صفرتا صد خلافی خودرو + روش های استعلام و پرداخت در سال 1400
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 

اگر می‌خواهید ماشین‌‌تان را بفروشید یا از توقیف پارکینگ پلیس آزاد کنید، باید حتما برگه خلافی داشته باشید. اما برای استعلام خلافی ماشین و پرداخت آن چه باید بکنیم؟ آیا راهی هست که بتوانیم سریع‌تر و راحت‌تر کارهای تسویه خلافی ماشین را انجام بدهیم؟

منظور از خلافی چیست؟

خلافی درواقع سوابق تخلفات رانندگی و جریمه‌های رانندگی است که برای یک ماشین ثبت شده است. بیشتر تخلفات رانندگی جریمه دارند و پلیس معمولا برگه جریمه را برای پرداخت به راننده تحویل می‌دهد. اما گاهی هم مثلا دوربین‌های راهنمایی‌ورانندگی پلاک ماشین‌های متخلف را ثبت کرده و برایشان جریمه صادر می‌کنند.

انواع جریمه خودرو کدامند؟

همان‌طور گه گفته شد خلافی خودرو می‌تواند شامل یا مجموع چند نوع جریمه باشد. به‌طور کلی انواع جریمه‌های راهنمایی‌ورانندگی به‌صورت زیر دسته‌بندی می‌شوند:

  • قبض جریمه: همان برگه‌ای است یا پلیس به راننده متخلف تحویل می‌دهد و یا روی ماشین او می‌چسباند. البته این روزها به‌کمک تکنولوژی ممکن است ثبت تخلف با دوربین انجام شود و میزان جریمه برایتان پیامک شود.
  • نمره منفی گواهینامه: گاهی پلیس علاوه بر جریمه راننده، یک نمره منفی هم برای گواهی‌نامه او ثبت می‌کند. اگر این نمره منفی‌ها زیاد شود، پلیس می‌تواند سه ماه تا شش ماه گواهی‌نامه راننده متخلف را توقیف کند.
  • توقیف خودرو: ماشین‌هایی که خلاف‌های رانندگی زیاد یا خطرناک داشته باشند، معمولا توسط پلیس توقیف و به پارکینگ منتقل می‌شوند. برای ترخیص ماشین‌ها از پارکینگ پلیس علاوه بر خلافی خودرو، باید هزینه حمل، پارکینگ و خدمات مرتبط هم پرداخت شود.

مهمترین جریمه‌های رانندگی در لیست خلافی ماشین‌ها

احتمال انجام تخلف راهنمایی‌ورانندگی برای هر راننده‌ای هرچقدر هم قانون‌مند ممکن است. اما دانستن اینکه چه مواردی بیشتر باعث افزایش قبض خلافی ماشین می‌شود شاید خیلی‌ها را نسبت به رعایت قانون و عدم تخلف حساس‌تر کند. برخی از انواع جرایم پرتکرار در لیست خلافی ماشین‌ها عبارتند از:

نبستن کمربند ایمنی

بستن کمر ایمنی آنقدر مهم است که اگر رعایت نشود، علاوه بر جریمه یک نمره منفی هم برای گواهی‌نامه راننده متخلف ثبت می‌شود.

سرعت زیاد و غیرمجاز

سرعت زیاد باعث بالاتر احتمال تصادف می‌شود. همیشه باید با توجه به جاده‌ و شرایط آب‌وهوایی یک سرعت امن را رعایت کرد.

عدم رعایت حد فاصل ماشین با خوردوی جلویی

هرچه فاصله بین دو ماشین در حین رانندگی بیشتر باشد، خودروی پشتی شرایط بهتر و امن‌تری خواهد. یعنی اگر اتفاق غیرمنتظره‌ای باعث شود که ماشین جلویی ترمز کند ماشین عقبی راحتی می‌تواند اوضاع را کنترل و از تصادف جلوگیری کند.

رانندگی خطرناک و ناامن

رانندگی با سرعت خیلی زیاد و بدون توجه به شرایط جاده و ترافیک و جاده می‌تواند جان دیگران را به خطر بیندازد. مثلا لایی کشیدن یا حرکت مارپیچ در یک اتوبان یا خیابان درون‌شهری. این نوع رانندگی حتما باعث ثبت خلافی برای ماشین می‌شود.

نداشتن بیمه شخص ثالث

پلیس می‌تواند به‌کمک تجهزاتی مثل دوربین‌ها علاوه بر سرعت به‌راحتی نداشتن بیمه‌نامه ماشین‌ها را هم تشخیص بدهد. ازآنجایی هم که بیمه شخص ثالث یک بیمه اجباری برای تمامی ماشین‌هاست، نداشتن یک بیمه‌نامه دارای اعتبار باعث جریمه ماشین و راننده می‌شود.
222م

همچنین تخلاف زیر می‌تواند باعث سنگین‌شدن برگه خلافی شود:

  • سبقت غیرمجاز در راه‌های دو طرفه
  • عبور از چراغ قرمز راهنمایی‌و‌رانندگی
  • حرکت با دنده عقب در آزادراه‌ها و بزرگراه‌ها
  • رانندگی در حالت مستی و مصرف داروهای روان‌گردان یا افیونی
  • تجاوز به چپ از محور راه
  • عبور وسایل نقلیه از پیاده‌رو
  • عدم رعایت حق تقدم عبور

راه‌های استعلام و پرداخت خلافی خودرو

برای گرفتن استعلام خلافی خودرو روش‌های مختلفی وجود دارد. خوشبختانه نیازی هم نیست تا حضوری به مراکز راهنمایی‌ورانندگی یا پلیس +10 مراجعه کنید تا از میزان خلافی ماشین‌تان مطلع شوید. می‌توانید ازهرکجا که هستید و به‌کمک اینترنت و گوشی موبایل خود به یکی از روش‌های زیر استعلام و پرداخت خلافی خودرو را انجام بدهید:

استعلام از طریق سایت پلیس راهور

کافی‌ست به سایت rahvar120.ir بروید و در قسمت استعلام سایت با وارد کردن اطاعات روی کارت ماشین میزان خلافی ماشین را پیگیری کنید.

استعلام خلافی از طریق کدهای دستوری USSD

برای استفاده از کدهای دستوری باید کد دستوری USSD *110# را توسط موبایل شماره‌گیری کنید. حالا با وارد کردن کد VIN ماشین می‌توانید به‌راحتی و به‌سرعت خلافی آن ماشین را مشاهده کنید.

استعلام خلافی با پیامک (SMS)

آسان‌ترین و پراستفاده‌ترین روش‌ها برای استعلام خلافی خودرو همین استفاده از پیامک است. در این روش باید برای استفاده از این روش می‌بایست شماره VIN روی سند یا کارت ماشین را به شماره 1101202020 بفرستید. کمی بعد پیامکی شامل مبلغ خلافی خودرو، شناسه قبض و شناسه پرداخت برایتان ارسال می‌شود. می‌توانید به‌کمک همین شناسه قبض و پرداخت کارهای پرداخت خلافی را هم انجام بدهید. البته هزینه استفاده از این خدمات 350 تومان است که از حساب شارژ سیم‌کارت کم می‌شود یا روی مبلغ اس‌ام‌اس قبض موبایل اضافه می‌شود.

استعلام خلافی از طریق تماس تلفنی

اگر دسترسی به موبایل و اینترنت ندارید، می‌توانید با شماره تلفن  ۰۲۱۸۸۲۸۸۸۸۸ تماس بگیرید. اوپراتور اطلاعات پلاک خودرو را از شما گرفته و مبلغ خلافی را برایتان ارسال می‌کند.

استعلام خلافی از طریق اپلیکیشن

علاوه بر روش‌های بالا، اپلیکشین‌ها و نرم‌افزارهای مختلفی هم وجود دارند که کار استعلام خلافی و پرداخت آن را انجام می‌دهند. می‌توانید یکی از این نرم‌افزارها را روی موبایل خود نصب کنید و به‌کمک آن از میزان خلافی ماشین‌تان مطلع شوید.

برای اینکه درباره جرایم رانندگی، خلافی خودرو و شرایط بیمه‌های بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه برای ماشین‌های مختلف بیشتر بدانید، می‌توانید به وب ‌سایت ازکی سر بزنید. حتی می‌توانید بیمه‌نامه‌ بدنه و ثالث شرکت‌های بیمه مختلف را روی این سایت مقایسه کنید و بهترین گزینه را آنلاین خریداری کنید تا نداشتن بیمه باعث اضافه شدن به مبلغ خلافی ماشین شما نشود.