پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از روابط عمومی انجمن علمی اپتومتری ایران؛ علی میرزاجانی، روز شنبه در نشست خبری بیست و دومین همایش اپتومتری ایران که از 23 تا 25 مرداد 98 در مرکز همایش‌های رازی برگزار می‌شود، گفت: افراد بالای 40 سال در معرض ابتلا به بیماری چشمی آب سیاه قرار دارد که باید فشار چشم این افراد توسط بینایی سنج یا چشم پزشک مورد سنجش قرار بگیرد.
وی با عنوان این مطلب که آب سیاه هیچ علامتی ندارد، افزود: از آب سیاه به عنوان دزد مخفی بینایی نام برده می‌شود، چون بدون هیچ علامتی، تا 50 درصد بینایی فرد را از بین می‌برد.
دانشیار دانشگاه علوم پزشکی ایران، گفت: آب سیاه، دومین علت نابینایی در جوامع توسعه یافته است که البته قابل پیشگیری است.
میرزاجانی، در ادامه بر ضرورت سنجش بینایی کودکان قبل از ورود به مدرسه تأکید کرد و افزود: کودکان تا 3 سالگی و بعد از 3 سالگی تا 6 سالگی، باید مورد سنجش بینایی قرار بگیرند.
وی گفت: بینایی در سن کودکی بسیار حائز اهمیت است و باید توسط بینایی سنج یا چشم پزشک مورد معاینه بینایی قرار بگیرد.
رئیس انجمن علمی اپتومتری ایران، افزود: اگر برای کودک عینک تجویز می‌شود، باید استفاده شود، در غیر این صورت، بینایی آن‌ها در بزرگسالی دچار آسیب خواهد شد.

*عینک آفتابی باید تجویز شود

دبیر بورد بینایی سنجی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، گفت: عینک آفتابی باید تجویز شود و این گونه نیست که بخواهیم از هر نوع عینک آفتابی برای محافظت از چشمان خود استفاده کنیم.
ابراهیم جعفرزاده پور، افزود: خانواده‌ها وقتی متوجه مشکلات بینایی و تنبلی چشم کودک خود می‌شوند، درمان آن فقط بستن چشم و استفاده از عینک نیست. بلکه باید از روش‌های علمی برای بهبود بینایی کودکان استفاده کرد.
وی با عنوان این مطلب که عینک آفتابی باید تجویز شود، گفت: اصطلاح عینک طبی درست نیست، بلکه عینک‌ها به دو دسته جذبی و غیر جذبی تقسیم بندی می‌شود.
نایب رئیس انجمن علمی اپتومتری ایران، افزود: این موضوع که عینک آفتابی باید تجویز شود، در کتب آموزشی بینایی سنج‌ها و چشم پزشکان آمده است و این گونه نیست که بخواهیم فرد را برای تهیه عینک آفتابی به دستفروش کنار خیابان ارجاع دهیم.
جعفرزاده پور گفت: ما با وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در این زمینه خیلی صحبت کرده ایم و شاید به دلیل مقوله‌های دیگری در حوزه سلامت، به این موضوع توجه نمی‌شود.
وی با عنوان این مطلب که 90 درصد فروشندگان عینک‌های آفتابی توان نسخه خوانی چشم پزشک و بینایی سنج را ندارند، افزود: با توجه به سابقه طولانی رشته بینایی سنجی در ایران، باعث تأسف است که از خدمات همکاران بینایی سنج استفاده نمی‌شود.

*درخواست بینایی سنج‌ها از وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی

دبیر اجرایی بیست و دومین همایش انجمن علمی اپتومتری ایران، خواستار رفع موانع تأسیس دکترای حرفه‌ای بینایی سنجی توسط وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی شد.
عبدالله فرزانه، گفت: متأسفانه رشته بینایی سنجی در ایران از کشور‌های اطراف خودمان هم پایین‌تر است و دلیل آن نیز، موانع پیش رو در مسیر ایجاد دکترای حرفه‌ای بینایی سنجی است.
وی با عنوان این مطلب که همه کشور‌ها دکترای حرفه‌ای بینایی سنجی دارند، افزود: متأسفانه کشور ما از دکترای حرفه بینایی سنجی که نیاز اساسی جامعه است، محروم است و دلیل آن نیز، موانعی است که در وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی وجود دارد.
فرزانه با بیان این مطلب که دانش و علوم بینایی مثل سایر علوم پزشکی خیلی پیشرفت کرده است، ادامه داد: آنچه مسلم است، اینکه در یک دوره چهار ساله نمی‌توان علوم بینایی سنجی را آموزش داد، از همین رو لازم است دکترای حرفه‌ای این رشته تأسیس شود.
وی با عنوان این مطلب که بیش از 100 نفر از بینایی سنج‌های کشورمان در کشور‌های دیگر تحصیل می‌کنند، گفت: ما این موضوع را چند بار در دوره‌ای مختلف وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، از وزرای وقت درخواست کرده ایم، اما موانعی در این وزارتخانه وجود دارد که باعث شده به نتیجه نرسیم.
فرزانه با درخواست از وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی برای رفع موانع تأسیس دکترای حرفه‌ای بینایی سنجی در کشور، افزود: ما از مجلس شورای اسلامی و رئیس جمهور نیز می‌خواهیم به ما کمک کنند تا بتوانیم این موانع را برداریم.