یک متخصص تغذیه ضمن اشاره به سود بالای شرکت‌های تجاری حوزه لاغری و زیبایی در داخل و خارج از کشور و هشدار درباره تبلیغات کاذب و دروغین در این حوزه، ‌در عین حال بر اهمیت برنامه‌ریزی تغذیه‌ای برای ۱۰۰۰ روز اول زندگی نوزادان و کودکان تاکید کرد.

اهمیت برنامه‌ریزی تغذیه‌ای در ۱۰۰۰ روز اول زندگی
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

دکتر ضیاالدین مظهری در گفت‌وگو با ایسنا ، با اشاره به راهکارهایی جهت پیشگیری از بروز چاقی و اضافه وزن، با تاکید بر اهمیت برنامه‌ریزی تغذیه‌ای برای ۱۰۰۰ روز اول زندگی، اظهار کرد: برنامه‌ریزی تغذیه‌ای برای ۱۰۰۰ روز اول زندگی که ۲۷۰ روز آن در دوره بارداری است، اهمیت زیادی دارد؛ به عبارت دیگر نوع تغذیه در سال‌های اول و دوم زندگی نقش تعیین کننده‌ای در سلامت افراد در سنین بزرگسالی ایفا می‌کند.

وی با اشاره به گردش مالی بسیار بالای تبلیغات و شرکت‌های تجاری حوزه چاقی و زیبایی، عنوان کرد: این بازار یکی از سودآورترین بازارهای جهانی است، ‌ لذا تبلیغات کاذب و دروغین این شرکت‌ها  تمام تلاش‌ها و فعالیت‌های آگاه سازی و ایجاد فرهنگ صحیح تغذیه سالم را تحت الشعاع قرار داده و بی‌اثر کرده و سلامت جامعه را به خطر می‌اندازد.

وی با بیان اینکه تبلیغات نادرست غذایی و زیبایی مردم را به سمت باورهای غلط سوق می‌دهد، گفت: راه‌های زیادی برای پیشگیری از بروز چاقی و اضافه وزن وجود دارد که تغذیه سالم از ابتدای تولد و یا حتی پیش از تولد از مهمترین‌هاست. با این حال اکثر مردم این اصول را رعایت نکرده و به جای پیشگیری به موقع، ‌ به دنبال تبلیغات دروغین لاغری و محصولات تجاری گران‌بها و زیان‌آور جهت درمان و جلوگیری از چاقی هستند.

مظهری با بیان اینکه قدرت بالای شرکت‌های تجاری حوزه زیبایی، تحقیقات و برنامه‌ریزی‌های دانشگاهی را تحت تاثیر قرار می‌دهد، ‌افزود: تغذیه یکی از اساسی‌ترین فاکتورهای پیشگیری در بزنگاه‌های زندگی است که قبل از بارداری، دوران بارداری و سال اول و دوم زندگی از موثرترین زمان‌هاست.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران با تاکید بر اهمیت نقش دانش‌آموختگان رشته تغذیه در اصلاح سبک زندگی و پیشگیری از بروز چاقی در سطح جامعه، اظهار کرد:  با ترویج فرهنگ و سبک تغذیه سالم می‌توان به سهولت از بروز چاقی و بیماری‌های ناشی از آن در سطح جامعه پیشگیری کرد؛ این درحالیست که متاسفانه کمپانی‌های بزرگ تجاری مباحث را به جای پیشگیری به سمت تشخیص و درمان پیش می‌برند تا از طریق فروش دستگاه‌ها و داروهای مرتبط با زیبایی و لاغری بر ثروت و قدرت خود بیفزایند؛ درحالیکه با ترویج فرهنگ پیشگیری می‌توان با کم‌ترین داده بهترین خروجی را از نظر حفظ سلامتی و توانمندی جامعه کسب کرد.

وی با بیان اینکه متاسفانه وزارت بهداشت نیز به عنوان متولی سلامت در جامعه توجه لازم را به امر پیشگیری ندارد، اظهار کرد: اگر یک هزارم هزینه و بودجه تشخیص و درمان را به امر پیشگیری و ارتقای سواد سلامت جامعه اختصاص می‌دادیم، وضعیت  سلامت جامعه اینگونه نبود.

وی چاقی را مادر بسیاری از بیماری‌ها دانست و گفت: چاقی به طور خزنده پیش رفته و زمینه‌ساز بسیاری از بیماری‌های غیرواگیر است، تا جاییکه ۸۰ درصد هزینه‌های درمان نیز در این حوزه  به بیماری‌های غیرواگیر اختصاص می‌یابد.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی با بیان اینکه تاکید و تمرکز رشته تغذیه بر پیشگیری است نه درمان، اظهار کرد: با ترویج فرهنگ پیشگیری و خودمراقبتی می‌توان ضمن جلوگیری از هدررفت میلیاردها دلار برای واردات دارو و ابزار لاغری، از بروز بسیاری از بیماری ها نیز پیشگیری کرد.

این عضو هیات علمی دانشگاه با تاکید بر اصلاح سبک زندگی و تغذیه سالم برای پیشگیری از بروز بیماری، اظهار کرد: رعایت تناسب در خوردن یعنی رعایت تناسب در میزان و نوع غذا با جنس، سن و وضعیت فیزیولوژیک فرد؛ تعادل در دریافت غذا یعنی دریافت ریزمغذی‌ها و درشت مغذی‌ها در حد نیاز فرد و سوم رعایت تنوع در تغذیه، سه اصل طلایی تغذیه است که در کنار فعالیت بدنی مناسب، به ارتقای سلامت فرد منجر می‌شود.

مظهری در خاتمه با بیان اینکه سکه سلامتی دو رو دارد که یکی تغذیه متناسب، متعادل و متنوع و دیگری فعالیت بدنی متناسب با جنس، سن و وضعیت فیزیولوژیکی است، عنوان کرد: این اصول باید از  کودکی رعایت شود. یکی از مسایلی که در این زمینه مورد توجه قرار نمی‌گیرد سبک زندگی غلط در برخی خانواده‌هاست که باعث نابودی ساعت بیولوژیکی کودکان شده و در رشد آنان تاثیرگذار است. به عنوان نمونه بیدار بودن کودکان تا ساعات پایانی شب و تماشای تلویزیون نه تنها روند رشد آن‌ها را به تاخیر می‌اندازد بلکه یادگیری، یادآوری و جهش‌های فکری آن‌ها را نیز مختل می‌کند.