پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، مرکز اصفهان؛ همه پلیمرهای مورد استفاده در صنایع غذایی باید FOOD GRADE باشند به این معنا که استفاده از آنها برای بسته‌بندی مواد غذایی مجاز باشد و به سلامت مصرف کننده آسیب نرساند.
هنگام خرید ظروف یکبار مصرف باید حتما به شماره پروانه ساخت درج شده بر روی بسته بندی، علامت کف ظرف، نام شرکت سازنده، مثلثی که در آن نوع جنس پلیمر نوشته شده و علامت گرید غذایی(قاشق و چنگال) که در کف ظرف مورد نظر حک حرارتی شده باشد توجه شود.
سلامتی در ظروف یکبار مصرف غیر استاندارد به تاراج گذاشته می شود چرا که تحقیقات نشان می دهد افراد با استفاده از ظروف یکبار مصرف، 118 نوع بیماری را می بلعند.
مدیر بهداشت محیط مرکز بهداشت استان اصفهان گفت: از مصرف ظروف فاقد مجوز و استاندارد برای توزیع نذری به شدت پرهیز شود زیرا در صورتی که غذایی با دمای بالاتر از 65 درجه سانتی‌گراد به مدت بیش از 15 دقیقه درظروف پلاستیکی یکبار مصرف نگهداری شود، مواد شیمیایی موجود در ظرف، وارد مواد غذایی و در بافت‌های بدن ذخیره خواهدشد و می تواند باعث ایجاد سرطان ‌شود.
سید مهدی میرجهانیان با بیان اینکه مدت زمانی که غذا در ظروف یکبار مصرف کشیده می‌شود تا بدست مردم برسدکمتر از دو ساعت باشد افزود: غذا‌های گرم باید حداکثر دو ساعت پس از پخت توزیع شوند، در غیر این صورت یا در دمای یخچال (4 درجه) یا روی اجاق گاز با دمای (60 درجه) نگهداری شوند.
وی ادامه داد: استفاده از ظروف پلی استایرنی فوم دار (EPS) و ظروف پلی استایرنی سفید رنگ (HIPS) برای مواد غذایی گرم و مرطوب مشکلی ایجاد نمی کند ، ولی برای نگهداری مواد غذایی داغ نامناسب است و بهتر است از ظروف گیاهی و آلومینیومی برای پخش نذری استفاده شود.
میرجهانیان تصریح کرد: برای پخش نذری چای و شیر گرم نباید از ظروف پلاستیکی استفاده و لیوان‌های کاغذی و شیشه ای جایگزین شود.
مدیر بهداشت محیط مرکز بهداشت استان اصفهان با بیان اینکه استفاده از ظروف شسته نشده با عنوان «تبرک» نیز به هیچ وجه از نظر بهداشتی مورد تأیید نیست و زمینه انتقال بیماریها را در پی دارد، گفت: راه رفتن بر سفره‌ای که روی آن نان و قاشق گذاشته می‌شود از نظر بهداشتی موجب بیماری خواهد شد.
میرجهانیان با اشاره به اینکه باید مواد اولیه غذای نذری از نظر بهداشتی مورد تأیید باشد ادامه داد: گوشت و مرغ باید مهر بهداشت داشته باشد و استفاده از نمک یددار و روغن با ترانس پایین در غذا‌ها ضروری است.
استفاده از ظروف یکبار مصرف علاوه بر تهدید سلامت غذایی افراد یکی از معضلات زیست محیطی هم به شمار می رود زیرا دفع زباله های تولید شده از این مواد معضل بزرگی است.