این روز‌ها کافی است در سطح شهر قدم بزنید تا از نزدیک شاهد جولان انواع بطری‌های نوشابه و آب معدنی، ظرف‌های غذا، لیوان‌ها، پاکت‌های آبمیوه در جوب‌های شهر باشید. جوب‌هایی که به جای آب، پناهگاه زباله شده است.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

متاسفانه وقتی در سطح شهر قدم می زنید نقاطی را مشاهده می‌کنیم که بو‌های بدی درآن جا می‌آیند، که تعدادشان اندک هم نیست (البته در خیابان‌های فرعی بسیارزیاد‌تر از خیابان‌های اصلی است) وقتی به دنبال منشاء این بو‌ها می‌گردیم، متوجه خواهیم شد که این بو‌ها از جوب‌ها می‌آید.

 

در خیلی از مواقع شاهد آن هستیم که شهروندان اگر زباله‌ای در دست داشته باشند و در نزدیکی خود سطل زباله‌ای مشاهده نکنند، بی درنگ آشغال‌های خود را بروی زمین ریخته و بدون توجه به عواقب آن راه خود را در پیش می‌گیرند.

عدم فرهنگسازی در کنار نبود سطل زباله

البته این موضوع درست است که از یک سو به دلیل فقدان فرهنگسازی است؛ درحقیقت رهاکردن زباله در کانال‌ها و جوی‌های آب علاوه بر اینکه یکی از عادت‌های غلط در بین برخی از شهروندان به شمار می‌رود که هیچ اقدامی برای فرهنگسازی و رفع آن از سوی مردم و مسئولان صورت نگرفته است، ولی از یک سو منشا اصلی آن، نبود سطل زباله کافی در سطح شهر یا مکانیزه شدن آن است.

اگرچه شهرداری‌ها به عنوان یکی از ارکان خدمات رسانی و پر اهمیت در حوزه‌های مختلفی مانند آموزش، بهداشت محیط، حمل و نقل عمومی، سامان دهی امور شهری و سایر امور مرتبط به شهروندان هر جامعه مطرح هستند و نقش پر رنگی در مسایل اجتماعی ایفا می‌کنند، اما در همین راستا رسیدگی به وضعیت بهداشت سطح شهر، معابر، کانال‌های آب شهری، جمع آوری زباله و سایر موارد از انتظارات مردم از شهرداری‌ها است که باید این امر را در اولویت خود قرار دهد.

درواقع بیشترین علت سرریز شدن آب جوی‌ها به معابر و پیاده رو‌ها گرفتگی آن‌ها در اثر تجمع زباله در محل‌هایی مانند زیر پل‌ها است که جلوی جاری شدن روان آب سطحی را می‌گیر و این امر جای بسی تامل دارد.

در این رابطه بار‌ها اعضای شورای شهر نیز تذکراتی دادند، ولی راه به جایی نرفته است. به طور مثال در این رابطه حتی در خصوص روش مدرن جمع آوری زباله موضوعاتی مطرح شده است.

حسن خلیل آبادی با بیان اینکه متأسفانه هنوز شهرداری تهران به روش عقب مانده و سنتی نسبت به جمع آوری زباله‌ها اقدام می‌کند، گفت: روزانه حدود ۷ هزار تن زباله‌های مختلف از سطح شهر تهران جمع آوری می‌شود که کاملاً روش جمع آوری، دپو و امحای آن سنتی است.

وی با بیان اینکه حالا در جهان از تکنولوژی‌های روز و روش‌های نوین برای بازیافت پسماند خود استفاده می‌کنند، اظهارکرد: متأسفانه با وجود آنکه سال هاست روش خاک کردن زباله‌ها منسوخ شده است، اما در شهرداری تهران این روش هنوز به کار گرفته می‌شود.

خلیل آبادی اظهارکرد: بر اساس برنامه سوم توسعه شهرداری تهران مسئولان سازمان پسماند می‌بایست طی سال‌های آینده با اتکا به روش‌های نوین امحای زباله نسبت به بازیافت آن‌ها اقدام نمایند.

اما با تمام این تفاسیر وضعیت فعلی جوب‌های شهر نشان از عدم کارایی شهرداری و سهل انگاری ان در این زمینه است.

این در حالی است که حفظ و ارتقای سطح سلامت امری حیاتی و مهم است که انباشت زباله‌ها در معابر و جوی‌های شهر، علاوه بر ایجاد بوی نامطبوع و گسترش میکروب‌ها در سطح شهر، چهره شهر را نیز زشت و نازیبا می‌کند.

بنابراین باید مدیران شهری این موضوع را مدنظر قرار داده و بدانند برای بهبود وضعیت در این امر در کنار فرهنگسازی باید افزایش سطل زباله و ساماندهی جوب‌های خیابان‌ها مدنظر قرار گیرد.

امید است شاهد احقاق حقوق عامه و رفع و کاهش مشکلات مردم در این زمینه باشیم.