سرماخوردگی و آنفولانزا از رایج ترین بیماری ها در فصل پاییز و زمستان است که در صورت عدم پیشگیری و درمان به موقع می توانند خطراتی را برای بدن به همراه داشته باشد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

با فرا رسیدن فصل سرما و آنفلوآنزا، توصیه‌های مهمی از جمله شست‌وشوی مرتب دست‌ها و خودداری از تماس با افراد مبتلا، بسیار گفته و شنیده می‌شود و در عین حال اقدامات دیگری نیز برای پیشگیری از ابتلا به ویروس آنفلوآنزا موثر هستند.

از اول مهر ماه امسال تاکنون 847 فرد مشکوک به آنفلوانزای نوع A در اصفهان بستری شدند که بیماری 68 نفر قطعی شده، 10 نفر در این زمینه جان باختند و پیش‌بینی می‌شود موج بیماری تا چند روز آینده کاهش یابد.

متخصصان مهم‌ترین امر را در پیشگیری از آنفلوآنزا بهداشت دست‌ها می‌دانند و شست‌وشوی مرتب دست‌ها و استفاده از لوازم ضدعفونی‌کننده برای تمیز کردن دست‌ها را به افراد توصیه می‌کنند.

افراد در معرض آنفلوآنزا

بیماری‌هایی، چون قلبی، ریوی، کلیوی، دیابت، آسم، بارداری و کهنسالی امکان مبتلا شدن افراد به آنفلوآنزا را افزایش می‌دهند. همچنین کودکان به علت سیستم دفاعی ضعیف بیشتر به این بیماری مبتلا می‌شوند. چون این ویروس از طریق تنفسی انتقال می‌یابد در مکان‌های عمومی امکان انتقال آن بیشتر است. آلودگی از انسان به انسان است نه از پرندگان به انسان یا از تخم‌مرغ به انسان.

علائم بیماری

علائم بیماری می‌تواند خفیف یا شدید باشد. تب و لرز، سردرد، درد‌های عضلانی از جمله کمردرد، خستگی، سرفه (که ممکن است با خلط همراه باشد)، گلودرد، ایجاد زخم‌هایی داخل دهان-بینی-روی سطح پوست، خشونت صدا، (استفراغ و حالت تهوع)، گلودرد خارش بدن کوفتگی از علایم شایع بیماری هستند.

این علائم معمولاً دو روز پس از مواجهه با ویروس بروز می‌کنند و معمولاً  کمتر از یک هفته باقی می‌مانند. با این حال سرفه کردن ممکن است بیش از دو هفته مشاهده شود. آنفلوآنزا در تمام سنین به غیر از دوران شیرخوارگی دیده می‌شود. حالت تهوع و استفراغ ممکن است در کودکان مشاهده شود، اما در بزرگسالان متداول نیست. شیوع ناگهانی انواع مختلف آنفلوآنزا تقریباً هر زمستان رخ می‌دهد و شدت آن‌ها متفاوت است. علایم مشابه سرماخوردگی به همراه درد عضلانی و بی حالی در حدی که بیمار توان بیرون آمدن از تخت را ندارد از علایم آنفلوآنزا از دیگر بیماری‌های تنفسی عفونی است.

علل بیماری

 این ویروس‌ها معمولاً از طریق هوا یا عطسه گسترش می‌یابند و باور بر این است که این روش در فواصل نسبتاً کوتاه رخ می‌دهد. همچنین توسط تماس با سطوح آلوده به ویروس و سپس تماس دست با چشم یا دهان نیز ممکن است منتقل شود. همچنین فرد پیش یا در طی مدت زمانی که بیمار است می‌تواند سبب آلوده شدن دیگران شود.

عوارض بیماری

هرچند دوره معمولی بیماری ۳ تا ۴ روز است، اما چون در جریان آنفلوآنزا میکروب‌های دیگری به بدن حمله می‌کنند از این رو سبب پیدایش عفونت‌های ثانوی به خصوص در دستگاه تنفس هم می‌گردند و این بدان معنا است که آنفلوآنزا مقاومت بدن را کم کرده و آن را برای دچار شدن به بیماری‌های دیگر آماده می‌سازد. به کار بردن ماسک، گندزدایی هوای اتاق بیماران و جدا کردن سریع مبتلایان از افراد سالم تا حدی مانع شیوع آنفلوآنزا می‌شود.

اگر سریع‌تر این بیماری در بدن درمان نشود، سریع دستگاه تنفسی شش، کبد را از کار می‌اندازد.

پیشگیری و درمان

شستن مکرر دستان سبب کاهش خطر عفونت می‌شود، زیرا ویروس توسط صابون غیرفعال می‌شود. استفاده از ماسک نیز مفید است. به جز رعایت اصول بهداشتی یکی از مهم‌ترین توصیه‌های پزشکان در مورد پیشگیری از ابتلا به این ویروس تزریق واکسن است. بسیاری از واکسن‌ها تأثیر دوره‌ای دارند، زیرا این ویروس تغییراتی در ساختار آنتی‌ژنی خود که ممکن است به صورت خفیف یا شدید باشد ایجاد می‌کنند.

گوشی‌های همراه و تبلت‌های خود را ضدعفونی کنید

 شما به طور مرتب در تماس با گوشی‌ همراه، تبلت‌، رایانه‌ خود و سایر سطوح مشابه هستید. این امر به جابه‌جایی میکروب‌ها در اطراف کمک می‌کند. می‌توانید از دستمال‌های الکلی ضدعفونی‌کننده برای تمیز کردن این سطوح استفاده کنید. فراموش نکنید که این وسایل به ویژه تلفن همراه خود را روزی یک بار تمیز و ضدعفونی کنید.

توصیه‌های مهم برای پیشگیری از شیوع آنفلوآنزا

*شست‌وشوی مکرر دست‌ها با آب و صابون

* خودداری از دست زدن به بینی و چشم‌ها

*پوشاندن دهان و بینی با دستمال کاغذی هنگام سرفه و عطسه

* انداختن دستمال کاغذی‌های استفاده شده در سطل زباله

* رعایت فاصله حداقل یک متری از دیگران و عدم حضور در اماکن عمومی در هنگام بیماری

* خودداری از دست دادن و روبوسی با دیگران در هنگام بیماری و استراحت

درمان‌های خانگی برای خلاصی از شر ویروس آنفلوانزا

همزمان با سردتر شدن هوا و شیوع بیماری‌های سرماخوردگی و آنفلوآنزا مصرف خوراکی‌های دارای خواص آنتی‌باکتریال برای کمک به درمان هرچه سریع‌تر توصیه می‌شود.

از جمله خوراکی‌هایی که برای مقابله با سرماخوردگی و آنفلوآنزا مناسب است می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

سوپ مرغ: با مصرف این غذا می‌توان بخشی از نیاز بدن به مایعات را برای مقابله با ویروس‌ها تامین کرد. سوپ مرغ به کاهش التهاب تحریک کننده‌ علائم این دو بیماری کمک می‌کند.

ویتامین C : مرکبات حاوی مقدار قابل توجهی از ویتامین C است که سیستم ایمنی را تقویت می‌کند. این ویتامین آنتی‌اکسیدان به حساب می‌آید که مصرف روزانه آن برای برخورداری از سیستم ایمنی سالم توصیه می‌شود. می‌توان ویتامین C مورد نیاز بدن را با مصرف انواع مرکبات، کلم بروکلی، گوجه فرنگی، سیب‌زمینی شیرین و مکمل‌های این ویتامین تامین کرد.

سیر و پیاز: سیر و پیاز تاثیر بسزایی در مقابله با سرماخوردگی دارند. این دو ماده خوراکی ویروس را از بین برده و بدن را از مواد سمی پاک می‌سازند.

عسل: عسل یکی از بهترین گزینه‌های درمانی برای گلودرد است. عسل ترکیب ضدعفونی کننده طبیعی به حساب می‌آید. این ماده خوراکی سطح گلو را پوشانده و یکی از بهترین خوراکی‌ها برای مقابله با سرماخوردگی و گلودرد است.

گوجه فرنگی: برای افرادی که رژیم غذایی گیاه‌خواری دارند سوپ گوجه جایگزین مناسبی برای سوپ مرغ است. گوجه فرنگی حاوی آنتی‌اکسیدان لیکوپن است و لیکوپن با عدم توازن رادیکال‌های آزاد ناشی از عفونت مقابله می‌کند.

آویشن و عسل

آویشن حاوی یک رایحه‌ی بی‌نظیر است که فرح‌انگیز است و همچنین به عنوان یک ضدعفونی‌ کننده و خلت آور عمل می‌کند. آویشن می‌تواند به شما کمک کند عملکرد دستگاه تنفسی‌تان بهتر شود، باکتری‌ها را محدود کند، و مخاط را روان و شل کند. ۱ قاشق چایخوری برگ آویشن خشک شده را با یک فنجان آب جوش و کمی عسل مخلوط کنید و به آرامی از آن بنوشید.

جوشانده‌های گیاهی

 مصرف برخی جوشانده های گیاهی هم می تواند علاوه بر اثرات ذکرشده خواص درمانی خاص داشته باشد. به عنوان مثال جوشانده نعناع یا پونه و یا عصاره رزماری عوارض تنفسی به ویژه سرفه را کاهش می دهد و جوشانده گل گاوزبان در کاهش تب موثر است. چای زنجبیل به علت طبع گرم و خاصیت ضدمیکروبی آن اثر مطلوبی دارد.

استفاده از بخور اکالیپتوس

درمان با استفاده از بخار اکالیپتوس می‌تواند سبب کاهش گرفتگی بینی و حتی سرفه شود. برای این کار کافی است ۵ الی ۱۰ قطره از عصاره و یا روغن اکالیپتوس را درون یک ظرف محتوی آب جوش بریزید و اجازه دهید تا قطرات اکالیپتوس یک دقیقه در آن جوش بخورند و سپس با احتیاط ظرف آب جوش را روی زمین گذاشته و با استفاده از یک حوله صورت خود را روی آن بگیرد و چند دقیقه‌ای با بینی زیر آن نفس بکشید. این کار علاوه بر مزایای درمانی که دارید، می‌تواند شدت سرفه و گرفتگی بینی را کم کند. همچنین این کار سینوس‌های شما را نیز فعال‌تر می‌کند.