خواص منحصر به فرد توت فرنگی برای سلامتی
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

توت فرنگی دارای فواید و مزایای فراوانی برای سلامتی می باشد. از جمله خواص توت فرنگی می توان به بهبود سلامت چشم، تقویت عملکرد مغز، کاهش فشار خون بالا، درمان آرتریت، نقرس و بیماری های قلبی عروقی اشاره کرد. ترکیبات پلی فنولی و آنتی اکسیدانی موجود در توت فرنگی باعث بهبود سیستم ایمنی بدن شده و از ابتلا به انواع سرطان و پیری زودرس جلوگیری می کند.

توت فرنگی اغلب به صورت خام و خوراکی، در سالاد میوه و سبزیجات استفاده می شود. همچنین به دلیل عطر و طعم دلپذیر آن، به صورت گسترده در انواع دسر مانند بستنی، مربا، ژله، شیرینی و … به کار می رود.

از نظر علم گیاه شناسی توت فرنگی جزو توت ها به حساب نمی آید و به تنهایی یک میوه جدا و کامل است. تاکنون بیش از ۶۰۰ نوع توت فرنگی به ثبت رسیده است.

طبع توت فرنگی گرم و تر می باشد.

درادامه به تعدادی از خواص توت فرنگی برای سلامتی بدن و درمان بیماری های مختلف اشاره می کنیم. با پرشین استار همراه باشید.

۱- حفظ سلامت چشم

از عوامل اصلی مشکلات چشمی وجود رادیکال های آزاد است که ناشی از کمبود مواد مغذی خاص به ویژه در سنین بالا می باشد. پتاسیم و آنتی اکسیدان های موجود در توت فرنگی در پیشگیری از بروز مشکلات چشمی مانند خشکی چشم، دژنراسیون اعصاب بینایی، دژنراسیون ماکولا، نقص دید، افزایش حساسیت به عفونت و اختلال در فشار چشم موثر است.

۲- افزایش سطح ایمنی بدن

ویتامین C موجود در توت فرنگی باعث تقویت سیستم ایمنی بدن و کاهش خطر ابتلا به انواع عفونت، درمان سرفه و سرماخوردگی می شود. ویتامین C دارای خواص آنتی اکسیدانی است و از بروز بیماری های قلبی و سرطان پیشگیری می کند.

۳- درمان آرتروز و نقرس

رادیکال های های آزاد باعث سوزش عضلات و بافت های بدن، خشک شدن مایع بین مفصلی و انباشته شدن مواد سمی در بدن می شود. مصرف توت فرنگی با عوارض رادیکال های آزاد مقابله کرده و خواص ضدالتهابی آن باعث کاهش التهاب و درد، بهبود آرتروز و نقرس می شود.

۴- پیشگیری از سرطان

مواد مغذی موجود در توت فرنگی با سلول های سرطانی و رشد تومور مبارزه کرده و مصرف روزانه آن باعث کاهش شدید تعداد سلول های سرطانی می شود.

۵- بهبود عملکرد مغز

بالا رفتن سن و پیری دارای عوارض طبیعی از جمله از دست دادن حافظه، کاهش کنترل عضلات و اندام ها، اختلال مغزی و سیستم عصبی می باشد. در حقیقت علائم پیری از عوارض رادیکال های آزاد می باشد. خواص آنتی اکسیدانی توت فرنگی باعث بهبود عملکرد مغز شده و در جوانسازی بدن مفید می باشد.

۶- کاهش فشار خون بالا

توت فرنگی منبع غنی پتاسیم و منیزیم بوده و باعث کاهش فشار خون بالا ناشی از سدیم و دیگر عوامل خطرزا می شود.

توجه: در موارد اورژانسی حتما به پزشک مراجعه کنید.

۷- بهبود عملکرد قلب

مصرف توت فرنگی به دلیل دارا بودن مقادیر بالای فیبر، فولات، آنتی اکسیدان ها و ویتامین C و سطح پایین چربی باعث کاهش کلسترول بد خون شده و ویتامین B موجب تقویت ماهیچه های قلب و بهبود عملکرد آن می گردد.

۸- کاهش وزن

توت فرنگی باعث تحریک متابولسیم شده و اشتها را کاهش می دهد. به همین دلیل در درمان چاقی اثربخش است.

۹- جلوگیری از نقایص زایمان

مصرف توت فرنگی به دلیل دارا بودن مقادیر بالای اسید فولیک، برای دوران بارداری بسیار مفید است و به جلوگیری از بروز نقایص زایمان کمک می کند. اسید فولیک برای رشد مغز، جمجمه و نخاع جنین حیاتی می باشد.

۱۰- سلامت استخوان ها

توت فرنگی حاوی پتاسیم، منیزیم و ویتامین K می باشد که برای سلامت استخوان ها مفید می باشند.

۱۱- پیشگیری و کنترل دیابت

توت فرنگی دارای شاخص گلیسمی ۴۰ می باشد که این مقدار برای افراد دیابتی کم و امن است. ترکیبات توت فرنگی تاثیر مثبت روی کاهش سطح قند و چربی خون داشته و خطر ابتلا به دیابت را کاهش می دهند.

توجه: در موارد اورژانسی حتما به پزشک مراجعه کنید.

۱۲- درمان یبوست

از دیگر خواص توت فرنگی می توان به بهبود عملکرد دستگاه گوارش و جلوگیری و درمان یبوست اشاره کرد.

۱۳- افزایش مصرف فیبر در بدن

توت فرنگی منبع غنی از فیبر می باشد. فیبر ماده مفید برای سیستم گوارش بوده و مشکلاتی مانند بیماری های گوارشی و التهاب روده را برطرف می کند.

فواید توت فرنگی برای پوست و زیبایی

توجه داشته باشید:

قبل از اعمال موضعی هر گونه ماسک یا ضماد روی پوست صورت و سایر نقاط حساس بدن، حتما اندکی از آن را روی بخش کوچکی از پوست دست تست کرده و ۲۰ دقیقه منتظر بمانید تا از عدم حساسیت پوست خود مطمئن شوید.

– ضد پیری: توت فرنگی باعث بهبود تولید کلاژن شده و در کاهش خطوط صورت و چین و چروک و از بین بردن لکه های پوستی بسیار موثر است.

 پاک کننده پوست: مصرف توت فرنگی یک پاک کننده قوی پوستی می باشد و اسید سالیسیک موجود در آن باعث پاکسازی سلول های مرده و روشن شدن پوست می شود. همچنین اسید الاژیک توت فرنگی از آسیب های پوستی پیشگیری کرده و پوست را شاداب و جوان نگه می دارد و به عنوان نرم کننده پوست نیز به به کار می رود.

– درمان آکنه: توت فرنگی در درمان آکنه و کاهش چربی پوست موثر است.

برای از بین بردن آکنه، ۱/۲ فنجان توت فرنگی خرد شده را با ۱ قاشق غذاخوری خامه ترش مخلوط کرده و روی پوست خود بگذارید و بعد از ۱۰ دقیقه بشویید.

– رفع پف دور چشم: توت فرنگی تاثیر خوبی روی پف اطراف چشم دارد.

چند قطعه توت فرنگی را زیر چشم های خود قرار داده و به مدت ۱۰ دقیقه منتظر بمانید.

– ماسک برای پوست های چرب: اگر پوست چرب دارید، می توانید توت فرنگی های تازه را با ماست ساده مخلوط کرده و به مدت ۱۰ دقیقه روی پوست خود بمالید و سپس بشویید.

– رفع لکه های پوست: ترکیب آب توت فرنگی و گل رز (به نسبت یکسان) ، ماسکی عالی برای رفع لکه های پوستی و حفظ جوانی و شادابی پوست می باشد. این ماسک را در فریزر نگهداری کنید.

– درمان پاشنه ترک خورده: توت فرنگی را با نمک و روغن زیتون مخلوط کرده و به کف پای خود بمالید و به مدت ۱۵ دقیقه ماساژ دهید. سپس با آب سرد بشویید، این کار باعث از بین رفتن سلول های مرده و رفع ترک پاشنه پا می شود.

– سفید کننده دندان: یکی از بهترین مزایای زیبایی توت فرنگی، خاصیت سفید کنندگی دندان است.

توت فرنگی را قطعه قطعه کرده و روی دندان های خود بمالید. این راه، روشی آسان و سریع برای پاک کردن لکه های تیره دندان است. این کار را به صورت منظم انجام دهید تا بهترین نتیجه را بگیرید.

فواید توت فرنگی برای مو

– درمان ریزش مو: توت فرنگی دارای مقادیر بالای اسید الاژیک، اسید فولیک و ویتامین B6 بوده که از نازک شدن و ریزش مو جلوگیری می کند.

– براق کننده مو: برای داشتن موهای شفاف، نرم و درخشان، ۸ عدد توت فرنگی را با ۱ قاشق غذاخوری سس مایونز مخلوط کرده و روی موهای مرطوب بمالید. ۱۰ دقیقه منتظر مانده سپس با شامپو بشویید.

– درمان شوره سر: ترکیب توت فرنگی و روغن درخت چای خاصیت ضدقارچی داشته و در درمان شوره سر موثر است.

ارزش غذایی توت فرنگی

همانطور که می دانید میوه ها مخصوصا انواع توت ها با رنگ های خاص، منبع غنی آنتی اکسیدان به شمار می روند و به همین جهت در سلامت و درمان بیماری ها بسیار مفید می باشند. توت فرنگی از نظر خواص آنتی اکسیدانی، در رتبه چهارم میان میوه ها قرار داد و شامل انواع آنتی اکسیدان های قوی از جمله آنتوسیانین ها، اسید الاژیک، کورستین و کومپفرل می باشد.

یک فنجان توت فرنگی خرد شده تازه ( ۱۶۶ گرم) حاوی مواد مغذی زیر می باشد:

کالری : ۵۳ کیلو کالری

پروتئین: ۱٫۱۱ گرم

کربوهیدرات: ۱۲٫۷ گرم

فیبر: ۳٫۳ گرم

کلسیم: ۲۷ میلی گرم

آهن: ۰٫۶۸ میلی گرم

منیزیم: ۲۲ میلی گرم

فسفر: ۴۰ میلی گرم

پتاسیم: ۲۵۴ میلی گرم

ویتامین C: به مقدار ۹۷٫۶ میلی گرم

اسید فولیک: ۴۰ میکروگرم

ویتامین A: به مقدار ۲۰ IU

تاریخچه توت فرنگی

کشت توت فرنگی به دوران باستان بازمی گردد. در برخی متون، از کشت توت فرنگی وحشی در روم باستان، یاد شده که بیشتر به دلیل خواص درمانی مورد استفاده قرار می گرفته است.

فرانسوی ها از قرن چهاردهم میلادی شروع به انتقال توت فرنگی های وحشی از جنگل به گلخانه ها کردند.

توت فرنگی گلخانه ای برای اولین بار در اواخر قرن ۱۸ میلادی در بریتانی فرانسه کشت شد.

عوارض احتمالی توت فرنگی

گروه محیط زیست آمریکا، همه ساله، لیستی از میوه ها و سبزیجاتی که بیشترین مقدار باقی مانده آفت کش ها را دارا می باشند، ارائه می دهد.جالب است بدانید اغلب اوقات توت فرنگی رتبه اول این لیست را کسب می کند! بنابراین توصیه می شود تا حد امکان توت فرنگی ارگانیک خریداری کنید.

ناگفته نماند فواید و مزایای توت فرنگی به قدری زیاد است که معمولا عوارض این مسئله را کاهش می دهد.

از عوارض و مضرات توت فرنگی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

– افرادی که دچار اختلال کلیوی هستند و کلیه آن ها قادر به دفع پتاسیم اضافی بدن نمی باشد در خوردن توت فرنگی احتیاط کنند زیرا گاهی می تواند کشنده باشد.

– افرادی که داروهای بتا بلوکر ( برای درمان بیماری قلبی) یا برخی داروهای فشار خون بالا مصرف می کنند در استفاده از توت فرنگی احتیاط کنند زیرا این داروها سطح پتاسیم خون را افزایش می دهد.

– مصرف توت فرنگی ممکن است با واکنش های آلرژیک همراه باشد بنابراین توصیه می شود برای نوزادن کمتر از یک سال استفاده نشود.

منبع : organicfacts – medicalnewstoday