دندان درد یکی از آزاردهنده‌ترین مشکلات دهانی است که دلایل و عوامل بسیاری در به وجود آمدن آن دخیل هستند. برای آنکه دلیل اصلی درد را متوجه شوید، چاره‌ای جز مراجعه به دندان‌پزشک نیست و نباید از آن فرار کرد. پزشک با تشخیص دقیق، علت دندان درد را توضیح می‌دهد و بهترین روش درمانی را پیش رویتان...

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

دندان درد یکی از آزاردهنده‌ترین  مشکلات  دهانی است که دلایل و عوامل بسیاری در به وجود آمدن آن دخیل هستند. برای آنکه دلیل اصلی درد را متوجه شوید، چاره‌ای جز مراجعه به دندان‌پزشک نیست و نباید از آن فرار کرد.

پزشک با تشخیص دقیق، علت دندان درد را توضیح می‌دهد و بهترین روش درمانی را پیش رویتان قرار می‌دهد. برای آنکه پیش از  درمان  بتوانید از شر درد خلاص شوید، روش‌های خانگی و طبیعی ساده کمک کننده هستند.

یکی از مزیت‌های روش‌های خانگی در دسترس بودن آن‌ها است. همین که به آشپزخانه بروید، می‌توانید مواد لازم را پیدا کنید و بدون نگران بودن از عوارض جانبی دست به کار شوید. برای اطمینان خاطر قبل از شروع این روش‌های درمانی با  پزشک  خود مشورت کنید. خصوصاً اگر در حال مصرف داروی خاصی هستید، این حساسیت بیشتر می‌شود.

میخک

میخک به دلیل خاصیت ضدالتهابی و تأثیرات تسکین‌دهنده یکی از محبوب‌ترین روش‌های درمانی به شمار می‌رود. این گیاه به عنوان یکی از مسکن‌های درد دندان شناخته می‌شود. اجداد و نیاکان ما یک تکه از میخک را روی دندان آسیب دیده قرار می‌دادند تا آن قسمت را بی‌حس کند. مطالعات اخیر خواص ضد درد گیاه میخک را ثابت کرده است. در زمان مصرف می‌توانید از اسانس روغنی رقیق‌شده این گیاه یا عصاره هم برای درمان درد استفاده کنید.

میخک نه تنها یک روش ضد التهابی محسوب می‌شود، بلکه خاصیت آنتی باکتریالی نیز دارد. به همین دلیل حتی اگر دندان عفونت کرده باشد هم برای درمان درد مؤثر خواهد بود. دم‌نوش میخک را برای شستشوی دهان استفاده کنید تا ناراحتی‌های دهانی را تسکین دهد.

زردچوبه

زردچوبه یکی دیگر از مواد موجود همیشگی در آشپزخانه است که می‌توانید آن را در مجموعه درمان‌های خانگی قرار دهید. این ماده می‌تواند بسیاری از مشکلات سلامتی را درمان کند. زردچوبه حاوی کورکومین است، این ماده یکی از ترکیب‌های فعال محسوب می‌شود که خواص آنتی اکسیدانی، ضد التهابی و ضد درد دارد.

زردچوبه یکی از چاشنی‌های مناسب برای  رژیم غذایی  است چرا که به کنترل زخم معده و کلسترول کمک می‌کند و خاصیت ضد باکتری و ضد قارچی دارد. کورکومین به صورت مکمل دارویی نیز قابل مصرف است. البته می‌توانید زردچوبه را به صورت دم‌کرده تهیه کنید و بنوشید یا آن را به صورت چاشنی در دستور پخت سوپ، خورشت و نوشیدنی‌ها قرار دهید.

زنجبیل

زنجبیل و زردچوبه مشابه هم هستند. ترکیب گینجرول موجود در زنجبیل به دلیل کیفیت و خواصی که دارد، درد دندان را تسکین می‌دهد. این ماده فعال حاوی اثرات ضد التهابی و ضد درد است. علاوه بر آن زنجبیل یک درمان عالی برای مشکلات و بیماری‌های دستگاه گوارش نیز به شمار می‌رود. این ماده خوراکی به عنوان یکی از رایج‌ترین درمان‌های طبیعی برای حالت تهوع و استفراغ هم به کار برده می‌شود. بهترین نکته در رابطه با این روش درمانی، نبودن هیچ‌گونه عارضه جانبی است.

یک دم‌نوش زنجبیل آماده کنید و آن را هر از گاهی بنوشید. همچنین می‌توانید کمی از ریشه زنجبیل را به خورشت، دسر، آبمیوه و اسموتی اضافه کنید. شما می‌توانید با استفاده از سه ماده معرفی شده تا این لحظه یعنی میخک، زردچوبه و زنجبیل یک دم‌نوش آماده کنید. این محلول یک  چای  درمانی مؤثر است.

نمک دریا

نمک دریا یکی از موادی است که شاید در هر خانه‌ای یافت نشود. ولی باید بدانید که این ماده یکی از ساده‌ترین و سریع‌ترین روش‌های درمان درد دندان به شمار می‌رود و اهمیتی نمی‌دهد عامل درد چیست. زمانی که نمک را با آب رقیق کنید و دهان خود را با آن بشویید، این دهان‌شویه خانگی یک ضد درد و مؤثر فوق‌العاده خواهد بود. این محلول التهاب را کاهش می‌دهد، دهان را تمیز می‌کند و درد دندان را تسکین می‌بخشد.

برای تهیه این محلول یک قاشق چای‌خوری نمک و یک پیمانه آب آماده کنید. نمک دریا از آن جهت که تصفیه نشده، حاوی مواد معدنی بالایی است و برای این راهکار درمانی پیشنهاد می‌شود. ابتدا نمک را در آب جوش بریزید. محلول را هم بزنید تا به خوبی حل شود و اجازه دهید حرارتش از بین برود و سرد شود تا بتوانید به راحتی دهان خود را شستشو دهید. حداقل برای ۳۰ ثانیه دهان خود را با محلول آب نمک بشویید و مطمئن شوید که این محلول به منطقه درد نیز رسیده باشد. این روش را هر ۱۵ دقیقه یک‌بار تکرار کنید تا تأثیرش دیده شود.

یخ

آخرین روش درمانی، مربوط به سریع‌ترین راهکاری است که می‌تواند دندان درد ناشی از التهاب حاد را از بین ببرد. یخ را به صورت کمپرس روی گونه خود قرار دهید و چند دقیقه نگه دارید، این منطقه مربوط به دندانی است که درد دارد. البته ناگفته نماند که روش خانگی یخ، یک درمان موقت است.

اکنون با روش‌های متعدد و سریع برای درمان خانگی دندان درد آشنا شده‌اید. ولی توصیه می‌شود قبل از هر اقدامی با پزشک خود مشورت کنید تا با یافتن علت، شما را راهنمایی کند. درد‌های شدید دندان نیاز به مصرف آنتی بیوتیک دارد و باید تنها با تجویز پزشک انجام شود.