جنگنده اف-۱۴ هواپیمایی دو موتوره، بال متغیر و دو سرنشینه است که به منظور حمله، رهگیری و نابودی جنگنده های دشمن به صورت بیست و چهار ساعته و در هر وضعیت جوی و اقلیمی طراحی گشته است و قادر به انجام عملیات از روی ناو هواپیمابر نیز است.

اف14 یک جنگنده بی نظیر + اولین عکس هنگام ورود به ایران
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:
به گزارش اقتصاد نیوز، اف-14 قادر است به طور همزمان بیست و چهار هدف را به وسیله سیستم های راداری پیشرفته خود شناسایی کرده و به وسیله موشک فوق پیشرفته فینیکس- که بر روی هیچ جنگنده دیگری قابل نصب نمی باشد- شش فروند از آنان را نابود نماید.

این هواپیما از ۱۹۷۴ تا ۲۰۰۶ در نیروی دریایی ایالات متحده به عنوان جنگنده برتری هوایی دریایی، جنگنده رهگیری دفاعی و سکوی شناسایی تاکتیکی خدمت کرده است. این هواپیما بعد از اینکه مجهز به سیستم هدف گیری مادون قرمز در شب (LANTIRN) و سیستم پرواز سطح پائین گردید حملات موشکی دقیقتری را انجام داد.

اف-۱۴ تام‌کت در سال ۱۹۷۲ به عنوان جایگزین هواپیمای اف-۴ فانتوم ۲ به خدمت نیروی دریایی ایالات متحده در آمد. و بعدها که آمریکا با حکومت محمدرضا پهلوی رابطه خوبی داشت در سال ۱۹۷۶ به ایران صادر شد.زمان تحویل و  ورود این هواپیما ها به ایران جشن بزرگی به این منظور بر پا شد.

جشن ورود اف چهارده به ایران