یک شرکت آمریکایی طی یک طرح آزمایشی توانست برای نخستین بار، پهپادی را با استفاده از یک موتور میکروتوربین به پرواز درآورد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش ایسنا و به نقل از انگجت ، شرکت آمریکایی "یوای‌وی توربینز"(UAV Turbines) که در حوزه ساخت سیستم‌های پیشران فعالیت دارد، توانست نخستین پرواز با موتور موسوم به "Monarch 5" خود را با موفقیت انجام دهد.

Monarch 5، نخستین نسخه کوچک از موتورهایی است که در هواپیماها به کار می‌روند. شرکت یوای‌وی توربینز، این پرواز را نخستین پروازی می‌داند که با یک هواپیما در اندازه متوسط و با یک موتور توربینی انجام شده است. این شرکت باور دارد که فناوری جدیدش می‌تواند یک سیستم پیشران قابل اعتماد، کارآمد و ایمن را برای استفاده‌های نظامی و تجاری فراهم کند.

در بیانیه یوای‌وی توربینز آمده است: بازار یوای‌وی توربینز در سال‌های آینده، رشد بیشتری خواهد داشت و این فناوری جدید می‌تواند امکان استفاده از پهپادها را برای رساندن محموله‌های دارو، مهمات و همچنین شرکت در عملیات جستجو و نجات فراهم کند. موتورهای جدید، اطمینان و ایمنی لازم را برای چنین وظایفی ندارند اما Monarch 5 و موتورهای توربینی دیگر می‌توانند قابلیت و ایمنی لازم را برای انجام دادن امور نظامی و تجاری داشته باشند. شاید بتوان از این فناوری جدید، در ساخت وسایل نقلیه بدون سرنشین نیز استفاده کرد.

"کرک وارشاو"(Kirk Warshaw)، رئیس یوای‌وی توربینز گفت: ما در حال حاضر، توجه خود را به سوی همکاری با شرکای تجاری و نظامی معطوف داشته‌ایم تا سیستم Monarch 5 را در هواپیماها به کار ببریم. ما باور داریم که قابلیت‌های موتور Monarch 5 را می‌توان در صنایع دفاعی و هوایی نیز به کار برد تا استفاده از پهپادها در حوزه نظامی و تجاری، مانند استفاده از هواپیماها، کامیون‌ها و کشتی‌ها باشد.