رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس،‌ افزایش قیمت دارو را تحمیلی و ناشی از سوء استفاده برخی از افراد دانست و تاکید کرد: باید وزارت بهداشت و واحدهای نظارتی جلوی سوء استفاده ها را بگیرند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

علی نوبخت در گفت‌وگو با ایسنا در توضیح آخرین وضعیت پرونده فساد دارو به ارائه گزارشی از اقدامات کمیسیون بهداشت و درمان پرداخت و گفت: تامین دارو و تجهیزات پزشکی برای بیماران بخصوص در زمان تحریم یک اصل مهم به شمار می‌آید چون در این دوره تامین دارو با سختی‌هایی روبرو است. با وجودی که تحریم شامل تامین دارو و تجهیزات پزشکی نمی‌شود اما در روند تامین آن اثر می‌گذارد مثلا وقتی در واردات کاغذ مشکلاتی داریم به دنبال آن مشکلی در بسته بندی دارو پیش می آید.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با انتقاد از سوء استفاده برخی از افراد از مقامشان در زمان تحریم گفت: این که برخی با زیر پا گذاشتن وجدانشان از مقام خود سوء استفاده کرده و دارو  را گران‌تر به دست مردم می رسانند قابل قبول نیست البته که وزیر بهداشت به محض روی کارآمدن به مقابله با این سوء استفاده‌ها پرداخت و سعی کرد تمامی کارها شفاف باشد.

نوبخت با اشاره به جلسات کمیسیون بهداشت برای بررسی موضوع فساد در عرصه‌ دارو و تجهیزات پزشکی گفت: ما به وزارت بهداشت و مقامات نظارتی اعلام کردیم که کمیسیون نسبت به این موضوع حساس است به دنبال آن جلسه‌ای در سازمان غذا و دارو برگزار شد و تاکید داشتیم برای ما سلامت مردم و تامین دارو و تجهیزات پزشکی با کیفیت و سالم و در دسترس بودن آن یک اصل مهم است. این که در چنین شرایطی شاهد برخی از گرانی‌های تحمیلی و دروغی در دارو و یا حتی اقلام اساسی مردم هستیم نشان می‌دهد که برخی سوء استفاده‌ می‌کنند که باید مقامات نظارتی ورود کند.

وی در عین حال گفت: هر کسی باید وجدان و شرف داشته باشد؛ قابل قبول نیست یک بسته قرص آسپرین قبل از تحریم ۴۲ هزار تومان بوده اما بلافاصله بعد از تحریم قیمت آن به ۱۴۵ هزار تومان می‌رسد این یعنی یک جای کار می‌لنگد و باید علاوه بر قوی‌تر شدن سیستم‌های نظارتی فروشنده‌ها هم شرف داشته و به مردم در زمان تحریم احجاف نکنند.

نوبخت ادامه داد: اگر سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت ادعا می‌کنند که قیمت دارو افزایش پیدا نکرده پس دلیل این حجم از گرانی‌ها چیست؟. چرا وقتی قیمت ارز پایین آمد شاهد کاهش قیمت دارو و تجهیزات پزشکی و یا سایر مایحتاج مردم نبودیم. قطعا باید واحدهای نظارتی هشیار باشند و  به نفع مردم اجازه سوء استفاده ندهند.

وی با اشاره به راه اندازی سامانه‌ای برای شفافیت در نقل و انتقال دارو و تجهیزات پزشکی گفت: مدیریت این سامانه با وزارت بهداشت نبود. ما تاکیدمان نظارت مستقیم وزارت خانه بود چون رانت و سوء استفاده‌هایی به وجود آمده بود که این اتفاق افتاد؛ در حال حاضر نیز پرونده در دست مقامات قضایی است و برخی دستگیر شده‌اند. امیدواریم این موضوع عبرتی برای سایرین باشد تا از مقام خود سوءاستفاده نکرده و گرفتاری‌هایی را به وجود نیاورد.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس همچنین با اشاره به وجود گزارش‌هایی مبنی بر واردات داروهایی با عوارض منفی بر روی مصرف کنندگان گفت: این موضوع نیز بررسی شد و اکنون پرونده‌ این افراد در دست محاکم قضایی است. امیدواریم رای عادلانه قاطع و انقلابی صادر شود چون در این موارد علاوه بر دخل و تصرف در بیت المال و سوءاستفاده مالی شاهد این بودیم که این افراد با واردات داروهای مضر جان مردم را به خطر می‌اندازند لذا درخواست ما اشد مجازات برای این افراد است، آنها جنایت علیه بشریت انجام می‌دهند و نباید سیستم‌های قضایی و نظارتی هیچ گونه مماشاتی با این افراد داشته باشد.

نوبخت در پایان درباره‌ وضعیت پرداخت مطالبات شرکت‌های تجهیزات پزشکی گفت: وزیر بهداشت، رئیس سازمان تامین اجتماعی و رئیس سازمان بیمه سلامت دائم مشغول هستند تا مطالبات را هر چه سریعتر پرداخت کنند ما هم در جلساتی بر این موضوع تاکید داشتیم که آنها در حد اعتباراتشان در جهت تسریع در روند مطالبات اقدامات لازم را انجام دهند.