استفاده از روغن های گیاهی برای اهداف درمانی به صورت موضعی، آروماتراپی و برخی خوراکی استفاده می شود که یک درمان جامع برای بهبود سلامت جسمی، روحی و عاطفی است.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

روغن های گیاهی ترکیبات آلی هستند که از گیاهان با خاصیت درمانی فوق العاده ای استخراج می شوند. استفاده از روغن های گیاهی برای اهداف درمانی به صورت موضعی، آروماتراپی و برخی خوراکی استفاده می شود که یک درمان جامع برای بهبود سلامت جسمی، روحی و عاطفی است.

12

روغن گیاهی چیست؟

روغن های گیاهی به طور مستقیم از پوست درخت، گل، میوه، برگ، دانه یا ریشه گیاه یا درخت استخراج می شوند. روغن های گیاهی روغن های بسیار غلیظی هستند که دارای عطر و طعم زیادی می باشند. به دلیل بالا بودن ترکیبات معطر این روغن ها به آن ها روغن های معطر فرار گفته می شود. روغن های گیاهی اغلب از عطر طبیعی گیاه تقلید می کنند. همچنین این روغن ها از مولکول های بسیار ریزی تشکیل شده اند که می توانند به سلول های شما نفوذ کنند. برخی از ترکیبات موجود در روغن های گیاهی حتی می توانند از رگ های خونی عبور کنند.

انواع روغن های گیاهی

هر روغن گیاهی حاوی خواص درمانی بی نظیری است. در اینجا مهم ترین خواص برخی روغن های گیاهی را معرفی می کنیم.

1. روغن میخک: ضد باکتری، ضد انگل، حاوی آنتی اکسیدان، مناسب برای دندان، سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند، کاهش سر درد، مناسب برای سلامت پوست، کاهش درد گوش، درمان کننده مشکلات تنفسی و غیره.

2. روغن سرو: باعث بهبود گردش خون، باعث کاهش واریس می شود، آرامش بخش است و می تواند به بهبود استخوان های شکسته کمک کند.

3. روغن اکالیپتوس: موارد تنفسی مانند برونشیت، سینوزیت و آلرژی را بهبود می بخشد، همچنین باعث تقویت و پاک سازی بدن نیز می شود، درمان کننده عفونت های قارچی و آرامش بخش.

4. روغن زنجبیل: التهاب را کاهش می دهد، مفاصل را تقویت می کند، هضم را بهبود می بخشد، حالت تهوع را برطرف می کند، درد قاعدگی را تسکین می بخشد و برای کاهش وزن مناسب می باشد.

5. روغن گریپ فروت: از سوخت و ساز بدن و کاهش سلولیت پشتیبانی می کند، استرس را کاهش می دهد، بهبود گردش خون، مناسب برای آروماتراپی، تقویت سلامت مو و ضد باکتری.

6. روغن اسطوخودوس: آرامش بخش است، زخم ناشی از سوختگی و بریدگی را بهبود می بخشد، درمان اختلالات تنفسی و تقویت سیستم ایمنی بدن.

8. روغن نارگیل: مناسب برای سلامت دندان، محافظ پوست، درمان کننده عفونت، عملکرد مغز را بهبود می بخشد و محافظ سلامت مو.

9. روغن پونه کوهی: ضد میکروب قدرتمند، می تواند قارچ ها را از بین ببرد و سیستم ایمنی بدن را قوی می کند.

10. روغن نعناع: از هضم غذا پشتیبانی می کند، باعث تقویت انرژی، کاهش تب، سردرد و تسکین درد عضلات می شود.

11. روغن کنجد: کاهش چربی و فشار خون، مناسب برای درمان آفتاب سوختگی، ضد سرطان، تقویت سلامت قلب و عروق و پیشگیری از پوکی استخوان.

12. روغن گل سرخ: کاهش التهاب پوست، مناسب برای پوستی درخشان، کاهش وزن، تقویت مو و مناسب برای کبد.

13. روغن رزماری : به طور طبیعی می تواند موها را ضخیم کند، عملکرد و حافظه مغز را بهبود می بخشد بنابراین استفاده از آن هنگام کار یا مطالعه بسیار عالی است.

14. روغن درخت چای: ضد باکتری، ضد قارچ، باعث درمان بوی بد دهان شده و می تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کند. 

15. روغن جوجوبا: مناسب برای سلامت پوست و مو، ضد باکتری، درمان کننده آفتاب سوختگی، مناسب برای رفع اگزما.

16. روغن زیتون: جلوگیری از سکته قلبی، رفع مشکلات گوارشی، درمان افسردگی، مناسب برای پوست و مو، تقویت حافظه.

985

بهترین روغن های حامل

اکثر روغن های گیاهی غلیظ هستند و روغن های گیاهی کمی وجود دارد که می توانند به سرعت از سلول های پوست عبور کنند. ماندن روغن غلیظ بر روی پوست ممکن است حساسیت ایجاد کند اما اگر می خواهید از آن ها برای لطافت پوست استفاده کنید می توانید با روغن های حامل ترکیب کنید. روغن های حامل می توانند مدت زمان ماندن روغن های گیاهی بر روی پوست شما را افزایش دهند و همچنین تاثیر درمان را افزایش دهد. برخی افراد به اشتباه فکر می کنند استفاده از روغن حامل اثر روغن را کاهش می دهد اما در واقع برعکس است. رقیق بودن روغن، سطح جذب را افزایش می دهد همچنین همراه با روغن های خاص می تواند از حساسیت نیز جلوگیری کند.

روغن های حامل معمولی عبارتند از:

  • روغن بادام
  • روغن آووکادو
  • روغن نارگیل
  • روغن جوجوبا
  • روغن زیتون
  • روغن دانه انار

آروماتراپی با روغن های گیاهی معطر

آروماتراپی نوعی درمان و جایگزین داروهای شیمیایی است که از روغن های معطر استفاده می شود که از طیف گسترده ای از گیاهان درمانی معطر به دست می آید. هنگام استنشاق یا استفاده از این روغن ها بر روی پوست، که بعضاً روغن های فرار نیز نامیده می شوند نشان داده شده است که به افراد در رفع مشکلات مختلف سلامتی بدون نیاز به داروهای شیمایی کمک می کند. بسیاری از بیمارستان های سنتی مانند بیمارستان دانشگاه وندربیلت، فواید روغن های گیاهی را مورد بررسی قرار داد و از آن ها در معالجه اضطراب، افسردگی و عفونت در بیماران بستری استفاده می کنند.

برای بهره بردن از فواید روغن های گیاهی دو نکته را مدنظر قرار دهید، ابتدا اینکه از روغن های گیاهی خالص استفاده کنید که در این باره میتوانید به فروشگاه های اینترنتی معتبر مانند بکرینا bekrina.com مراجعه کرده و دوم اینکه قبل از استفاده از هر روغن گیاهی اطمینان کسب کنید که به آن روغن حساسیت نداشته باشید.