قلب و کلیه جوان یزدی که دچار مرگ مغزی شده بود، به یک بیمار نیازمند اهدا شد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:
به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران پویا ؛‌ وقتی پزشکان اعلام کردند مرد جوان دچار مرگ مغزی شده و دیگر امیدی به بازگشت او به زندگی نیست، خانواده‌اش رضایت دادند تا اعضای بدن او به چند بیمار نیازمند اهدا شود اما ماجرا به این جا ختم نشد و قلب و کلیه مرد جوان در عملیاتی اورژانسی با پرواز به تهران منتقل شد.

ماجرا به یکی از آخرین روزهای تابستان امسال باز می‌گردد که محمد علیپور مداح اردکانی در هنگام کار از ارتفاع به پایین سقوط کرد.

محمدعلی 37 ساله بلافاصله به بیمارستان شهید صدوقی یزد منتقل شد و پزشکان برای زنده ماندن وی دست به کار شدند اما شدت آسیبی که به سر مردجوان وارد شده به حدی زیاد بود که درمان روی او جواب نداد و سرانجام دچار مرگ مغزی شد.

با اعلام مرگ مغزی محمدعلی، تیم رضایت‌گیری اهدای عضو وارد عمل شد و پس از جلسه با خانواده بیمار مرگ مغزی، موفق به رضایت گرفتن برای اهدای عضو شدند.

به این ترتیب مقدمات کار برای اهدای اعضای بیمار مرگ مغزی به بیماران نیازمند آغاز شد.

در ادامه قلب و یکی از کلیه‌های محمدعلی باید به تهران منتقل می‌شد تا در بدن یک جوان 24 ساله قرار بگیرد.

دکتر ساناز دهقانی؛ مسئول اداره پیوند و فراهم‌آوری اعضای پیوندی وزارت بهداشت در این باره گفت: پس از اخذ رضایت از خانواده بیمار مرگ مغزی، طبق لیست انتظار باید قلب و کلیه این بیمار به یک جوان 24 ساله که همزمان دچار نارسایی قلبی و کلیوی بود، اهدا می‌شد، از آنجاییکه پیوند قلب و کلیه باید کمتر ازحدود چهار ساعت انجام شود عملیات انتقال اورژانسی این دو عضو پیوندی از یزد به تهران را آغاز کردیم.

وی افزود: صبح امروز یک تیم از واحد پیوند قلب بیمارستان مسیح دانشوری و یک تیم از مرکز مدیریت و درمان بیماریهای وزارت بهداشت با کمک اورژانس هوایی کشور از تهران راهی یزد شدند.

دهقانی خاطرنشان کرد: حدوداً ساعت 11 صبح امروز (2 مهر 98) تیم عملیاتی وارد شهر یزد شد و پس از دریافت دو عضو پیوندی با هواپیمای فالکوم به تهران بازگشتند.

مسئول اداره پیوند و فراهم‌آوری اعضای پیوندی وزارت بهداشت ادامه داد: در نهایت تیم عملیاتی پس از فرود هواپیما در فرودگاه مهرآباد با یک بالگرد به سمت بیمارستان مسیح دانشوری حرکت کردند و خوشبختانه با مجموعه این تلاشهای چند ساعته، پیوند قلب و کلیه به صورت همزمان در بیمارستان مسیح دانشوری انجام شد.

به گفته وی، کلیه دیگر محمدعلی در همان یزد به یک بیمار دیگر اهدا شد و کبد نیز برای پیوند به بیمار نیازمند بعدی به شیراز انتقال یافت.