عوارض ایمپلنت دندان
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 

ایمپلنت دندان یک روش درمانی مناسب برای جایگزین کردن دندان های از دست رفته می باشد. ایمپلنت دندان ها از مزایای زیادی برخوردار است اما متاسفانه در کنار این مزایا، عوارضی نیز مشاهده می شود. در این مقاله سعی شده است تا به تمامی عوارض ایمپلنت دندان اشاره کرده و آن ها را مورد بررسی قرار دهیم. عوارض ایمپلنت دندان ممکن است در دراز مدت و در کوتاه مدت با یکدیگر تفاوت هایی داشته باشند.

 10 مورد از عوارض ایمپلنت دندان

موارد زیر از جمله عوارض ایمپلنت دندان می باشند:

  1. لقی و شل شدن روکش ایمپلنت دندان

از آنجایی که گاهی اوقات در برخی مناطق رو دندان ها فشار زیادی وجود دارد ممکن است روکش ایمپلنت شل شده و حالت لقی پیدا کند، دلایلی وجود دارند که سبب بروز این مشکل می شود که از جمله ی آن ها عبارتند از:

  • در برخی از اوقات پیچی که پروتز را به پایه متصل می کند کوتاه بوده و همین کوتاهی پیچ سبب بروز لق شدن روکش ایمپلنت می شود.
  • اگر در حین جاگذاری پایه، متخصص ایمپلنت زاویه ی مناسبی را انتخاب نکرده باشد در حین جویدن به آن فشار وارد شده و در نهایت ایمپلنت شل می شود.
  • گاهی اوقات نیز هنگامی که دندان پزشک پایه را درون فک قرار می دهد این امکان وجود دارد که پایه در داخل فک به درستی جوش نخورده باشد، در چنین مواقعی هنگامی که پروتز بر روی آن جاگذاری می شود ممکن است در ابتدا سفت باشد اما به مرور زمان و با انجام اموری همچون آدامس جویدن، غذا خوردن و... به صورت لق درمی آید.
  • همچنین یکی از دلایل دیگری که می تواند به لق شدن روکش ایمپلنت منجر شود زمانی است که پروتز به شیوه ی صحیحی بر روی ایمپلنت نچسبیده باشد.
  1. شکستن بدنه ی ایمپلنت

شکسته شدن بدنه ی ایمپلنت دندان نیز می تواند یکی از بدترین عوارض ایمپلنت دندان ها محسوب شده و اتفاقی جبران ناپذیر می باشد چرا که در صورت بروز چنین مشکلی تنها راه چاره خارج کردن ایمپلنت از طرف دندان پزشک و جراح مخصوص و سپس کاشت دوباره ی ایمپلنت می باشد. عواملی همچون فشار بیش از اندازه بر روی دندان و یا پروتز نامناسب آن ها سبب شکستگی بدنه ی ایمپلنت ها می شوند.

 

                                              ایمپلنت و عوارض آن

  1. خارج شدن و افتادن روکش ایمپلنت

در ابتدا و در سال نخستین ایمپلنت روکش ها را با استفاده از چسب های موقت بر روی دندان های فرد قرار می دهند که همین موضوع سبب شل شدن و در نهایت افتادن روکش های فرد می شود. در صورت بروز چنین مشکلی فرد می تواند به دندان پزشک یا متخصص ایمپلنت خود مراجعه کرده و دوباره روکش را بر روی دندان های خود قرار دهد.

  1. شل شدن پیچ درونی ایمپلنت و شکستگی پروتز

زمانی شل شدن پیچ داخلی ایمپلنت و شکستگی پروتز اتفاق می افتد که به روکش دندام فشار بیش از حد وارد شده و یا اینکه در غذای وی به طور ناگهان سنگ یا مواد سفتی روی ایمپلنت فرد قرار گیرد. اگر چنین اتفاقی افتاد در کنار اتفاقاتی که می افتد دندان فرد نیز دچار درد می شود.

عوارض ایمپلنت دندان به طور موقتی

پس از اتمام جراحی ممکن است عوارضی رخ دهند که به طور موقتی بوده و پس از گذشت حدود سه الی شش هفته درمان می شوند، از جمله ی این عوارض عبارتند از:

  1. بی حس شدن گوشه ی لب

گاهی اوقات پس از کاشت دندان این امکان وجود دارد که گوشه ی لب فرد بیمار گزگز کرده و دچار بی حسی شود، در صورت بروز چنین اتفاقی اصلا نباید هول شد چرا که امری طبیعی بوده و به مرور زمان این بی حسی از بین خواهد رفت. برای مثال اگر ارتفاع استخوان فک پایین بیش از حد کم باشد، گوشه ی لب بیمار گزگز شده و بی حس می شود.

14

 

                                          عوارض ایمپلنت دندان

  1. متورم شدن

در برخی از بیماران پس از آنکه ایمپلنت ها گذاشته شد تورم وجود دارد که پس از گذشت چند روز از جراحی شروع شده و حدودا هفت الی هشت روز بعد از بین می رود.

  1. خون ریزی کم پس از جراحی

پس از اتمام جراحی فرد دچار خون ریزی خفیفی می شود که این امر کاملا طبیعی بوده جای هیچگونه نگرانی ندارد. این خون روزی خفیف ممکن است سه الی هفت روز ادامه یابد که در این شرایط اغلب پزشکان استفاده از تکه ای یخ را برای بهبود توصیه می کنند. همچنین برای جلوگیری از خون ریزی می توان از بستنی، نوشیدنی های خنک و... نیز استفاده کرد.

عوارض ایمپلنت دندان توسط افراد غیر متخصص

در صورتی که فرد برای ایمپلنت دندان های خود نزد شخصی مراجعه کند که تخصص کافی را نداشته باشد مشکلات زیر به وجود می آیند:

  1. اگر دندان پزشک تجربه و مهارت کافی را نداشته باشد فک بیمار سوراخ می شود.
  2. گاهی اوقات ممکن است فرد بیمار دچار مشکلات سینوسی شود.
  3. همچنین ممکن است به اعصاب فک فرد بیمار آسیب وارد شود.

بنابراین همیشه سعی کنید برای درمان ایمپلنت نزد متخصص ایمپلنت بروید . جهت مشاوره و درمان توسط دکتر بزرگ متخصص ایمپلنت از آلمان با شماره تلفن 22023658 تماس حاصل نمایید.