مرز مهران و استان ایلام این روزها میزبان خیل عظیم زائران حسینی است که از مناطق دور و نزدیک کشور خود را به نزدیک‌ترین گذرگاه زمینی به کربلای معلی رسانده‌اند و شوق زیارت حسین(ع) در سر دارند.

یک روز با زائران اربعین از ایلام تا مهران
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

انبوه جمعیت زائران حسینی امسال زودتر و بیشتر از سال‌های گذشته خود را به مرز مهران رسانده و صحنه‌های بسیار دیدنی از عشق به اباعبدالله(ع) را خلق کردند.
در این روزها رکورد تردد زائران اربعین از مرز مهران هر روز شکسته می‌شود بطوریکه تنها در یک شبانه روز (پنجشنبه ۱۸ ام مهرماه) ۲۸۶ هزار زائر از این مرز تردد کردند که در این زمان از سال و ۱۰ روز مانده به اربعین بی‌سابقه است.ازدحام غیرمنتظره جمعیت زائران باعث ایجاد ترافیک در جاده‌ها و معطلی زائران شد و مشکلاتی از جمله کندی حرکت در مرز مهران و کمبود آب را به همراه داشت اما همه اینها اندکی از شور و شوق زائران نکاست.
خبرنگار ایرنا با انبوه جمعیت زائران حسینی از مسیر ایلام تا پایانه مرزی مهران همراه شده و حاشیه‌هایی از متن اینهمه شور و شعور حسینی را به نگارش درآورده است که در زیر می‌آید:
داخل شهر ایلام خبری از هیاهوی زائران نیست اما جاده‌ها مملو از اتوبوس و خودروهای شخصی زائران است که با نصب پرچم و شعارهای اربعینی متمایز هستند.

در مسیر ایلام مهران، تعدادی از زائران در کنار جاده مشغول خوردن صبحانه هستند و تعدادی نیز شب را با برپا کردن چادر گذرانده اند.

 امسال موکب‌ها در ورودی شهرها و پایانه مرزی مهران متمرکز شده است و هیچ موکبی در مسیر دیده نمی‌شود.

کبابی‌های روستای مهدی‌آباد در مسیر ایلام - صالح آباد مملو از جمعیت است و اتوبوس‌ها و خودروهای زیادی در کنار کبابی‌ها پارک شده است.

خودروهای بسیاری با شماره پلاک‌های ناآشنا دیده می‌شود و بر روی تعدادی از آنها ویلچر، کالسکه و حتی گاری قرار داده شده است.

در مقاطعی از مسیر عملیات راهسازی توسط ماشین‌آلات سنگین در حال انجام است و تونل دوم راه کربلا که پیچ بسیار بزرگ و خطرناکی را حذف می‌کند نیز در حال احداث است.

مسیر ایلام - مهران در حالت عادی محل تردد اتوبوس‌های درون شهری نیست اما هم‌اکنون مملو از اتوبوس‌های شرکت‌های مسافربری استان‌های مختلف کشور است که زائران را به پایانه برکت منتقل می‌کنند.

در مسیر ایلام - مهران زائرانی دیده می‌شوند که به صورت پیاده در حال حرکت هستند و پرچم‌های سیاه و قرمز با شعارهای عاشورایی در دست دارند.

تعدادی از زائران در کنار مسیر پیاده شده و از طبیعت زیبای مسیر عکسبرداری می‌کنند.

با توجه به اینکه موج بازگشت زائران هنوز آغاز نشده است بیشتر اتوبوس‌ها در مسیر برگشت خالی هستند.

سال گذشته در چندین مرحله در ایست و بازرسی‌های ایجاد شده مدارک زائران کنترل شده و زائران غیرمجاز که روادید همراه نداشتند بازگشت داده می‌شدند اما امسال با توجه به حذف روادید سفر به عراق ایست و بازرسی در مسیر دیده نمی‌شود.

مسیر کوتاهی از جاده ایلام - مهران تا محدوده بانروشان باریک و دارای پیچ و خم است اما مابقی مسیر جز در مقاطعی که پل یا تونل در دست احداث است چهار بانده و با خط کشی و علائم راهنمایی مناسب است.

مطابق معمول سال‌های قبل تردد در محدوده پل کنجانچم همچنان با مشکل مواجه است و در سه پل احداث شده بر روی رودخانه کنجانچم تردد به کندی صورت می‌گیرد.

رفع مشکل ترافیکی در این مسیر نیازمند احداث پل جدید بر روی رودخانه است که توسط قرارگاه خاتم در حال انجام است اما بدلیل سختی کار و هزینه بسیار بالا پیشرفت اندکی دارد.

سال‌های گذشته یک دهنه پل به صورت موقت برای رفع مشکل ترافیکی این محدوده توسط سپاه احداث شده بود که در سیل فروردین امسال تخریب شد.

زائران در کنار رودخانه کنجانچم برای لحظاتی اتراق کرده و بچه‌ها مشغول آب بازی هستند.

تعدادی از زائران خودروهای خود را در پارکینگ بزرگ اربعین نرسیده به شهر مهران پارک کرده و منتظر سوار شدن به اتوبوس برای رفتن به پایانه مرزی مهران هستند و خودروهای شخصی و تاکسی‌ها نیز برای سوار کردن مسافران صف کشیده‌اند.

مسیر ورودی به شهر مهران توسط پلیس و با نیوجرسی بسته شده است و خودروها به کمربندی شرقی مهران که مسیر تردد به پایانه برکت است، هدایت می‌شوند.

قرار بود کمربندی غربی شهر مهران به منظور جداسازی مسیر رفت و برگشت زائران به پایانه برکت راه‌اندازی شود اما رفت و برگشت از همان کمربندی شرقی انجام می‌شود.

در نزدیکی شهر مهران افرادی در کنار مسیر پلاکارد به دست زائران را به سمت پارکینگ‌ها هدایت می‌کنند و بنرهایی هم برای رهنمایی زائران به سمت استخر و حمام نمره نصب شده است.

خودروهای زیادی با شماره‌های مختلف در خیابان‌های اصلی و فرعی شهر مهران پارک شده است که تعدادی از آنها به صورت غیرمجاز پارک شده و توسط پلیس جمع‌آوری می‌شوند.

تمام مسیرها به سمت پل زائر و پایانه مرزی مهران مسدود شده است و جز از سمت پایانه برکت و بوسیله اتوبوس امکان تردد به مرز وجود ندارد.

پایانه برکت بر خلاف روزهای قبل مملو از اتوبوس و مسافر است و حرکت اتوبوس‌های برون شهری آغاز شده است.

بر خلاف روزهای گذشته که کامیون‌های موکب‌داران برای خروج از مرز ازدحام کرده بودند این کامیون‌ها در ورودی پایانه مرزی مهران دیده نمی‌شوند.

اتوبوس‌ها نرسیده به پایانه مرزی مهران بدلیل ازدحام جمعیت امکان جلو رفتن ندارند و زائران ناچار هستند مسیری را تا رسیدن به پایانه و خروج از گیت‌ها پیاده‌روی کنند.

صف طولانی از زائران در حال پیاده‌روی هستند و بیشتر آنها کفش راحت بپا دارند و بر خلاف سال‌های قبل که ساک‌های سنگین حمل می‌کردند بیشتر کوله‌پشتی بر دوش دارند.

موکب‌ها در ورودی پایانه مستقر شده و علاوه بر پذیرایی خدمات مختلف و متنوعی از جمله خیاطی، واکس و ماساژ به زائران ارائه می‌دهند و استراحتگاه برای خواهران و برادران در نظر گرفته‌اند.

در هوای بسیار گرم و حدود ۴۰ درجه سانتیگرادی مرز مهران، افرادی با در دست داشتن مه پاش، زائران را خنک می کنند.

باجه‌هایی نیز برای فروش سیمکارت عراقی و دینار به چشم می‌خورد.

در ورودی گیت‌های پایانه مرزی مهران با بلندگو از خواهران و برادران خواسته می‌شود از جهت‌های مختلف وارد شوند و صفحه اول گذرنامه را به دست داشته باشند.

باجه‌های سیار خودپرداز بانک‌های مختلف نیز در محوطه پایانه مستقر شده است.

نظم و ترتیب خوبی در پایانه مشاهده می‌شود و در طی این سفر هیچ مشکلی در ورود یا خروج زائران دیده نشد.

زائران در زمان ورود به پایانه در زیر سایه‌بان‌های ایجاد شده مقداری استراحت کرده و سپس راهی کربلای معلی می‌شوند.

افراد محلی با گاری‌های بزرگی که بر روی آنها موکت و بالشت گذاشته‌اند زائران خسته و سالمند را با گرفتن مقدار اندکی کرایه جابجا می‌کنند.

زائران حسین(ع) خسته از پیمودن راهی طولانی و پرخطر و با وجود مشکلات و کمبودها هنوز هم شوق زیارت در جانشان موج می‌زند و پایانه مرزی مهران را به سمت عتبات عالیات ترک می‌کنند.

به گزارش ایرنا، مراجعه انبوه زائران اربعین حسینی به مرز مهران آنهم پیش از موعد نسبت به سال‌های گذشته علاوه بر ازدحام در پایانه مرزی، باعث ترافیک شدید و کندی حرکت در جاده‌های استان ایلام شده است.

در فاصله  ۱۰ روز مانده به اربعین حسینی ترافیک در جاده‌های ایلام به حدی سنگین و طولانی است که مدت زمان پیمودن مسیر به چند برابر روزهای عادی به ویژه در ساعت‌های ابتدایی و انتهایی روز افزایش یافته است.

تنها در شبانه روز گذشته ۲۹۰ هزار زائر از مرز مهران تردد کردند.یک میلیون نفر زائر اربعین از ابتدای ماه صفر تاکنون از مرز مهران تردد کردند.