فصل دوم برنامه تلویزیونی «عصر جدید» از امروز روی آنتن شبکه سه سیما می رود اما تفاوت این برنامه با فصل اول آن در چه نکاتی است؟

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

یکی از گونه های برنامه سازی در اغلب کشورهای دنیا گونه مسابقه است. مسابقه هایی که عمدتا هدفی جز سرگرمی و القای آموزش‌های مورد نیاز در بخش‌های مهم را به مردم ندارند و هر کدام در بخش هایی می توانند جریان سرگرمی را در بین مخاطبان خود ایجاد کنند.

این روزها نیز رسانه ملی بیش از هر زمانی به سمت تولید مسابقه های مختلفی رفته است، مسابقه هایی که یکی از اصلی ترین گزینه های موجود در آن حضور مردم و مخاطبان است و اینکه سازندگان از حضور مردم و مشارکت آنها در برنامه سازی استفاده می کنند و در حضور مردم علاقه مند برنامه را ضبط می کنند. یکی از این مسابقه ها عصر جدید است که بخش راستی آزمایی آن قبل از شروع پخش فصل دو پخش شد و فصل دو این برنامه از ۱۷ و ۱۸ اسفندماه همزمان با میلاد حضرت علی (ع) در ساعت ۲۲:۳۰ از شبکه سه پخش می شود. همچنین این برنامه در ایام نوروز هر شب بعد از خبر شبانگاهی میزبان مخاطبان خواهد بود.

 

** توقف ضبط برنامه به دلیل شیوع ویروس کرونا

احسان علیخانی چندی پیش در فضای مجازی ویدئویی منتشر کرد و در آن به ضبط تنها ۶ قسمت از عصر جدید به دلیل شیوع بیماری کرونا اشاره کرده بود. همچنین وی بیان داشت: چهار قسمت از برنامه راستی آزمایی و تمام برنامه های اصلی که قرار است از ۱۷ اسفند پخش شود دی و بهمن ماه و قبل از شیوع ویروس کرونا ضبط شده است و ما به دلیل رعایت حال شما مخاطبین و تماشاچی هایی که قرار است روی این صندلی ها حاضر شوند مجبوریم ضبط برنامه را متوقف کنیم.

اما او در ادامه توضیحاتی مبنی برچگونگی پخش این برنامه ارائه کرد.

**تفاوت این فصل با فصل قبلی در چیست؟

در فصل جدید یک دکمه برای آغاز و پایان برنامه طراحی شده که در کنار دست مجری قرار دارد.اگر در زمانی که اجرا در حال انجام روی صحنه است، با پایان اجرا زمان رای دادن به پایان رسیده است و دیگر داور نمی تواند رای خود را ثبت کند.

همچنین یک دکمه طلایی دیگر نیز روی میز داوران و همچنین روی میز مجری به عنوان میزبان قرار داده شده که اگر برای شرکت کننده ای به صدا در بیاید به این معنی است که مستقیم به مرحله نیمه نهایی راه پیدا می کنند و دیگر در مرحله دوم با کسی رقابت نمی کنند. این زنگ برای هر داور فقط یکبار قابل استفاده است.

همچنین تلفنی نیز روی میز مجری قرار داده شده است که اگر همراهان نکته ای داشته باشند یا مربی با استدلال داوران مشکل جدی پیدا کنند، که آن استدلال برای مجری قانع کننده باشد، می توانند با او تماس بگیرند و رای داور به شور تماشاگران گذاشته می شود و آنها نظرشان را می دهند و اگر داور خواست می تواند رای خود را تغییر بدهد. البته تماشاگر نمی تواند روی رای داور تاثیر بگذارد ولی نظرشان را اعلام می کنند.

سازندگان تصمیم گرفته اند با راه اندازی این بخش، چالش جدیدی میان داوران، شرکت کنندگان و تماشاچی ها ایجاد کنند.

**تغییر دکور و افزایش تعداد تماشاچی ها

همچنین در این بخش دکور برنامه تغییر کرده است، طبقه دوم برای حضور تماشاچی ها اضافه شده است و هزار نفر می توانند در برنامه به عنوان تماشاچی حضور داشته باشند.

همچنین دکور برنامه 70 متر بزرگتر شده و میز داورها 3 متر عقب تر آمده است.

** عصر جدید در راستای استعدادیابی مردم 

 

یکی از مسابقه هایی که هدفگذاری اصلی آن در راستای استعدادیابی مردم و مخاطبین طراحی شده است، «عصر جدید» است. احسان علیخانی بعد از تجربه سالهای اجرا و تهیه کنندگی برنامه «ماه عسل» برای بار اول به سمت طراحی مسابقه ای با مضمونی متفاوت رفت و در دومین برنامه مستقل خود به استعدادیابی مردم در بخش های سرگرمی، فرهنگی، هنری، ورزشی و ... پرداخت.

 

** قسمت اول در نوروز ۹۸/  نوروز فرصتی بهتر برای دیده شدن برنامه‌ها

فصل اول و قسمت اول این برنامه درست چند روز مانده به نوروز سال ۹۸ بروی آنتن رفت و مخاطبینی که هیچ تصوری از چنین مسابقه ای نداشتند را طوری با خود همراه و درگیر کرد که الان تعداد بسیاری از آنها از عصر جدید به عنوان یکی از بهترین برنامه های تلویزیونی یاد می کنند. شاید بهترین زمان برای دیده شدن هر برنامه، سریال و یا مسابقه ای نوروز باشد چراکه زمانی است که مخاطبین با فراغ بال بیشتری به تماشای تلویزیون می نشینند و راحت تر درباره انتخاب آنچه که می خواهند ببینند تصمیم می گیرند. عصر جدید نیز این شانس را داشت که اولین قسمت هایش در تعطیلات نوروز ۹۸ پخش شود.

**‌ برنامه‌ای که ایرانیزه شده است 

فرمت ساختاری این برنامه وام گرفته از یکی از برنامه های پرمخاطب خارجی است که البته در اینجا ایرانیزه شده است. برنامه که شروع می شود چهار داور از بخش های مختلف (روانشناسی، بازیگری، آهنگسازی) پشت یک میز بزرگ نشسته اند و بنا بر راستی آزمایی که توسط گروه تهیه و تولید قبل از شروع برنامه انجام شده است، در هر برنامه چند نفر از همین شرکت کننده ها روی سن برنامه می آیند و استعداد خود را برای داوران برنامه و همچنین مردمی که روی صندلی های مخاطبین نشسته اند به اجرا می گذارند.

** شرکت کننده کمتر، رقابت سخت تر

شاید از میان صد نفر که به این برنامه آمده و البته در بخش راستی آزمایی قبول شده اند، 20 نفر از آنها به مرحله بعدی راه پیدا کنند. مرحله به مرحله با اینکه تعداد برنده ها کمتر می شود رقابت نیز بین آنها بیشتر شده و هر کدام باید مهارتی از خود را خرج کنند که بیشترین میزان توجه مخاطبان منزل و داخل استودیو و البته داوران را به خود جلب کند.

 

** داورانی با دقت و حساسیت بالا

یکی دیگر از موضوعاتی که درباره این برنامه مطرح است، داورانی هستند که بسیار نکته سنج و با دقت داوری می کنند و در راس آنها نیز رویا نونهالی بازیگر تلویزیونی است که بسیار موشکافانه و با ظرافت خاص زنانه خود هر کدام از این شرکت کننده ها را آنالیز رفتاری و شخصیتی می کند. بعد از اجرای هر کدام از شرکت کننده ها، داوران موظفند تا با فشار دادن دکمه ای که در جلوی دستشان قرار گرفته نظر خود را اعلام کنند و نظر آنها روی ضربدری که دقیقا رو به مخاطبان است مشاهده می شود.

** سازندگانی که برای مخاطب رو بازی کردند 

اما این روزها که نزدیک به نوروز و پخش فصل جدید از این برنامه است، سازندگان بر خلاف فصل قبلی با مخاطب تلویزیونی رو بازی کردند و حتی بخش راستی آزمایی که مرحله قبل از تولید است را برای مخاطبان ضبط و پخش می کنند. این بخش که به صورت ویژه برای مردم پخش می شود نکات منفی و مثبتی را به همراه دارد. اینکه مخاطبین در جریان صفر تا صد همه امور برنامه و سیاست گذاری های تهیه کننده و داوران قرار می گیرند و از طرفی هم میزان توقعشان از سازنده ها بالاتر می رود و ارتباطشان را با عوامل برنامه تعاملی تر می بینند و تصور می کنند که باید در هر بخش، در جریان همه امور قرار بگیرند.

** یکی از جنس خود مردم

شاید یکی از دلیل هایی که عصر جدید را برای مردم جذاب کرده است، حضور مردمی از جنس خودشان به عنوان شرکت کننده و استعداد برتر روی سن برنامه است. قطعا وقتی مردم یکی از خود را در برنامه تلویزیونی ببینند میزان ارتباطشان با آن برنامه بیشتر می شود.

** راستی آزمایی در چهار شب

مرحله راستی آزمایی و سنجش شرکت کننده های این برنامه در ۴ شب پخش شد. ۶،۱۰،۱۱،۱۳ اسفند از شب هایی است که مخاطبین شبکه سه و برنامه عصر جدید می توانند مرحله انتخاب برترین های استعدادیابی قبل از ورود به مرحله اصلی برنامه را توسط داوران ببینند و با حساسیت هایی که پیش از شروع برنامه و حضور شرکت کننده ها روی آنها وجود دارد آشنا شوند.

** انتخاب ۲۰۰ نفر از میان ۱۲۰۰۰ شرکت کننده

 

ارسال فیلم و ویدئو از مراحل ابتدایی شرکت در مسابقه عصر جدید است. به این طریق که مخاطبان ابتدا فیلم های خود را به سامانه برنامه ارسال کرده و بعد از قبول شدن به استودیو دعوت می شوند. تاکنون حدود ۱۲ هزار فیلم به این برنامه ارسال شده و حدود ۱۰۰۰ نفر از میان این تعداد به برنامه دعوت شدند. از همین تعداد ۴۰۰ نفر به مرحله بعدی خواهند رفت. در بخش راستی آزمایی نیز ۲۰۰ نفر حذف شده و ۲۰۰ نفر باقی مانده همان شرکت کنندگان عصر جدید در فصل دوم هستند.

 

** نظر نهایی به عهده علیخانی است/ برترین‌های فصل گذشته در قامت کمک داور

با اینکه علاوه برچهار داور اصلی (سید بشیر حسینی، امین حیایی، آریا عظیمی نژاد و رویا نونهالی) افراد متخصص دیگری گروه را در بخش راستی آزمایی همراهی می کنند، اما نظر نهایی را احسان علیخانی مجری و تهیه کننده این برنامه اعلام می کند. از دیگر افراد متخصص می توان به چهار نفر برتر در فصل گذشته اشاره کرد. فاطمه عبادی هنرمند نقاشی با شن ، محمد زارع هنرمند سیرک و آکروبات، پارسا خائف کودک خواننده خوش صدا، سعید فتحی روشن شعبده باز و ذهن خوان و گروه دختران نینا از افرادی بودند که در فصل گذشته به مرحله فینال رسیدند و منهای نفر پایانی همه رتبه های یک تا چهار را کسب کردند.

 

** تغییری در ترکیب داوران دیده نمی شود

از تغییرات فصل جدید برنامه باید این نکته را عنوان کرد که در ترکیب داوران هیچ تغییری رخ نداده است و همان چهار داور فصل قبلی در این فصل نیز به داوری می پردازند.

** دکوری جدید در همان لوکیشن قبلی

یکی از تغییرهایی که در سری جدید برنامه به شدت به چشم می خورد، دکور جدید این برنامه است. درست است که ساختار عصر جدید به گونه ای طراحی شده که نمی توان در ساختار تغییراتی اعمال کرد اما سازندگان برای احترام به مخاطبان تلاش خود را به کار بسته و دکوری جدید را در همان لوکیشن قبلی طراحی و اجرا کرده اند.

 

** منتظر اتفاقی غیر منتظره باشید

حال باید دید بعد از حدود شش ماه از پایان فصل یک و آغاز فصل دو، ‌گروه سازنده عصر جدید با چه تغییراتی برنامه خود را شروع کرده و پیش می برند. قطعا برنامه ای که در شروع پر قدرت عمل می کند انتظار مخاطبانش را بالاتر برده است. اما از آنجایی که اتاق فکر این برنامه ماه ها است روی جزئیات در حال فکر و برنامه ریزی است باید منتظر یک اتفاق غیر منتظره در عصر جدید باشید.

به گزارش فارس، برنامه «عصر جدید» به کارگردانی و اجرای احسان علیخانی شنبه و یکشنبه هر هفته ساعت ۲۲:۳۰ از شبکه سه پخش می شود.