گزارشی جدید حاکی از آن است که ویزای حداقل ۲۰ دانشجوی ایرانی به آمریکا لغو شده است. طبق آمار وزارت امور خارجه تعداد ویزاهای اعطایی به دانشجویان ایرانی تقریبا نصف شده است.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به نقل از ان بی سی،  همچنان دانشجویان ایرانی که در آمریکا تحصیل می کنند با مشکل ویزا روبرو هستند. در ماه سپتامبر  مشخص شد آمریکا بدون اطلاع قبلی ویزای ۱۲ دانشجوی ایرانی را لغو کرده است. این دانشجویان قرار بود در برنامه های تحصیلات تکمیلی در رشته های مهندسی و علوم  رایانشی شرکت کنند.

این درحالی بود که وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد هیچ تغییری در سیاست های مربوط به ویزان دانشجویی این کشور انجام نداده است. مقامات آموزش عالی این کشور نیز اعلام کردند مشکلات مربوط به ویزا در فصل پاییز برای صدها هزار دانشجوی بین المللی که در دانشگاه ها و کالج های آمریکایی تحصیل می کنند، به وجود می آید.

اکنون شبکه خبری ان بی سی در گزارشی تحلیلی به این موضوع پرداخته است. این شبکه خبری تاکنون با ۲۰ دانشجوی ایرانی تماس گرفته که طی ماه سپتامبر از پرواز به سمت آمریکا منع شده اند. این درحالی است که همه آنها فرایند های اداری لازم برای دریافت ویزا را انجام داده بودند.

این دانشجویان در دانشگاههای صنعتی شریف و تهران تحصیل کرده اند . همچنین آنها قرار بوده در دانشگاه های استنفورد، نورث وسترن، دانشگاه کالیفرنیا و غیره در آمریکا تحصیلات خود را ادامه دهند.

این ۲۰ نفر، نماینده انبوهی از  دانشجویانی هستند که ویزای آنها لغو شده و در حقیقت قربانیان سختگیری های دولت ترامپ علیه ایران شده اند.

در سال ۲۰۱۸ میلادی دونالد ترامپ  ممنوعیت جدیدی برای مسافران ایرانی به آمریکا وضع کرد و از سوی دیگر از برجام خارج شد. این امور روابط دو کشور را بیش از پیش تیره و تار کرد. البته به طور معمول دانشجویان مشمول ممنوعیت سفر نمی شوند. اما سیاست های سختگیرانه تر  سبب شد صدور ویزا برای مسافران ایرانی کاهش یابد.

طبق آمار وزارت امور خارجه آمریکا تعداد ویزاهای دانشجویان ایرانی طی ۲ سال تقریبا نصف شده و از  ۳۱۳۹ مورد در ۲۰۱۶ به ۱۶۴۳ ویزا در ۲۰۱۸ میلادی رسیده است.

از سوی دیگر سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا هرگونه تغییر سیاست درباره صدور ویزا برای دانشجویان ایرانی را رد کرد.