مدیر بخش‌بین‌المللی نمایشگاه کتاب تهران از آخرین تدارک‌های صورت پذیرفته برای میزبانی از کشورهای مختلف در این رویداد سخن گفت:

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

بخش بین‌الملل نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در سال‌های اخیر یکی از جذاب‌ترین و قابل توجه‌ترین بخش‌های این رویداد بزرگ فرهنگی در ایران بوده است. حضور پررنگ کشور چین در این رویداد در سال گذشته و اعلام حضور کشور ترکیه به عنوان میهمان ویژه در این رویداد در سال آینده نیز گواهی است بر قابل اعتنا بودن این بخش در میان مخاطبان غیرایرانی بازار کتاب ایران.

شیوا وکیل نسیان که امسال نخستین تجربه مدیریت در این بخش از نمایشگاه را تجربه می‌کند از فعالان حوزه نشر بین‌الملل طی سال‌های گذشته بوده است و در نمایشگاه‌های مختلف کتاب نمایندگی و مدیریه حضور ایران را بر عهده داشته است. با وی به بهانه این تجربه و تدارک دیده شده برای بخش بین‌الملل نمایشگاه طی سال آتی گفتگویی کوتاه داشتیم

خانم وکیل نسیان درباره میزان استقبال کشورهای مختلف و تقاضای آنها برای حضور در نمایشگاه تهران در سال آینده توضیحاتی بفرمایید. چند کشور از کدام قاره‌ها تقاضای حضور دارند و کدام کشورها برای نخستین بار این تقاضا را ارائه کرده‌اند؟

در خصوص استقبال کشورهای مختلف از نمایشگاه کتاب تهران، معیارها و شاخص‌های مختلفی مطرح است در سال‌های اخیر تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران در بخش بینالملل نمایشگاه و حوزه کتاب نیز تأثیرگذار بوده است. با این حال تدابیری اندیشیده شد تا شاهد تأثیرات حداقلی در این حوزه باشیم و با تمام توان و ظرفیت‌های موجود تلاش شد تا کشورها حضور پررنگ‌تری در این دوره داشته باشند. لذا از ظرفیت‌های موجود در سازمان‌ها و نهادهای مختلف از جمله وزارت امور خارجه و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی جهت معرفی و ثبت نام در سی و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بهره گرفته شد و در حال حاضر از کشورهای مختلفی تقاضا جهت حضور در نمایشگاه کتاب تهران داشته‌ایم. در این دوره از نمایشگاه علاوه بر کشورهایی که دوره‌های گذشته نیز حضور داشتند مانند آلمان، روسیه، اتریش، قطر، عمان، ژاپن، کره جنوبی و … با رایزنی‌های صورت گرفته کشورهایی همچون مالزی، گرجستان، واتیکان، آذربایجان و پاکستان برای اولین به منظور حضور در نمایشگاه کتاب تهران بار ثبت نام قطعی انجام داده‌اند و کشورهایی مانند قزاقستان، برزیل، ترکمنستان و الجزایر نیز برای حضور تقاضا داده‌اند که فعلاً روند ثبت نام آنها قطعی نشده است. به طور کلی با تلاش‌های همکارانم در بخش بین الملل، میزان استقبال رضایت‌بخش، امیدوارکننده و نشان دهنده توجه کشورهای مختلف به فرهنگ و ادب این مرز و بوم است.

تدارک امسال شما برای استقبال از میهمان ویژه یعنی کشور ترکیه چگونه است و برنامه‌های خاصی که ترکیه برای حضور در ایران اعلام کرده است را تشریح بفرمائید؟

برنامه‌های پیش بینی شده کشور ترکیه به عنوان مهمان ویژه نمایشگاه کتاب تهران اعلام شده است که به محض نهایی شدن در سایت نمایشگاه اطلاع رسانی خواهد شد. این کشور با شعار «ترکیه را بخوان» در این دوره از نمایشگاه حضور می‌یابد. با توجه به برنامه‌های اولیه به نظر می‌رسد که ترکیه حضور گسترده و قوی در این دوره خواهد داشت. علاوه بر برنامه‌های پیش بینی شده در داخل نمایشگاه، کشور مهمان ویژه برنامه‌هایی از قبیل هفته فیلم، اجرای موسیقی، نمایشگاه خوشنویسی و برنامه‌های جانبی متنوعی نیز تدارک دیده است. در خصوص حضور هیئت ترکی فعلاً لسیت قطعی اعلام نشده است، پیش بینی می‌شود با توجه به قرابت فرهنگی و همسایگی دو کشور شاهد حضور خوبی از طرف کشور ترکیه باشیم. در هفته آینده نیز هیئتی از این کشور برای امضای تفاهم نامه و هماهنگی امور مربوط به مهمان ویژه به تهران سفر خواهند داشت.

خانم وکیل نسیان از کشورهای مسلمان به ویژه حوزه مقاومت امسال نمایشگاه میهمان کدام کشورها خواهد بود؟

از کشورهای محور مقاومت پیش بینی می‌کنیم که کشورهای لبنان، یمن، عراق و سوریه در این بخش حضور داشته باشند.

۴- در بحث بورسیه‌ها امسال پذیرای چند میهمان از چند کشور خواهیم بود؟ آیا مقدور است نام آنها را معرفی کنید؟

همانطور که خدمتتان عرض کردم امسال تعامل بسیار خوبی با آژانس‌های ادبی فعال داخلی، ناشران فعال در حوزه بینالملل و سازمان‌های مختلف از جمله سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی داشتیم و از توانمندی و ظرفیت‌های فرهنگی آنها کمک گرفتیم. در بحث بورسیه‌ها علاوه بر انتشار فراخوان مربوط به بورسیه، از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی درخواست شد تا از طریق رایزنی‌های فرهنگیایران افراد واجد شرایط را به دبیرخانه بین الملل نمایشگاه کتاب تهران معرفی نمایند. بر اساس تعاملات صورت گرفته ۸۳ نفر به عنوان افراد واجد شرایط بورسیه و مهمان نمایشگاه معرفی شدند که از بین لیست معرفی شده، ۱۵ نفر از کشورهای مختلف انتخاب شدند که به محض هماهنگی‌های اولیه با مهمانان و اطمینان از حضور آنها در نمایشگاه، اسامی را اعلام خواهیم کرد.

تدارک شما برای بحث درآمدزایی بخش بین‌المللی نمایشگاه در سال جاری به چه صورتی است؟

بخش بین الملل نمایشگاه کتاب تهران با هدف تبادل فرهنگی بین کشورها فعالیت می‌کند ولی در کنار آن به بخش درآمد زایی نیز توجه دارد. در حال حاضر تلاش می‌شود تا جایی که امکان دارد در هزینه‌ها صرفه جویی و بر در آمدها افزود.

و به عنوان سوال پایانی درباره چهره‌های ویژه‌ای که امسال در نمایشگاه میزبان آنها خواهیم بود نیز توضیح بفرمایید.

از چهره‌های شاخصی که در این دوره از نمایشگاه حضور خواهند داشت افرادی هستند که به عنوان بورسیه نمایشگاه برگزیده شده اند که در بین آنها ناشران، نویسندگان، آژانس‌های ادبی و رؤسای نمایشگاه‌ها واتحادیه ناشران کشورهای مختلف و… حضور دارند. به احتمال قوی وزیر فرهنگ و گردشگری ترکیه در این دوره از نمایشگاه حضور می‌یابد. رایزنی‌هایی با رؤسای نمایشگاه الجزایر نیز جهت حضور درنمایشگاه کتاب تهران و امضای تبادل رایگان غرفه انجام گرفته است.