینه‌ای را برای ثبت ازدواج، انجام داده است.

وی افزود:‌آقای نجفی می‌گفت اشتباه کرده که مقتول را طلاق نداده، چرا این سخن را می‌گوید در صورتی که حق  طلاق  با مرد است، حاجیلویی خطاب به محمدعلی نجفی، گفت: شما نوک مداد را نشکستید یک  زن مسلمان  را به قتل رساندید، اینجا صحنه سیاست که با هر اشتباه عذرخواهی کرده و کنار بکشید، شما مرتکب قتل عمدی شدید و باید پاسخگو باشد، شما گفتید ایشان (مقتول) پرستو بوده و با نهادهای امنیتی کار می‌کرده است.

دومین دادگاه نجفی

در این حین قاضی محمدی کشکولی با تذکر به وکیل، از وی خواست برخلاف نزاکت صحبت نکند و گفت: قواعد دادگاه باید رعایت شود.

سپس حاجیلویی به ادامه سخنانش پرداخت و افزود: شما (آقای نجفی) 40 سال در سیاست بودید، اولیای دم می‌دانستند که میترا استاد چه مسائلی را می‌خواهد به خبرنگار بگوید اما ما نمی‌توانیم این حرفها را بزنیم، می‌دانیم که این حرفها را وکیل آقای نجفی به او آموزش داده است.

دومین دادگاه نجفی

وکیل اولیای دم خطاب به محمدعلی نجفی گفت: شما یکبار گفتید خانم استاد مهدورالدم است و بعد حرفتان را پس گرفتید، این دفاع قابل جمع نیست که یکبار بگویید مهدورالدم بوده و یکبار بگویید قصد کشتن را ندارم، یک باربرای همیشه اعتراف کنید که مرتکب قبل عمدی شدید و تقاضای بخشش کنید.

در این حین قاضی کشکولی مجددا به وکیل اولیای دم تذکر داد در چارچوب دلایل اتهام به ایراد سخنانش بپردازد که حاجیلویی افزود: باید حرف اولیای دم را بزنم، آنها حالشان بد است، گلایه‌مند هستند که چرا یکبار به مهیار سر نزدند، مهیار مادر خود را عریان در حمام دیده، چگونه باید به زندگی خود ادامه دهد، آقای نجفی لکسوز خود را فروختند، پول را در حساب ریختند اما  پول  از حساب خالی شد تا پولی به اولیای‌دم مقتول نرسد، اجازه می‌دادند حداقل پولی به آنها برسد تا با استفاده از روانشناس آلام آنها التیام پیدا کند.

پس از پایان صحبت‌های حاجیلویی، قاضی کشکولی اعلام کرد که آقای نجفی روز گذشته آقای علیزاده طباطبایی؛ یکی از وکلای خود را عزل کرده است و به همین دلیل آقای علیزاده در جلسه دادگاه حضور ندارند.

قاضی کشکولی از رسانه‌ها خواست عکسی از مهیار صفری؛ فرزند مقتول گرفته و پخش نشود و متذکر شد این تقاضای آقای صفری است که عکسی از او گرفته نشود؛ این کار برخلاف  اخلاق  و شأن خبری است و  قانون  نیز این اجازه را نمی‌دهد.

فرزند میترا استاد: نجفی تهدید کرد که با اسلحه مادرم را خواهد کشت/ نجفی: اتهام قتل عمد را به هیچ عنوان قبول ندارم

قاضی کشکولی گفت: ورود و خروج افراد از ساعت ۹ صبح تا ساعت ۱۲:۴۰ که آخرین خروج آقای نجفی بوده است پخش خواهد شد. در این مرحله از رسیدگی به پرونده پیرو مطالب قبلی دادگاه احدی از وکلای اولیای دم می‌توانند در جایگاه حضور یابند.

در ادامه جلسه مهیار صفری فرزند مرحومه میترا استاد با حصور در جایگاه تقاضای قصاص متهم را کرد و گفت: سوم راهنمایی هستم. ساعات ۹ صبح از منزل خارج شدم و ساعت ۱۲ ظهر به منزل رسیدم و متوجه حصور دو مرد غریبه در منزل شدم و به کمک آقای آقازاده وارد حمام شدم و با جسد مادرم روبرو شدم.

وی در پاسخ به سوال رییس دادگاه درباره اختلاف مادرش با متهم نجفی گفت: بله آنها اختلاف داشتند و چند بار تهدید کرد که با همین اسلحه مادرم را خواهد کشت.

دایی‌ام مسعود استاد تا ۱۲ شب قتل منزل ما بود

قاضی کشکولی از او پرسید آیا شما اسلحه را در منزل دیدید که مهیار صفری گفت: خیر. آقای نجفی گفتند که اسلحه را در منزل همسر اولش نگهداری می‌کند.

رییس دادگاه درباره اختلاف شب قبل از قتل مادرش با متهم نجفی پرسید که او گفت: بله شب قبل از قتل ساعت ۹ و نیم تا ۲ و نیم شب با هم درگیری داشتند و دایی‌ام مسعود استاد نیز تا ۱۲ شب منزل ما بود.

همواره با مادرم رابطه خوبی داشتم

صفری گفت: روز حادثه ساعت ۸ و نیم صبح آقای نجفی مرا با عصبانیت بیدار کرد و گفت باید به مدرسه بروی.

قاضی از او پرسید آقای نجفی در کیفرخواست گفته است که مادرت بارها با شما نیز درگیر شده و چند نوبت شما را از منزل بیرون کرده است که مهیار صفری در پاسخ این موضوع را رد و گفت که همواره با مادرش رابطه خوبی داشته است.

مهیار صفری پسر میترا استاد در پاسخ به این سوال که مادرت چند بار با آقای نجفی درگیری داشته است، گفت: این موضوع به ماه‌ها پیش برمی‌گردد.

پدر مهیار صفری نیز گفت: با توجه به اینکه پسرم تقاضای قصاص دارد ما هم تقاضای قصاص داریم.

در ادامه قاضی اتهامات محمدعلی نجفی را به او تفهیم کرد و از اوخواست از خود دفاع کند.

در ادامه جلسه نجفی با دستور قاضی در جایگاه قرار گرفت و پس از معرفی خود در پاسخ به سوال قاضی که آیا اتهامات خود را قبول دارید یا خیر؟ در دفاع از خود گفت: آنچه که اتفاق افتاده را قبول دارم و توضیح می‌دهم اما اتهام قتل عمد را به هیچ عنوان قبول ندارم و دلایل خود را عرض می‌کنم.

وی گفت: خدمت ریاست محترم دادگاه و مستشاران و حضار محترم عرض سلام دارم و تشکر می‌کنم از این وقتی که به من دادید.

نجفی ادامه داد: در ابتدای سخن می‌گویم از این حادثه دردناک بنده هم بسیار متاثر هستم و مجددا به خانواده  استاد تسلیت عرض می‌کنم.

وی افزود: امیدوارم آنچه اینجا می‌گویم موجب روشن‌تر شدن ماجرا شود تا قضات بتوانند بر اساس شرع و قانون حکم عادلانه‌ای صادر کنند.

این متهم تاکید کرد: هدف بنده فقط روشن شدن حقایق است و تا یک حدی خودم را در این قضیه مقصر می‌دانم و امیدوارم بابت تقصیر و گناهی که از سوی من به وقوع پیوسته خدا من را مورد رحمت قرار دهد.

شهردار اسبق تهران: گفتند من ماشینم را فروختم و پول آن را از حساب برداشتم تا خانواده استاد نتوانند از آن استفاده کنند در حالی که اصلا چنین چیزی صحت ندارد زیرا من از ۷ خرداد در بازداشت هستم و بیرون نرفتم تا بتوانم پولی را خارج کنم.

 محمدعلی نجفی در ادامه ارائه دفاعیات خود در دومین جلسه محاکمه به نوشتن پاسخ استعلام سازمان بازرسی در خصوص تاسیس صندوق ذخیره اشاره کرد و گفت: من عصر روز قبل از حادثه از دو ساعت و نیم وقت گذاشتم و پاسخ سازمان بازرسی درباره صندوق ذخیره فرهنگیان را تهیه کردم که اکنون نزد نماینده دادستان است و وقتی مأموران روز حادثه به منزل ما آمده بودند آن را پیدا کردند. بنابر این اگر قصدی برای قتل داشتم نمی‌نشستم پاسخ سازمان بازرسی را بنویسم.

وی ادامه داد: حتی چند روز قبل برای خریدن منزل جدید به جمع کردن پولها و گرفتن وام با دو تن از دوستان صحبت کردیم و چند روز قبل از آن نیز به اخوی خود زنگ زدم و گفتم زندگی ما خوب است و نگران نباشید بنابر این قصد قتل نداشتم اما اختلافات ما به جایی رسیده بود که به این نتیجه رسیدم که باید جدا شویم.

شهردار اسبق تهران در ادامه به نحوه داشتن اسلحه اشاره کرد و گفت: در سال 60 ترورهای کور خیابانی منافقین، گروهک فرقان و ... زیاد شده بود اوایل تیر یا اواخر خرداد زمانی که  ترور مرحوم شهید رجایی و شهید باهنر بود من وزیر فرهنگ و آموزش عالی شدم و آن زمان در شورایعالی امنیت تصمیم‌گیری شد مسئولانی در که در معرض ترور هستند مسلح باشند. هر کدام یک قبضه سلاح کمری داده شد که من هم یکی از آنها بودم

وی افزود: یک کلت برتا داند و من اوایل آن را همراه خود می‌بردم اما بعد که فضای کشور آرام شد هیچ وقت اسلحه همراهم نبود؛ نه اسلحه همراهم بود و نه کسی سوالی درباره آن می‌کرد و تا جایی که می‌دانم به صورت خودکار توسط حراست دستگاه یا تاکید محافظان کارت حمل سلاح تمدید می‌شد و من فکر کردم تمدیدها 10 ساله است و آخرین بار توسط حراست ریاست جمهوری یا مسئول تیم حفاظت کارت حمل سلاح تمدید شد.

وی گفت چون هیچ وقت سلاح را همراه خود نمی‌بردم کارت آن هم همراهم نبود و بارها می‌خواستم سلاح را برگردانم زیرا به دردم نمی‌خورد. سال 70 بود که وزارت دفاع یک اسلحه مسلسل جدید تولید کرده بود و رنگ طلایی داشت و به هرکدام از وزرا یک قبضه از این اسلحه دادند. دو الی سه ما این اسلحه را نگه داشتم و بعد از آن همراه خود تحویل تیم حفاظت دادم تا برگرداند اما سرتیم گفت این را نگه دارید زیرا زحمتی برای شما ندارد. بنابر این کارت حمل سلاح را از روی قصور تمدید نکردم و فکر می‌کردم که تمدید آن 10 ساله است.

وی ادامه داد: این اسلحه را در منزل قبلی که با همسر اولم بودم در جایی پنهان کرده بودم تا کسی نبیند و البته می‌دانستند من سلاح دارم و بعد که به منزل جدیدی که برای مرحومه گرفته بودم نقل مکان کردیم اسلحه را هم داخل چمدان لباسهای تابستانی که استفاده نمی‌کردم گذاشتم و حتی مرحومه چند بار پرسید که اسلحه‌ات را آورده‌ای. من پاسخ مثبت دادم و از من خواست طرز کار با اسلحه را به او یاد بدهم که گفتم صلاح نیست و حتی به شوخی مرحومه مطرح کرد که اسلحه را بیاور تا خودمان را بکشیم و من هم گفتم پس اول مرا بکش و اگر دلت آمد خودت را بکش.

نجفی افزود: دو شب قبل از حادثه که به تدریج داشتیم وسایل را می‌چیدیم نوبت دیدن لباسهایی که اسلحه داخل آن بود رسید. حین چیدن لباسها مرحومه اسلحه را که وسط لباسها بود و آن را به من داد که داخل کمک گذاشتم تا سر وقت در جایی پنهان کنم اما مرحومه گفت برویم شام بخوریم و حواسم پرت شد و یادم رفت که اسلحه را بردارم و خشاب را خارج کنم و جای امن‌تری بگذاریم. روز حادثه وقتی پشت سر مرحومه با حالت خشم و عصبانیت رفتم چشمم به اسلحه افتاد و آن را برداشتم تا به او نشان بدهم که آن اتفاق به وجود آمد.

شهردار اسبق تهران گفت: امیدوارم این اظهارات گمانه‌زنی در فضای مجازی و غیرمجازی حتی توسط مسئولین، بکاهد و امیدوارم خداوند با لطف به من و آن مرحومه نگاه کند و از گناهان هر دوی ما بگذرد. و این شرایط ممکن است برای هر کسی پیش بیاید همانطور که برای من پیش آمد و روزگار من آن مرحومه و خانواده من را دگرگون کرد.

در ادامه قاضی کشکولی گفت: با توجه به دفاعیات آقای نجفی از اولیای دم و وکلای ایشان در راستای وظیفه دادگاه می‌خواهم که از قصاص گذشت کنند زیرا باعث می‌شود آلام و آثار اجتماعی جرائمی که مهم هستند و زندگی را دگرگون می‌کنند کاهش یابد و وظیفه دادگاه است که از اولیای دم و وکلای آنها تقاضای سازش و گذشت داشته باشد زیرا قصاص یک فرد نمی‌تواند جایگزین قتل مرحومه باشد و در موازین اسلامی ما نیز درباره فرهنگ گذشت صحبت شده است.

قاضی در ادامه خطاب به نجفتی گفت: شما در نیروی انتظامی و دادسرا اظهارات زیادی در خصوص قتل و نگهداری سلاح و استفاده از آن و دستنوشته‌هایتان دارید آیا این اظهارات را قبول دارید؟

وی پاسخ داد: کدام اظهارات را می‌گویید؟ زیرا روز اول و دوم واقعا تسلط به خود نداشتم و مرتب با خود کلنجار می‌رفتم که آنچه اتفاق افتاده برای خودم تجزیه و تحلیل کنم و حتی همان شبی که در آگاهی بودم از من خواستند با صدا و سیمامصاحبه کنم اما گفتم که نمی‌توانم و آنها پاسخ دادند که شایعه شده که شما به خارج از کشور فرار کردی و من با آنها صحبت کردم.

وزیر پیشین آموزش و پرورش به اظهارات وکیل اولیای دم مبنی بر اینکه که وی مقتوله را مهدورالدم شناخته است گفت: برخلاف آنچه وکیل اولیای دم گفته است بارها گفتند که اصلا چنین چیزی نیست و بارها از من سوال شد و من هم پاسخ دادم که حتی اگر معتقد به مهدورالدم بودن هم باشم دلیل نمی‌شود خودم حکم قتل اجرا کنم.

وی همچنین درباره ادعای دیگر وکیل اولیای دم مبنی بر اینکه نجفی مقتوله را پرستو می‌دانسته گفت: در هیچ جا و هیچ زمانی اصلا لفظ پرستو رابه کار نبردم و در فضای مجازی برخی افراد این موضوع را نوشتند که باید از خود آنها سوال کنید.

نجفی افزود: وکیل اولیای دم در اظهارات خود گفت: من ماشینم را فروختم و پول آن را از حساب برداشتم تا خانواده استاد نتوانند از آن استفاده کنند در حالی که اصلا چنین چیزی صحت ندارد زیرا من از 7 خرداد در بازداشت هستم و بیرون نرفتم تا بتوانم پولی را خارج کنم. بابت رهن منزلی که برای مرحومه گرفته بودم بدهی داشتم که ماشین خود را به قیمت 200 میلیون تومان فروختم و بخشی از بدهی را دادم و بخش دیگر نیز داخل حساب بانکی گذاشتیم تا شاید بتوانیم با جمع کردن پولهای خود و قرض گرفتن از دوستان و آشنایان خانه‌ای که مد نظر مرحومه بود خریداری کنیم. اما باز هم پولمان نمی‌رسید.

نجفی گفت: آنچه می‌گویم برای تبرئه خودم نیست و حتی از روز اول به دنبال قصاص خودم بودم تا احساس بد وجدانی که در خودم وجود داشت تخلیه شود. بنابراین این اظهارات را به هیچ وجه برای برائت خودم نمی‌گویم و واقعا بدون قصد به سوی مرحومه رفتم و قرائن برای آن وجود دارد و حتی لوله اسلحه را به سمت بالا گرفته بودم و نمی‌دانم چطور گلوله به وی خورد و حتی تا زمانی که در آگاهی حضور یافتم نمی‌دانستم که به دست مرحومه تیر خورده است.

در ادامه قاضی دادگاه بخشی از اظهارات نجفی در مرحله بازجویی را قرائت کرد و گفت: شما در بازجویی گفته‌اید که خشاب از قبل در سلاح بود ولی مسلح نبود و روی ضامن قرار داشت و وقتی طرف حمام رفتم آن را مسلح کردم، آیا این اظهارات را قبول دارید؟

نجفی افزود: نه؛ قبول ندارم. واقعا آن موقع نمی‌دانستم چه شده و چه کار کردم و هر چه فکر می‌کنم در فاصله‌ای بین رفتن از اتاق خواب به سمت حمام غیر از برداشتن بالش کار دیگری انجام ندادم و سلاح از قبل مسلح بود.

وی در پاسخ به این سوال که فرزند میترا استاد چه ساعتی از منزل خارج شد گفت: آژانس را برای ساعت 9 صبح رزرو کرده بودیم و فکر می‌کنم حدود ساعت 9 و 5 دقیقه مهیار از منزل خارج شد تا به مدرسه برود واین اتفاق هم حدود ساعت 9:30 صبح اتفاق افتاد.

وی در پاسخ به سوال دیگر قاضی مبنی بر اینکه آیا نامه را قبل از وقوع قتل نوشتید زیرا از نظر محتوایی بار حقوقی دارد و دارای دسته‌بندی است گفت: نمی‌دانم مطلبی که نوشتم بار حقوقی دارد یا خیراما نامه را بعد از واقعه نوشتم و حتی حدود 20 دقیقه بعد از این اتفاق نمی‌دانستم چه کار کردم و قدم می‌زدم به بالکن می‌رفتم و نمی‌دانستم چه شده است. آن نامه را در این شرایط و با سرعت نوشتم و از خط نامه نیز سرعت در نگارش مشخص است و به هر حال ذهندسته‌بندی شده دارم کما اینکه نامه‌ای که به سازمان بازرسی نوشتم را هم می‌توانید نگاه کنید. بنابراین با قصد و غرض حقوقی نامه را ننوشتم. نامه را با سرعت نوشتن و وقتی راننده رسید نامه تمام نشده بود و برای همین  از او خواستم که در ماشین منتظر بماند.

نجفی گفت: نگارش نامه حدود 25 تا 30 دقیقه زمان برد و حتی وقتی نامه تمام شده بود باز هم چیزهایی به آن اضافه کردم که می‌توانید در خط آخر نامه ببینید.

در ادامه قاضی کشکولی به وجود یک دست نوشته بر روی میز ناهارخوری نجفی اشاره کرد که شهردار اسبق تهران گفت: بله، این دستنوشته که حدود 2 برگه است من نوشتم.

در این هنگام قاضی کشکولی دست نوشته موجود را به رویت نجفی رساند که او پاسخ داد: این دست‌نوشته مربوط به آن روز نیست بلکه مربوط به تاریخ 20 اسفند سال 97 است و مطالبی که روی آن نوشته شده مطالبی است که در یک دعوای تلفنی مرحومه به من گفته است و چون مرحومه همیشه صدای مرا ضبط می‌کرد من آن روز مطالبی را که به من می‌گفت یادداشت می‌کردم تا بعدا اگر مناظره و دعوای دیگری پیش آمد آن را یادآوری کنم.

در ادامه قاضی کشکولی گفت: آن نامه‌ای که می‌گویید روی میز نهارخوری بود درست است و اکنون در پرونده موجود است.

رئیس دادگاه همچنین به گزارش پلیس 110 در تاریخ 16 خرداد 97 و مراجعه به منزل نجفی اشاره کرد که نجفی پاسخ داد: در طول دو الی سه بار در درگیریهایی که با هم داشتیم موضوع خیلی حاد شد و در یک مرتبه که مرحومه دست خود را با تیغ بریده بود اما سطحی بود به اورژانس زنگ زدیم و چون در تلفن گفتند که موضوع خودزنی است خود اورژانس پلیس 110 را خبر کرد و این مسئله مربوط به آن زمان است.

در ادامه جلسه فیلم دوربین‌های مداربسته از زمان خروج نجفی از منزل نشان داده شد سپس قاضی کشکولی پس از اعلام ختم جلسه امروز، ادامه رسیدگی به این پرونده را به روز دوشنبه 31 تیرماه موکول کرد.

محمدعلی نجفی دانش‌آموخته دانشگاه صنعتی شریف و دانشگاه MIT، وزیر علوم دولت‌های دهه ۶۰، وزیر آموزش و پرورش دولت هاشمی‌رفسنجانی، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه دولت محمد خاتمی، عضو دوره سوم شورای اسلامی شهر تهران، رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و مشاور اقتصادی دولت حسن روحانی و دوازدهمین شهردار تهران بوده است