معاون بهداشت و درمان دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد گفت: حمایت همه‌جانبه از برنامه‌های تیم‌های بهداشتی درمانی در پاسخ به ویروس کرونا و هماهنگی بین بخشی بیشتری در سطح استان به‌خصوص گمرک، فرودگاه، اداره کل حج و زیارت و اداره کل گردشگری بایستی صورت بگیرد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

سید راشد جزایری ۱۲ بهمن‌ماه در کارگروه سلامت و امنیت غذایی چهارمحال‌وبختیاری، اظهار کرد: کرونا ویروس جدیدی است که از اواخر سال ‭۲۰۱۹‬ سال چینی از  فروشگاه غذاهای دریایی در شهر ووهان چین که همه اذعان دارند از این مکان این ویروس سرایت کرده، به کل دنیا منتشر شده است. 

وی با بیان اینکه انوع دیگر این ویروس، سارس و مرس است، افزود: در سال ‭۲۰۰۲‬، کرونا ویروس سارس، از خفاش به گربه چینی و آن‌گاه به انسان منتقل شد که ۱۰درصد کشندگی این بیماری ثبت شده است و در تابستان سال ‭۲۰۰۳‬ این ویروس به‌کلی ناپدید و در سال ‭۲۰۱۲‬ کرونا ویروس مرس سبب مرگ پیرمرد عربستانی شد و این کرونا ویروس مدت ۷ سال است که در بدن شترهای حاشیه خلیج فارس نهفته است.

معاون بهداشت و درمان دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد بیان کرد: آن‌چه که درباره این ویروس همگان باید بدانند این است که بیماری‌زایی این ویروس کم و قدرت انتقال آن بالا است. 

وی با بیان اینکه متاسفانه پیش‌بینی‌ها از ابتلا به این ویروس از تصاعد هندسی بالاتر است، اضافه کرد: آخرین آمار ابتلا به این ویروس تا ۱۲ بهمن‌ماه سال جاری، ‭۹۸۲۰‬ نفر مورد ابتلا در سراسر دنیا بوده که ‭۲۲۰‬ نفر مرگ‌ومیر به دنبال آورده است.

جزایری فوتی‌های ناشی از این بیماری را از سراسر دنیا فقط از کشور چین عنوان کرد و ادامه داد:  اقداماتی که در مرکز مدیریت هشدار آمریکا صورت گرفته شامل اعلام هشدار جهانی به پزشکان، تدوین دستورالعمل، ساخت کیت تشخیصی که فقط در اختیار کشور آمریکا است و در حال حاضر در اختیار کشور دیگری قرار داده نشده و غربالگری مسافران در فرودگاه‌ها است.

معاون بهداشت و درمان دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد با تاکید بر اینکه  در تاریخ ۳۱ ژانویه ‭۲۰۲۰‬ میلادی برابر با  ۱۱ بهمن ۹۸، اضطرار جهانی مبنی بر اینکه ۲۳ کشور درگیر این بیماری هستند اعلام شد، خاطرنشان کرد: اقدامات کشور ما شامل دستورالعمل تشخیص، مراقبت و درمان ویروس کرونا است که نخست در اختیار تمام دانشگاه‌های علوم پزشکی و آن‌گاه سازمان‌های تامین اجتماعی، گمرک، فرودگاه، سازمان حج و زیارت، هلال احمر، نیروهای مسلح، سازمان پزشکی و کمیسیون بهداشت و درمان سراسر کشور قرار گرفته است.

 وی در پایان برنامه عملکرد مراقبت مرزی در مرزهای ایران، ارتقای دانش شاغلین در مراکز جامع سلامت با برگزاری جلسات مختلف و آمادگی تیم‌های واکنش سریع در دانشگاه‌های علوم پزشکی را از اقدامات مهم کشوری و استانی در این حوزه برشمرد.